arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۵ - ۱۱ تير ۱۳۹۶

اعزام نیروهای نظامی ترکیه به قطر ادامه دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت دفاع قطر با صدور بیانیه ای از ادامه اعزام نیروهای نظامی ترکیه به این کشور خبر داد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، وزارت دفاع قطر در این بیانیه که تارنمای اینترنتی آن منتشر شده است،افزود :نیروهای جدید به نیروهای ترک مستقر در دوحه که از 19 ژوئن گذشته (29 خرداد ) ماموریت خود را آغاز کرده اند، می پیوندند.
 
در این بیانیه آمده است: نیروهای نظامی ترکیه در چارچوب همکاری نظامی مشترک میان دو کشور در پایگاه هوایی العدید مستقر شده اند.
وزارت دفاع قطر در 19 ژوئن گذشته از رسیدن نیروهای پیشگام ترکیه به دوحه خبر داد .
پارلمان ترکیه در هشتم ژوئن گذشته ( 18 خرداد ) با اکثریت آراء توافقنامه مربوط به تقویت همکاری نظامی با قطر را به تصویب رساند که در اواخر سال 2015 به امضا رسیده است و بر اساس آن ترکیه می تواند در قطر پایگاه نظامی تاسیس و بر اساس توافق دوجانبه نیروهای نظامی اش را در قطر مستقر کند.
 
سعودی به همراه امارات ، مصر و بحرین خواستار برچیده شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر شده اند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ، درخواست کشورهای محاصره کننده قطر مبنی بر لزوم بسته شدن فوری پایگاه ترکیه و توقف هرگونه همکاری نظامی میان آنکارا و دوحه را 'درخواستی زشت و ناصحیح' و آن را به مثابه دخالت در روابط دوجانبه میان قطر و ترکیه خوانده است.
 
عربستان روزدوشنبه (15خرداد 96) به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرد.
درپی این اقدام قطر با ابراز تاسف از این تصمیم ، آن را غیرقابل توجیه دانست و گفت، ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.
 
عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با قطر بستند.
نظرات بینندگان