arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۶

پافشاری ترکیه برای حفظ نیروهایش در قبرس/ دبیرکل سازمان ملل به مذاکرات صلح می‌پیوندد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که ترکیه اعلام کرده مخالف هرگونه توافق مشروط برخروج تمام سربازانش از منطقه قبرس ترک‌نشین است، دبیرکل سازمان ملل قرار است برای نزدیک کردن طرف‌های مذاکره به مذاکرات صلح قبرس بپیوندد.

به گزارش انتخاب، به نقل از ایسنا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: این مساله بسیار جدی است و نقش آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل مهم است.

از سوی دیگر نیکوس آناستازیادس، رهبر قبرس یونانی‌نشین اعلام کرد امیدوار است که در طول ۲۴ ساعت آینده پیشرفت خوبی حاصل شود تا گوترش را برای پیوستن به مذاکرات صلح قبرس اقناع کند.

آناستازیادس با اشاره به اصرار ترکیه مبنی بر باقی ماندن سربازان این کشور در منطقه قبرس ترک‌نشین گفت: این مساله در چند روز آینده و حتی ممکن است در ساعات آینده مشخص شود.

پیشنهادهای طرف ترکیه مذاکرات را از پارامترهای تعیین شده توسط گوترش منحرف می‌کند.

چاووش‌اوغلو اعلام کرد: نیروهای ترکیه در این جزیره باقی خواهد ماند زیرا این درخواست قبرس ترک‌نشین است اگر کسی رویای دیگری در این باره دارد باید از خواب بیدار شود.

ترکیه بیش از ۳۵ هزار سرباز خود را از سال ۱۹۷۴ در این جزیره نگه داشته است.

هنوز مشخص نیست که اظهارات چاووش‌اوغلو در مذاکرات دو رهبر قبرس ترک‌نشین و یونانی‌نشین تا چه حد اثرگذار بوده است.

ترکیه، یونان و انگلیس به عنوان تضمین کنندگان در مذاکرات صلح قبرس حضور دارند.

با این حال چاووش‌اوغلو اعلام کرد: شهروندان قبرس ترک‌نشین در هر دیدار مواضع خود را به روشنی بیان کردند. آنها نگرانی امنیتی دارند.

در مقابل آناستازیادس پیشنهاد حضور نیروی پلیس بین‌الملل و مورد حمایت شورای امنیت کرده است که این نیرو بانی حفظ صلح در این جزیره پس از اتحاد دو منطقه قبرس باشد.
نظرات بینندگان