arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۰

خروج قرارداد 10 میلیارد دلاری گاز از کما:برای دور زدن تحریم‌ اختیارات ویژه می‌خواهیم

رستم قاسمی به همراه برخی مدیران ارشد صنعت نفت، با هدف بازدید از پروژه‌های پارس جنوبی و نشست با مدیران عامل شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه پارس به عسلویه رفت. در این سفر دو روزه احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، عبدالحسین بیات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیران عامل شرکت‌های اویک و تاسیسات دریایی و همچنین مدیر منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران، وزیر نفت را در این سفر همراهی می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رستم قاسمی به همراه برخی مدیران ارشد صنعت نفت، با هدف بازدید از پروژه‌های پارس جنوبی و نشست با مدیران عامل شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه پارس به عسلویه رفت. در این سفر دو روزه احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، عبدالحسین بیات، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیران عامل شرکت‌های اویک و تاسیسات دریایی و همچنین مدیر منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران، وزیر نفت را در این سفر همراهی می‌کنند.

به گزارش انتخاب، قاسمی در بدو ورود به فرودگاه خلیج فارس عسلویه، مورد استقبال مدیران عامل شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه، امام جمعه و فرماندار کنگان و مقامات محلی قرار گرفت. وزیر نفت در این سفر پس از نشست هم‌اندیشی با مدیران عامل شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی از فازهای 15، و 16، 20، 21، 22، 23 و 24 بازدید می‌کند همچنین نشست با پیمانکاران اجرایی فازهای مختلف پارس جنوبی در محل شرکت نفت و گاز پارس در نخستین روز سفر مهندس قاسمی برنامه‌ریزی شده است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه اختیار مدیران صنعت نفت برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی افزایش می‌یابد، اعلام کرد: صنعت نفت بدهکار هیچ گروه و جناح سیاسی نیست. رستم قاسمی در نشست مدیران صنعت نفت در عسلویه با بیان اینکه وزارت نفت را باید به اوج واقعی خودش برسانیم، گفت: تحقق این رسالت بزرگ تنها به مسایل مالی خلاصه نمی‌شود بلکه شان و منزلت منابع انسانی نیز شرط مهم است. وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر روحیه تعهد، کارآمدی و دلسوزی بین تمام مدیران و بدنه کارشناسی صنعت نفت وجود دارد، تصریح کرد: باید با یک اتحاد و همدلی در مجموعه وزارت نفت کارها را به نحو شایسته عملیاتی کرده و پیشبرد اهداف را محقق کنیم. وزیر نفت با اعلام اینکه ایجاد یک وفاق ملی می‌تواند ما را به اهداف خود نزدیک سازد، ادامه داد: به حفظ اعتمادسازی بدون در نظر گرفتن حاشیه‌ها و فضاهای غیرساختاری در صنعت نفت تاکید دارم و از همه مدیران تقاضا می‌کنم که با حفظ همدلی نهایت تلاش را برای توسعه صنعت نفت داشته باشند.

این عضو کابینه دولت خواستار اجرای اولویت‌های اصلی صنعت نفت بدون اعمال تنگ نظری در انجام فعالیت‌ها شد و افزود: صنعت نفت به هیچ گروه خاصی در کشور بدهکار نبوده و از این رو با اقتدار و حمایتی که مسوولان اصلی نظام از این مجموعه دارند با تمام توان و به کارگیری تمام کارکنان وزارت نفت و اختیارات و امکانات موجود در راستای اعتلای این صنعت عظیم تلاش خواهم کرد.

به گفته وی این حق مردم است که با این همه منابع سرشار الهی در آرامش و آسایش و با معیشت بسیار خوب زندگی کنند؛ ما در صنعت نفت باید با تولید و توسعه، درآمد به اقتصاد کشور تزریق کنیم تا زیرساخت‌هایی که منجر به پیشرفت کشور و بهبود معیشت مردم می‌شود ارتقا یابد. قاسمی همچنین با تاکید بر رعایت امور بهداشت، ایمنی و محیط زیست در منطقه پارس جنوبی تصریح کرد: باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا دو عرصه کار و زندگی برای کارکنان به نحو شایسته فراهم شود، شان و منزلت اجتماعی کارکنان نیز باید در نظر گرفته شود.

اختیارات مدیران افزایش می‌یابد

وزیر نفت با بیان اینکه اختیارات خوبی در مجموعه وزارت نفت وجود دارد، یادآور شد: از تمام این اختیارات برای پیشبرد کارها استفاده خواهیم کرد. به مدیران توصیه می‌کنم برای شتاب‌دهی در فعالیت‌های خود بدون واهمه تصمیم‌گیری‌های لازم و اساسی را داشته باشند. قاسمی تاکید کرد: اختیارات ویژه‌ای باید برای دور زدن تحریم‌ها داشته باشیم که در این زمینه پیشنهادهایی ارایه شده است و پیش‌بینی می‌شود این اختیارات به زودی برای انجام اهداف مهمی که در این زمینه پیش‌بینی کرده‌ایم، اجرایی شوند. این عضو کابینه دولت توجه به کیفیت کار در انجام پروژه‌ها را اولویت دوم خود عنوان و اظهار داشت: سرعت در کار و شتاب در اجرای پروژه‌ها اولویت سوم تعیین شده در وزارت نفت است؛ امروز در کشور تاخیر در پروژه‌ها یک معضل اساسی است از این رو با تمام منابع انسانی متعهد، دلسوز و کارآمدی که در اختیار داریم باید شتاب اجرای پروژه‌ها را به حداکثر برسانیم. وی با بیان اینکه هر کس دلش برای نظام بسوزد سرباز خط مقدم جبهه اقتصادی کشور است، ادامه داد: باید پروژه‌های موجود در حوزه میدان‌های مشترک را با شتاب بیشتر انجام دهیم تا به زمانبندی تعیین شده برسیم و برداشت خود را از این میدان‌ها افزایش دهیم. قاسمی تصریح کرد: شاخص‌های مهم فعالیت و تلاش در صنعت نفت کاملا مشخص و روشن است مدیران باید با اختیارات خود و با نهایت دلسوزی تلاش مضاعفی برای انجام وظایف خود داشته باشند. وزیر نفت اقتصادی کردن اجرای پروژه‌ها و توجه به صرفه‌جویی در مصرف منابع مالی را از دیگر رسالت‌های مهم وزارت نفت برشمرد و افزود: می‌توانیم در طراحی‌ها، اجرا و فعالیت‌های مهندسی صرفه‌جویی‌های لازم را داشته باشیم تا با منابع ذخیره شده دیگر پروژه‌های مهم را نیز عملیاتی کنیم که البته فعال‌سازی میدان‌های مشترک در اولویت است.

جزییات نخستین دستور گازی قاسمی

همچنین وزیر جدید نفت با صدور نخستین دستور گازی خود به توقف بیش از یک‌ساله قرارداد 10 میلیارد دلاری طرح توسعه میدان گازی کیش پایان داد. براساس گزارش مهر، با گذشت 17 ماه از امضای قرارداد 10 میلیارد دلاری طرح توسعه میدان کیش اما توسعه این میدان گازی توسط کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران داخلی اجرایی نشد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی در توسعه این میدان گازی اختلاف نظر بین پیمانکاران و شرکت ملی نفت ایران در نحوه توسعه این میدان بزرگ گازی ایران در خلیج فارس بود.  بر این اساس اعضای کنسرسیوم داخلی برای توسعه این میدان گازی خواستار حفاری چاه‌های جدید توصیفی به منظور تدوین طرح توسعه میدان (MDP) مطابق با سه فاز استاندارد بودند اما مسوولان شرکت ملی نفت خواستار توسعه و تکمیل ابتدا فاز نخست و سپس سایر فازهای میدان کیش هستند.  تا پیش از امضای این قرارداد، طرح توسعه میدان گازی کیش با مدیریت شرکت ملی نفت از حدود 20 درصد پیشرفت اجرایی برخوردار بود اما پس از امضای قرارداد، عملیات اجرایی طرح توسعه کیش به طور کامل متوقف شد. در نهایت با حضور رستم قاسمی به عنوان وزیر جدید نفت، وی در نخستین نشست مشترک خواستار ادامه طرح توسعه فاز نخست میدان گازی کیش با مدیریت شرکت ملی نفت ایران شده است. با این دستور وزیر نفت بانک ملت صرفا مسوولیت تامین منابع مالی این پروژه گازی را بر عهده دارد و تمامی مراحل فنی و عملیاتی این طرح توسط شرکت ملی نفت ایران برای توسعه یک فاز ادامه پیدا می‌کند.

 حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای توسعه فاز نخست میدان گازی کیش حدود دو میلیارد دلار برآورد می‌شود که با تکمیل مرحله اول این طرح روزانه حدود 20 تا 25 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران افزوده خواهد شد.  در همین حال یک مقام مسوول در شرکت ملی نفت ایران در خصوص احتمال تغییراتی در ترکیب پیمانکاران طرح توسعه میدان گازی کیش اعلام کرد: با توجه به توقف 17 ماهه توسعه میدان اعمال تغییرات جدید در بین پیمانکاران این پروژه گازی محتمل به نظر می‌رسد. مطابق با برنامه زمانبندی شرکت ملی نفت ایران پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا سال ۱۳۹۲ بهره برداری نهایی از میدان گازی کیش آغاز شود. شایان ذکر است حجم گاز در جای میدان کیش حدود ۶۶ تریلیون فوت مکعب برآورد می‌شود که با در نظر گرفتن ۷۵ درصد برای بازیافت این میدان پیش‌بینی می‌شود حجم گاز قابل استحصال از آن ۵۰ تریلیون فوت مکعب باشد. طرح توسعه این میدان مستقل گازی با هدف تولید روزانه ۸۵ میلیون مترمکعب گاز و ۳۰ هزار بشکه میعانات گازی اجرا می‌شود همچنین ساخت نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی و کارخانه تصفیه آب و سایر تاسیسات موردنیاز برای توسعه این میدان گازی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه جهان صنعت، شرکت ملی نفت ایران قصد دارد گاز استحصالی از بخش خشکی و دریایی میدان کیش از ساحل به وسیله خط لوله زیر دریایی به طول تقریبی ۱۷ کیلومتر به تاسیسات اصلی فرآورش گاز در نزدیک‌ترین ساحل جنوبی کشور به جزیره کیش، منتقل می‌شود، این تاسیسات در زمینی به مساحت ۴۱۰ هکتار در مجاورت روستای گرزه در غرب بندر چارک در حال ساخت است. میدان گازی کیش در ۳۰ کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد، تمام سطح جزیره ۹۰ کیلومتر مربعی کیش، روی میدان گازی کیش قرار دارد و مساحت 5/91 کیلومتر مربعی این میدان، بخشی از آب‌های اطراف جزیره کیش را نیز در بر می‌گیرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میثم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
0
0
لطفا انژی خودتون را طوری تقسیم کنید تا در هر برهه با افت توان و انرژی خودتون روبرو نشوید تا با توان فراوان نسبت به استحصال میادین نفتی و گازی اقدام نمایید تا همانگونه که گفتید مردم ایران که بر روی گنجی خدادادی قرار دارند از برکت آن مستفیذ شوند. ومن الله التوفیق
نظرات بینندگان