arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۱۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۰

در حاشیه آمار ارائه شده؛ دوستی دختران دبیرستانی با جنس مخالف

در ساختارجامعه، همه نهاد ها وموسسات، نقش و كاركرد مشخص و تعريف شده اي دارند. اما، گاه ديده مي شود اين نهاد ها به صورت خودخواسته يا متاثر از نظرات ديگران به وظايفي فرا تر از شرح وظايف خود مي پردازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ساختارجامعه، همه نهاد ها وموسسات، نقش و كاركرد مشخص و تعريف شده اي دارند. اما، گاه ديده مي شود اين نهاد ها به صورت خودخواسته يا متاثر از نظرات ديگران به وظايفي فرا تر از شرح وظايف خود مي پردازند.

نظام آموزش و پرورش ما نيز درگير همين افراط و تفريط هاست. چنانكه گاه شاهديم در قالب برنامه هايي، به شدت در زندگي خصوصي دانش آموزان دخالت مي كند.

زماني نيز در برابر چالشهاي آموزشي دانش آموزان منفعل است. در حاليكه وظيفه اساسي نظام آموزشي ما؛ آموزش و پرورش دانش آموزان در قالب چارچوبهاي مشخص و تعريف شده در اين نظام است.

 بنابراين نمي توان اين ساختار را وادار كرد به مسايل فرا تر از ديوار ها و حوزه مدارس دخالت كند. چنانكه حدود وظايف آموزش و پرورش براي نظارت بر دانش آموزان محدود به مدارس مي شود. چنانكه دانشگاه ها نيز نمي توانند در برخورد با دانشجويان فرا تر از حوزه خود عمل كنند.

به هر روي، مدتي است كه با مطرح شدن مقوله دوستي با جنس مخالف در بين دانش آموزان، واكنشهايي به اين مسأله ابراز شده است. چنانكه مسؤولان نظام آموزشي كشور با نگاهي ترديد آلود سعي در انكار آن دارند كه به اعتقاد من چنين مساله اي به لحاظ فراگيري، فرا تر از آمارهاي ذكر شده است. اما معتقدم، اين مساله در ذات خود همواره به عنوان يك آسيب تلقي نمي شود، زيرا انسان موجودي اجتماعي است و در تعاملهاي خود با گروههاي متعددي سر و كار دارد كه بخشي از آن ها ممكن است جنس مخالف باشند.

از طرف ديگر،بيان قيد «دوستي» در روابط، به طورحتم به معناي داشتن روابط نامشروع نيست. چنانكه بيشتر افراد بزرگسال جامعه نيز تجربه ارتباط با جنس مخالف را در چارچوبهاي مشخص؛ حرفه اي، تحصيلي و خانوادگي دارند كه از همه اين روابط نمي توان تعبير به روابط نامشروع داشت.

بنابراين به آموزش وپرورش توصيه مي شود در چارچوب وظايف خود به آموزش و پرورش صحيح دانش آموزان بپردازند و آن ها را براي ايجاد روابط انساني سالم پرورش دهد تا فرزندان ما آگاهانه بدانند در مقابل چنين شرايطي، چگونه بايد به درستي عمل كنند.

آموزش و پرورش بايد دغدغه اين مسايل را به والدين و سازمانهاي مربوط واگذار كند. چنان كه نمي توان از آموزش و پرورش انتظار داشت براي رفع افسردگي يا خشونت دانش آموزي به تنهايي و مطابق برنامه هاي خود عمل كند. نمي توان از نظام آموزشي توقع داشت در تمام مسايل دخالت و حضورداشته باشد، بلكه اين مساله به مراكز مشاوره و خانواده ها مربوط مي شود كه با تعيين حدود شرعي و شرايط خانوادگي؛ فرزند را در چارچوب مشخص هدايت كنند.

*دكتر مصطفي اقليما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
34
4
حالا هی اون ماهواره آشغال رو روشن کنید تا بچه هاتون نگاه کنن. و عاقبتش میشه هرزگی و...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
هر آدم عاقلی مه برنامه های ماهواره راببیند میفهمد که فرهنگهت چقدر با هم فاصله دارد و خوب روابط اجتماعی هم همانطور.......

ولی اگر کسانی بادیدن یک یا دو ساعت برنامه در روز بخواهد اینطوری چرخش اجتماعی- اخلاقی داشته باشد ، مشکل را باید در جای دیگر جست و جو کرد .

وقتی برای یکی دو ساعت آب پاشی آن جنجال راه میافتد که حتی وقت مجلی را برای آن میگذارند و ........... دیگر جای گله نیست که مردم هم به بیراهه بروند و ...........
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
17
3
بله ...
بهتر است کسی کاری به این جوانان نداشته باشد تا هر کاری می خواهند بکنند. چون در غیر اینصورت منافع برخی به خطر خواهد افتاد ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
1
23
میخان تو دانشگاهها تفکیک جنسیتی راه بندازن غافل از اینکه دانش آموزان دبیرستانی آسیب پذیرتر از همه هستند چون ناپخته تر و هیجانی ترند. مشکل از چگونگی تربیت فرزندان ماست و بعضی خیال میکنن با ایجاد محدودیت و دیوارکشی کاری از پیش میرود!!
گلچهره
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
0
13
وقتی انسانی بیکار شد اولین نیازها در او پیدا شده و از فرد تمنای ارضا می کنند.این ها همه از افسردگی جوانان ماست دنبال یک همراز میگردند من یه دبیرستان اینو می بینم تازه در شهرستان وای به حال تهران
کلسرخی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
13
2
مهرورزی این دولت عدالت محور دیگه داره همه جوره لبریز میشه
ازقدیم گفتن دختر اگه زیاد بهش مهر بورزی ونازی بارش بیاری حار میشه
پاسخ ها
hessam
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
واقعا واست متاسفم که هنوز بلد نیستی نظر اشتباهتو مودبانه مطرح کنی.
نظرات بینندگان