arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۸۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۵ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۰

حملات ترکيه به مواضع پ ک ک براي سومين شب پياپي ادامه يافت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری رویترز در گزارشی از آنکارا به قلم جاناتان برچ نوشت : ارتش ترکیه روز شنبه اعلام کرد جنگنده های این کشور برای سومین شب پیاپی با پشتیبانی توپخانه مواضع حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را در شمال عراق هدف قرار دادند. این حملات هوایی ارتش ترکیه نخستین حملات علیه مواضع پ ک ک در مناطق کوهستانی شمال عراق طی بیش از یک سال گذشته به شمار می رود و نشانه تشدید درگیری بین دو طرف پس از ناکام ماندن تلاش ها برای حل این بحران ازطریق مذاکرات است. این حملات ارتش ترکیه همچنین درپی افزایش حملات شورشیان پ ک ک به جنوب شرق ترکیه صورت گرفت هک براثر آن حدود چهل نفر از نیروهای امنیتی ترکیه ظرف مدت کمتر از یک ماه کشته شدند. ستاد کل ارتش ترکیه اعلام کرد جنگنده های این کشور به بیست هدف شورشیان در کوه قندیل ، هاکورک و غراء در شمال عراق حمله کردند .

ستاد کل ارتش ترکیه همچنین اعلام کرد پروازهای شناسایی در این مناطق همچنان ادامه دارد . یک شاهد روز جمعه در مصاحبه با رویترز گفت دست‌کم ده جنگنده ترکیه از یک پایگاه هوایی در جنوب شرق ترکیه به پرواز درآمدند . ارتش ترکیه تصاویری نه چندان واضح را به نمایش گذاشت که در آنها اهدافی با استفاده از موشک هدف قرار گرفته بودند .

ارتش ترکیه همچنین اعلام کرد این مواضع متعلق به پ ک ک است . حملات هوایی و توپخانه ارتش ترکیه به شمال عراق شامگاه روز چهارشنبه و ظاهرا به تلافی حمله پ ک ک به جنوب شرق ترکیه آغاز شد . رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه ساعاتی پیش از آغاز حملات ترکیه به مواضع پ ک ک اعلام کرد صبر دولت درقبال جدایی طلبان کرد سرانجام به پایان رسید و اکنون زمان آن است که آنها بهای اقدامات ستیزه جویانه خودشان را پرداخت کنند . ارتش ترکیه پس از نخستین حمله اعلام کرد این عملیات تا زمانیکه همه اعضای پ ک ک تسلیم شوند ادامه پیدا خواهد کرد . ترکیه ، اتحادیه اروپا و آمریکا پ ک ک را یک گروه تروریستی اعلام کرده اند . دولت منطقه ای شمال عراق و همچنین بغداد حملات ارتش ترکیه را علیه پ ک ک محکوم کرده اند. لبید اباوی معاون وزیر امور خارجه عراق روز جمعه در مصاحبه با رویترز گفت موضع ما کاملا روشن است .

ما تجاوز و نقض خطوط مرزی را رد می کنیم و معتقدیم این مسئله نمی تواند ازطریق اقدام نظامی حل و فصل شود . اما باتوجه به اینکه توجه دیپلماتیک جهان به ناآرامی ها در سوریه و لیبی متوجه است ،‌ حملات هوایی ارتش ترکیه به مواضع پ ک ک در شمال عراق با واکنش چندانی روبرو نشده است . 161/104
نظرات بینندگان