arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۵ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۰

طرح نظامی آمریکا برای اعتراضات مشابه لندن

بر اساس طرح‌های عملیاتی آمریکا در هنگام بروز اغتشاشات مدنی تجسس بدون مجوز افراد و اموال آنها، توقیف اموال، و نیز بازداشت اشخاص توسط ارتش مجاز می‌باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بر اساس طرح‌های عملیاتی آمریکا در هنگام بروز اغتشاشات مدنی تجسس بدون مجوز افراد و اموال آنها، توقیف اموال، و نیز بازداشت اشخاص توسط ارتش مجاز می‌باشد.

به گزارش "انتخاب"، با توجه به صدور دستور از سوی نخست‌وزیر انگلیس دوید کامرون مبنی بر استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و آب‌پاش‌ها برای سرکوبی اعتراضات در شهر‌های مختلف لندن، حال این سوال پیش می‌آید که در صورت چنین حوادثی در آمریکا مسئولین این کشور چه تمهیداتی را اندیشیده‌اند.

برای درک اینکه در صورت گسترش ناآرامی‌ها در آمریکا دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد، باید ابتدا با طرح اقدامات احتیاطی 3502 ــ یا همان CONPLAN 3502 که یک طرح نظامی طبقه‌بندی‌شده برای ناآرامی‌های مدنی است ــ آشنا شد. در واقع‌، این طرح یکی از چند طرح احتمالی برای انجام عملیات‌های نظامی در امور داخلی آمریکا است که هنگام بروز فاجعه، حمله تروریستی یا حادثه خاص امنیت ملی به کار برده می‌شود. فرق این طرح با دیگر طرح‌های امنیت داخلی آمریکا این است که این طرح به طور انحصاری با عملیات‌های حمایتی‌ای سروکار دارد که توسط مقامات محلی به هنگام «اغتشاشات مدنی» به اجرا در می‌آیند. به دلیل محرمانه بودن محتوای طرح احتیاطی 3502، مطالب زیادی در اختیار عموم قرار نگرفته است و لذا اطلاعات چندانی در مورد آن وجود ندارد. با این حال، با استفاده از برخی اسناد و عکس‌های موجود در مورد این طرح می‌توان اطلاعاتی را بدست آورد.

پیش از تاسیس فرماندهی شمالی آمریکا (USNORTHCOM) در سال 2002، ارتش این کشور مسئول طراحی عملیات‌های نظامی برای اغتشاشات مدنی بود. این فرماندهی در همین راستا دست به طراحی چهار نسخه مجزای عملیاتی تحت عنوان Garden Plot زد. این طرح تاکتیک‌ها، فنون، و رویکردهای مورد استفاده توسط کارکنان ارتش برای هدایت عملیات‌های اجرایی قانون را تشریح می‌کرد، عملیات‌هایی چون کنترل شورش، تجسس و شناسایی داخلی، اجرای قوانین نظامی، و بازداشت اجباری شهروندان آمریکایی.

Garden Plot از دهه 1960 به بعد چند بار مورد استفاده قرار گرفت. از جمله این موارد عبارتند از اغتشاشات مردمی در شهر لس‌آنجلس در سال 1992، اغتشاشات دیترویت در سال 1967، و اعتراضات مردمی به دلیل ترور دکتر مارتی لوتر کینگ رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی آمریکا در سال 1968.

پس از تاسیس فرماندهی شمالی آمریکا این طرح جای خود را به طرح اجرایی 2502 (CONPLAN 2502) داد، که البته اکنون به آن CONPLAN 3502 گفته می‌شود. نسخه 1991 طرح Garden Plot شامل دستورالعمل‌هایی در خصوص استفاده از نیروهای مرگبار در برابر شهروندان آمریکایی است. همچنین در این طرح معیارهایی برای جستجوی بدون مجوز اشخاص و اموال آنها، توقیف اموال، و نیز بازداشت افراد وجود دارد.


به دلیل عدم وجود اطلاعات دقیق درخصوص CONPLAN 3502، مشخص نیست که برای اجرای این طرح چه شرایطی لازم است. با این حال، مبرهن است که عملیات‌های حمایت مدنی در شرایط اضطراری و هنگامی که امور خارج از توانایی‌های مقامات محلی است به اجر در می‌آیند.

سال گذشته محققی در توین سیتیز ایندی‌مدیا، فایل پاورپوینتی را یافت که توسط نیروهای مهندسی نظامی آمریکا تهیه شده بود که جزییات مکانیسم خاص اجرای این طرح را نشان می‌داد. بر اساس این فایل، در صورتی که عملیات اغتشاشات مدنی از امکانات بند 32 گارد ملی آمریکا تجاوز کند، طرح عملیاتی 3502 (CONPLAN 3502) به اجرا در خواهد آمد. هنگامی که اغتشاشات مدنی از امکانات نیروهای گارد ملی آمریکا تجاوز می‌کند، مکانیسم جداگانه‌ای توسط نیروی زمینی ارتش شمالی آمریکا، که جزو فرماندهی شمالی آمریکا می‌باشد، به اجرا در می‌آید.

تمامی این موارد ممکن است برای مردم آمریکا که برای قانون اساسی آمریکا ارزش قائلند بسیار بد به نظر آید، اما شرایط می‌تواند از مداخله مستقیم ارتش در خاک آمریکا نیز بدتر شود. حالت بدتر آن این است که در آمریکا حکومت نظامی اعلام شود که البته این مسئله نیز جزو تمهیدات مقامات آمریکایی است. این نکته در سند قوانین نظامی 50ـ500 آمریکا آمده است و از آن به عنوان «حکمرانی موقتی نیروهای نظامی به شهروندان در قلمروی داخلی» یاد شده است.

جزئیات واقعی طرح‌ها و رویکردها برای اجرای حکومت نظامی اکثرا محرمانه بوده و شناسایی آنها بسیار مشکل می‌باشد. گرچه می‌توان با مراجعه به متن‌های عمومی موجود در اینترنت به بخش‌هایی از این اطلاعات دست یافت، اما تصویر کاملی از فرآیندها و تکنیک‌های دقیق مورد استفاده توسط نیروهای نظامی آمریکا را بدست نمی‌دهد. در واقع، حتی مشخص نیست که چه نوع حادثه یا حالت بیش‌ازحد اضطراری‌ای باید روی دهد تا شرایط لازم برای تعلیق حکمرانی عادی به وجود آید.
نظرات بینندگان