arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۷۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۰

ابن ملجم چگونه قصاص شد؟

ابن ملجم مرادی یكی از از خوارج بود كه به قصد جان حضرت علی(ع) به كوفه آمد و با تحریك "قطام" به این كار ترغیب‌تر شد، وی نوزدهم ماه مبارك رمضان با شمشیر آلوده به زهر خود فرق مبارك حضرت را شكافت و بنا به وصیت امیرالمؤمنین با یك ضربه شمشیر قصاص شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فردا؛ ابن ملجم مرادی یكی از از خوارج بود كه به قصد جان حضرت علی(ع) به كوفه آمد و با تحریك "قطام" به این كار ترغیب‌تر شد، وی نوزدهم ماه مبارك رمضان با شمشیر آلوده به زهر خود فرق مبارك حضرت را شكافت و بنا به وصیت امیرالمؤمنین با یك ضربه شمشیر قصاص شد.

پس از به خاك سپردن پیكر مبارك حضرت على(ع)، در روز 21 رمضان امام حسن(ع) به منبر رفت و خطبه اى خواند.

پس از خواندن خطبه فرمان داد تا ابن ملجم را حاضر كنند، امام(ع) به او فرمود: چه چیز تو را بر آن داشت تا امیرالمؤمنین را شهید و رخنه در دین انداختى.

ابن ملجم گفت: با خدا عهد كرده بودم پدر ترا به قتل برسانم، لاجرم به عهد خود وفا نمودم، اگر مى خواهى امان ده به شام روم و معاویه را به قتل برسانم و دوباره به نزد تو بازگردم، اگر خواستى مرا مى كشى و یا اینكه مرا مى بخشى.

امام فرمود: هیهات! آب سرد نیاشامى، تا اینكه به جهنم واصل شوى.

در تاریخ آمده ابن ملجم گفت: مرا سرّى است كه مى خواهم در گوش تو بگویم، حضرت مانع شد و فرمود: اراده كرده از شدت عداوت گوش مرا با دندان بركند.

حضرت علی(ع) در آخرین ساعات زندگی به مدارا با ابن ملجم وصیت كرد. پس از وفات علی، ابن ملجم را برای قصاص نزد حسن پسر علی آوردند. حسن پسر علی به وصیت پدرش، با یك ضربه شمشیر ابن ملجم را قصاص كرد.

-------------------------------

حوادث الایام، صفحه221
نظرات بینندگان