arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶

صالح مسلم: کردهای سوریه به دنبال ایجاد منطقه مستقل نیستند / خواهان کشوری فدرال باحقوق برابر هستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس حزب اتحاد دموکراتیک سوریه تاکید کرد، کردهای سوریه به دنبال ایجاد یک منطقه مستقل برای خود نیستند بلکه می‌خواهند سوریه به کشوری فدرال و دموکراتیک تبدیل شود که در آن همه شهروندان از حقوق مساوی برخوردار شوند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک سوریه تاکید کرد، پیروزی‌های نیروهای سوریه دموکراتیک علیه داعش را کردها به تنهایی محقق نکردند و هرگونه سخنی درباره سوء استفاده از گسترش دایره نفوذ این نیروها برای ایجاد یک منطقه مستقل کرد در سوریه، نشان‌دهنده "اندیشه‌های شتاب‌زده و تفکرات قبلی" است که در واقعیت هیچ پایه و اساسی ندارند.

مسلم گفت: ما رویای کردستان سوریه و یا منطقه مستقل کردها را در سر نداریم، زمانی که نیروهای ما به پیروزی‌هایی دست یافته و مناطق بزرگی را آزاد کرده و به دومین گروه قدرتمند در سوریه تبدیل شدند، این تنها کردها نبودند که در ائتلاف نیروهای سوریه دموکراتیک می‌جنگیدند بلکه دیگر گروه‌های عرب، سریانی و ترکمان نیز در در این ائتلاف حضور داشتند، طرح ما این است که سوریه به کشوری فدرال و دموکرات و یکپارچه با یک ساختار و قوانین جدید تبدیل شود که در آن همه شهروندان از حقوق برابر برخوردار شوند.

رئیس حزب اتحاد دموکراتیک سوریه درباره علت شتاب در تصویب قوانین انتخابات و تقسیم اداری در مناطق تحت کنترل کردها گفت: نمی‌توان منتظر ماند تا یک راه‌حل سوری جامع به دست آید، ما در حقیقت زمان و تاریخی آن را نمی‌دانیم، مناطق آزادشده باید ساختار کلی برای امور خود و سپس تصویب قوانین داشته باشند، این کل موضوع است اما برخی می‌خواهند که همه مسایل را با هم بیامیزند.

اخیرا کردها در مناطق تحت کنترل خود که غالبا در نوار شمالی سوریه واقع است یک جدول زمانی برای برگزاری انتخابات اعلام کرده‌اند که دیگر گروه‌های سوری می‌گویند بدون هماهنگی با آنها بوده است.

مسلم در ادامه توافقنامه‌های آتش‌بس که با عنوان مناطق کاهش تنش در سوریه شناخته می‌شوند را عملیاتی برای تقسیم نقش‌ها بر خلاف خواست مردم سوریه دانست و این ادعا که توافق‌نامه‌های مذکور در پایان دادن به درگیری‌ها میان نیروهای دولت سوریه و مخالفان در برخی مناطق موفق بوده‌اند را نادرست خواند.

وی افزود: مردم با هیچ طرفی نشست و مذاکره‌ای نداشته‌اند و این توافق‌ها تحت تاثیر گروه‌های خارجی حاصل شده‌اند، منظورم این است که توافقنامه‌های مذکور بر خلاف خواست مردم سوریه هستند، درگیری‌ها نیز پایان نیافته‌اند و تنها از منطقه‌ای به منطقه دیگر منتقل شده‌اند.

این رهبر کردهای سوریه درباره اینکه آیا تحریم کشور قطر تاثیری بر برخی گروه‌های داخل سوریه داشته است یا نه، پاسخ داد: بله برخی گروه‌های "جهادی"  (تکفیری) پس از قطع حمایت‌های مالی قطر تحت تاثیر قرار گرفتند، مشهور است که برخی گروه‌ها غالبا از سوی قطر و ترکیه حمایت مالی می‌شوند و گروه‌هایی که از این مساله بیشتر متضرر شدند، جبهه النصره، احرار الشام و دیگر گروه‌های افراط‌گرا هستند.

وی بعید ندانست که پیشروی نیروهای دولت سوریه در حومه جنوبی رقه بدون مانع تراشی از سوی آمریکا به دلیل توافقی غیر علنی میان طرف‌های ذی‌ربط در درگیری‌های سوریه باشد چرا که هم روسیه و هم آمریکا در مورد اولویت مبارزه با داعش تاکید دارند.

مسلم درباره اینکه گسترش نفوذ نیروهای ترکیه در شمال سوریه ناشی از توافقی میان ترکیه و روسیه برای ممانعت از کنترل یافتن کردها بر مناطق بیشتر باشد، گفت: نمی‌دانم پشت پرده چه خبر است اما اصولی وجود دارند که ما آنها را بر حسب تجربه می‌دانیم، ترکیه طرح‌ها و رویاهای خود را دارد و در این کشور علنا اعلام می‌شود که به دنبال ایجاد امپراطوری بزرگ ترک هستند، بر این باورم که همپیمانی روس‌ها و ترک‌ها از نظر زمانی طولی نخواهد کشید و هر طرف علیه دیگری بازی خواهد کرد. در کل ما تلاش می‌کنیم که تا حد امکان تدابیر دفاعی لازم برای حمایت از خود را در پیش بگیریم.

وی در پایان تاکید کرد: آنچه در رقه وجود دارد، جنگ به معنای واقعی کلمه است و هیچ مذاکره‌ای با داعش برای تبادل اسرا و یا اجساد وجود ندارد.
نظرات بینندگان