arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۳۱۷
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۸ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۶

امام جمعه مشهد: هنجارهای انقلاب باید تدوام پیدا کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امام جمعه مشهد گفت: ما برای ادامه انقلاب باید مراقب باشیم تا هنجارهای انقلاب تدوام پیدا کند.

به گزارش ایسنا،‌ آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه نماز عید قربان که در حرم رضوی برگزار شد، این عید را عید تقرب و نزدیکی به ذات مقدس پروردگار دانست و بیان کرد: علت اینکه افرادی در این روز گوسفند ذبح می‌کنند و به دیگران اطعام می‌دهند این است که این امر وسیله‌ای برای تقرب الهی است.

وی با بیان اینکه نمایش لقاءالله امروز در جریان زندگی حضرت ابراهیم(ع) است، افزود: در اوج آزمایشاتی که حضرت ابراهیم(ع) قرار گرفت، امتحان او به ذبح اسلامی بود که در عالم رویا مشاهده کرد و خواست حضرت اسماعیل، فرزند دلبندش را در راه خدا قربانی کند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه این خواب در حقیقت به منزله وحی خدا به و اطاعت از فرمان پروردگار بود، گفت: حضرت ابراهیم(ع) فرزندش را تسلیم کرد و اسماعیل(ع) با تمام ایمان و رغبت به پدر عرضه داشت که زمان ذبح است، بالاخره داستان ذبح اسماعیل(ع) در سرزمین منا و زمانی که قوچی از نزد پروردگار فرستاده شد، پایان یافت.

امام جمعه مشهد دو عنصر را در حرکت حضرت ابراهیم(ع) مؤثر دانست و عنوان کرد: حضرت ابراهیم(ع) برای لقاءالله، عنصر دشمن ستیزی و مقابله با دشمن را برگزید، آن زمان که شیطان سر راه این پیامبر خدا قرار گرفت تا مانع اجرای فرمان الهی شود او با شیطان مبارزه کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی شیطان ستیزی را عنصری مهم برای لقاءالله دانست و ابراز کرد: کسی‌که با دشمن خدا نجنگد و در برابر دشمنان اسلام تسلیم شود، انسانی که در جهت حفظ مصالح مادی زندگی دست به دست دشمن خدا بدهد به لقاءالله نائل نمی‌شود.

وی در رابطه با دیگر عناصری که در جریان لقاءالله حضرت ابراهیم(ع) مؤثر بود، تشریح کرد: عنصر دیگری که در ابراهیم(ع) تأثیرگذار بود مسئله تسلیم در برابر اراده خدا است؛ تسلیم بودن دل در برابر فرمان خدا این نیست که انسان بگوید چون مکلفم، تکلیفم را انجام می‌دهم.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه تکلیف یعنی رضایت و هر چیزی که خدا بخواهد ما نیز بخواهیم، بیان کرد: وقتی که ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) هر دو در برابر خواسته حق تسلیم شدند، حضرت ابراهیم(ع) فررندش را بر روی زمین قرار داد تا سر از تن او به‌خاطر رضای خدا جدا کند، خداوند ابراهیم(ع) را صدا کرد که این اوج نقطه لقاءالله است؛ این امر به خاطر عبودیت و تسلیم ابراهیم(ع) در مقابل خواسته خداوند بود؛ ما نیز باید در مقابل پرودگار، این حالت تسلیم را از دست ندهیم.

وی با بیان اینکه شایسته است گوسفند با دستان کسی که قربانی می‌کند ذبح شود، افزود: قربانی به این معنا نیست که گوسفند را سر ببرید و گوشتش را به فقرا اطعام کنید، قربانی نقطه‌ای برای تسلیم در برابر خواسته خداوند است و باید با این ذبح سر، هواهای نفسانی و شیطانی را نیز برید.

وی ایران را کشوری دانست که مظهر عبودیت، بندگی و مبارزه با دشمنان خدا است و عنوان کرد: جامعه ما امروز بر روی کره زمین، جامعه و کشور قربان است که نباید این موقعیت را از دست دهیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به سخنان اخیر رهبری در جمع طلاب ادامه داد: مقام معظم رهبری در این دیدار چند مطلب را یادآور شدند اول اینکه اگر دشمنان اسلام از واقعیت حرکت ما خشمگین نباشند ما باید در مطیع بودن خود تردیدکنیم.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه اگر بنا شد حرکت ما و جریان زندگی ما در عرصه‌های مختلف، دشمن خدا را خشم نیاورد بنده خدا نیستیم، تأکید کرد: در این صورت جامعه ما یک جامعه قربان نخواهد بود، ستیز با دشمنان خدا زمانی است که جریان سیاسی و زندگی اجتماعی ما دشمنان خدا را به غضب و خشم بیاورد.

امام جمعه مشهد در ادامه ذکر فرمایشات رهبر انقلاب عنوان کرد: نکته دوم فرموده رهبری این بود که اگر بنا شد هنجارهای انقلاب تداوم نداشته باشد، انقلاب هم ادامه نخواهد داشت، ما برای ادامه انقلاب باید مراقب باشیم تا هنجارهای انقلاب تدوام پیدا کند.

وی در رابطه با زمان پیروزی انقلاب اسلامی ابراز کرد: روزی که انقلاب ما به پیروزی رسید، جریان زندگی، فرهنگ معیشت و ... شرایط امروز نبود و خوش گذرانی، لذت، توسعه در زندگی مادی و ... برای ما ملاک بود و اگر کسی در عرصه زندگانی از تجملی برخوردار بود به عنوان یک عنصر ضد ارزش شناخته می‌شد.

امام جمعه مشهد، هنجار انقلاب را ساده زیستی و دوری از تجمل دانست و افزود: آن چیزی که ما را به دشمن وابسته می‌کند و باعث می‌شود دشمن سفره ما را در دست بگیرد و با تحریم‌های پیاپی باعث شود ما از معیارهای انقلاب و از اصول ارزشی خود دست برداریم، توسعه مادی زندگی است.

علم‌الهدی ادامه داد: وقتی بنا شد در زندگانی اقتصادی و مادی ما، مسئله توسعه تکبر، گناه، و ... به صورت مسابقه غیر اخلاقی حساب شود پس یعنی مسئله تکبر به عنوان یک برند و ارزش در مردم و خانواده‌ها مطرح شده است که مخالف با هنجارهای انقلاب است، اگر بنا شد این هنجار ها شکست بخورد انقلاب نیز شکست خورده است.

وی با بیان اینکه آنچه که ما امروز نسبت به گذشته در تحولات زندگی اجتماعی مشاهده می‌کنیم، حالت تجمل‌پرستی است، تصریح کرد: این حالت روز به روز به سمت تکبر بیشتر، زندگی دنیایی زیباتر و ... می رود که باعث می‌شود نسبت به آنچه داریم، قناعت نداشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر روح قناعت از بین برود وابسته دشمن می‌شویم، عنوان کرد: وابستگی به دشمن از هر ذلتی برای زندگی انقلابی ما بدتر است. یکی دیگر از هنجارهای انقلاب این بود که در روزهای اول پیروزی، مسئله امر به معروف و نهی از منکر، یک جریان عادی روزه برای همه مردم بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: اگر هنجارهای انقلاب تداوم پیدا نکند انقلاب قابل تداوم نیست و جامعه ما جامعه قربان نخواهد بود.
نظرات بینندگان