پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : يك كارشناس انفورماتيك توضيح داد كه آزادسازي و شخصي سازي دامنههاي اينترنت بسيار پر هزينه بوده و به ميلياردها دلار نياز خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري مهر، سازمان ثبت نامها و اعداد اينترنتي (آيكان) به شركتها اجازه داده است كه دامنههاي اينترنتي شخصي شده خود را بسازند.
اكنون "جاش بورن"، عضو كمپين مقابله با سوء استفاده از دامنهها اظهار داشت كه عبور از 20 دامنه اينترنتي خاص مثل com. و org. به يك تعداد نامحدود از دامنههاي شخصي شده روشي مطلوب براي زير فشار گذاشتن شركتهاي بزرگ و صرف هزينههاي بالا است.
"جاش بورن" در گفتگو با روزنامه "تايمز" گفت: "فرض كنيد كه كوكاكولا بخواهد دامنه coke. را ثبت كند تنها به اين دليل كه شركت پپسي تصميم گرفته است دامنه خود را داشته باشد."
اين كمپين در تحقيقي با عنوان: دنيا نگران عبور پرهزينه از دامنه com. به دامنه "نقطه هرچيزي" (anything.) نشان داد كه اين شوخي كوچك آيكان براي 500 شركت اول دنيا دو ميليارد دلار هزينه خواهد داشت و در واقع اين يك كيك لذيذ براي واسطهها و شركتهايي است كه عمليات اين شخصي سازي دامنهها را به عهده دارند.
وي افزود: "واقعاً افراد كمي هستند كه اين بازي را از درون بشناسند و بدانند كه دنياي دامنهها چگونه كار ميكند."
در حقيقت، ثبت يك دامنه شخصي تنها براي پرداخت هزينههاي مشاوران و وكلا به حدود 20 ميليون دلار نياز دارد و مشكل از اينجا آغاز ميشود. به طوريكه بعضي از اين مشاوران همزمان براي سازمان "آيكان" نيز كار ميكنند.
براي مثال، "دنگيت تراش"، رئيس سابق هيئت مديره آيكان زماني كه هنوز كاملا از اين سمت كنار نرفته بود به عنوان مدير شركت Top Level Domain Holdings انتخاب شد. اين شركت مسئول خريد و ساخت دامنههاي عمومي است.
برپايه تصميم جديد آيكان كه ماه ژوئن اتخاذ شد شركتهاي خصوصي ديگر مجبور نيستند براي ثبت آدرس وب سايت خود به ليست gTLDs (دامنههاي سطح بالاي نوعي) شامل دامنههاي com،.org و net. محدود شوند.
تحليلگران بخش صنايع معتقدند كه از اين پس براي مثال غولهاي صنعتي جهاني چون اپل، تويوتا و يا "ب. ام. و" ميتوانند شركتهايي با دامنههاي apple،.Toyota. و bmw. داشته باشند.