arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۱۶۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۲ - ۱۲ آبان ۱۳۹۶

رئیس معزول دولت محلی کاتالونیا :مایلم حتی از خارج نیز نامزد انتخابات شوم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
رئیس معزول دولت محلی کاتالونیا :مایلم حتی از خارج نیز نامزد انتخابات شوم
 
 
 
«کارلس پوجدمونت» رئیس معزول دولت محلی کاتالونیا جمعه شب در سخنانی ضمن انکار فرار خود از عدالت، گفت که حتی از خارج نیز مایل است کاندیدای انتخابات ایالتی‌ 30 آذر کاتالونیا شود.

به گزارش روزنامه های ال پاییس و لا وانگواردیا ، وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی 'آر تی بی‌ اف' بلژیک تصریح نمود که از عدالت فرار نکرده بلکه به این دلیل در بلژیک به سر می‌ برد که درحال آماده کردن دفاعیات خود در دادگاه است.

وی گفت: من مایل به کاندیدا شدن حتی از خارج هستم زیرا می‌ شود در هر کجای جهان به تبلیغات انتخاباتی پرداخت.
 
به گفته پوجدمونت، وی مایل است نزد قضات حاضر شود اما فقط در نزد عدالت واقعی‌ (دادگاه بلژیک) و نه در نزد عدالت اسپانیا.
 
پوجدمونت قبل از آن ، در واکنش به حکم بازداشت موقت هشت تن از اعضای دولتش که برای ادای توضیحات به دادگاه ملی اسپانیا در مادرید مراجعه کرده بودند، خود را رئیس مشروع دولت محلی ایالت کاتالونیا دانسته و از رویه انتقام جویانه دولت مرکزی اسپانیا و توسل این دولت به ابزار تهدید در مقابله با استقلال طلبی ایالت کاتالونیا انتقاد نمود.
 
پوجدمونت که این موضع را از طریق یک پیام ضبط شده تلویزیونی ابراز داشته، خواستار آزادی فوری اعضای دولتش شده و درعین حال از مردم کاتالونیا هم خواستار 'مبارزه غیرخشونت آمیز' در برابر'حمله' دولت مرکزی شد. 
 
این درحالی‌ است که «پل بکائرت» وکیل بلژیکی پوجدمونت ، دیروز و امروز جمعه به رسانه های هلند اعلام کرد که تلاش خواهد نمود تا که مانع از دستگیری و حبس موقت موکلش درصورت صدور دستور اروپایی بازداشت شود.
 
کاتالونیا بخشی خودمختار با 7 میلیون و 523 هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد.
 
این بخش به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا انجام می‌شود. 
 
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد. 
 
همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
 
بدین ترتیب بود که ایالت کاتالونیا در روز یکم اکتبر (9 مهر) یک همه پرسی‌ برگزار کرد که از سوی قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شده و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در 7 سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
 
در همه پرسی مذکور 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
در جریان این همه پرسی‌ غیرقانونی ، درگیری هایی‌ بین نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح برجا گذاشت.
 
بروز این چالش ، باعث شده که کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران ، نسبت به آن موضع گیری کرده و مخالفت خود با این جدایی را ابراز دارند.
 
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص برخی تحرکات و ناآرامی ها در ایالت کاتالونیای اسپانیا گفت: اسپانیا یکی از شرکای مهم سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در اروپاست؛ ما تحولات این کشور و ایالت کاتالونیا را با دقت پیگیری می کنیم و دقیقا تحت بررسی داریم. 
 
وی تصریح کرد: ایران در چارچوب مواضع اصولی خود به یک اسپانیای متحد، یکپارچه و دمکراتیک معتقد است و خواستار حفظ ثبات، آرامش، همبستگی ملی و احترام به موازین قانون اساسی اسپانیا است. 
 
قاسمی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران لزوم تمکین به حاکمیت قانون و اجتناب از خشونت و تقابل و پیگیری مطالبات از طریق قانونی،مسالمت آمیز، و گفتگو را مورد تاکید قرار می دهد و بر این باور است که منافع همه مردم اسپانیا، ثبات سیاسی و رشد اقتصادی آن کشور، از طریق یکپارچگی و هم افزایی ملی، بیشتر و بهتر تامین می شود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: اسپانیا ، کاتالونیا
نظرات بینندگان