arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶

هاشمی: پس از پايان دفاع مقدس، آيت الله هاشمي از ايده بسیج در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بهره برد / هزينه كردن از اعتبار و وجهه بسيج مسير انحرافي است / در انتخابات اخیر، تغییر معناداری در انتخاب مردم در اکثر کلانشهرها دیده شد

رییس شورای شهر تهران با اشاره به سالروز تاسیس بسیج و نقش آن در دفاع مقدس گفت: پس از پايان دفاع مقدس، آيت الله هاشمي از ايده بسیج در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بهره برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هاشمی: پس از پايان دفاع مقدس، آيت الله هاشمي از ايده بسیج در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بهره برد / هزينه كردن از اعتبار و وجهه بسيج مسير انحرافي است / در انتخابات اخیر، تغییر معناداری در انتخاب مردم در اکثر کلانشهرها دیده شد

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران با اشاره به سالروز تاسیس بسیج و نقش آن در دفاع مقدس گفت: پس از پايان دفاع مقدس، آيت الله هاشمي از ايده بسیج در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بهره برد.

به گزارش خبرنگار سرویس شهری «انتخاب»، رییس شورای شهر تهران در نشست روسای شوراهای مراکز استانها گفت: این ایام مقارن با سالروز تاسیس بسیج، مردمی ترین نهاد انقلاب، از سوی امام خمینی است و جلسه امروز نیز نشست شوراهای اسلامی که یک سازمان مردم نهاد جهت مدیریت شهری است ، مناسب است که به اهداف ورسالتهای بسیج و چشم انداز مطلوب آن در جامعه توجه كنيم

رییس پنجاه و نهمین مجمع مشاورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان ها افزود: تشكيل بسيج مستضعفين، قبل از حمله ناجوانمردانه حكومت بعثي عراق به ايران بود و عمق دورانديشي و آينده نگراني امام خميني را نشان داد، گرچه با پايان جنگ تحميلي ابعاد ديگري ازحكمت تشكيل اين سازمان مردمي مشخص گرديد و دامنه خدمت رساني بسيج به حوزه هاي ديگر نيازمندي جامعه نظير سلامت، سازندگي، امداد و آموزش نيز رسيد
‎‎‎

او گفت: اما ظرفيت بسيج تنها به سازماندهي نيروي هاي دفاعي داوطلب منحصر نمي شود، پس از پايان دفاع مقدس، آيت الله هاشمي رفسنجاني كه بدليل حضور در فرماندهي جنگ با حكم امام خميني، بيشترين ارتباط و تعامل را با نيروهاي مخلص، با انگيزه و داوطلب و مستعد بسيجي داشت و بيش از هر فرد ديگري به ظرفيت نيروي بسيج در حل مسايل و معضلات كشور آگاه بود تلاش كرد، از توانمندي اين ايده جهت بهره گيري از ظرفيتهاي بكر و بلااستفاده كشور در حوزه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بهره ببرد.

هاشمی ادامه داد: بسيج در طول سه دهه سپري شده از پايان دفاع مقدس، در حوزه هاي مختلفي نظير سازندگي، خدمت رساني و آموزش دستاوردچشمگيري داشته است، البته اين به معناي رسيدن به حداكثر ظرفيت و توانمندي بسيج در اين حوزه ها نيست، اقدامات صورت گرفته ، گامي كوچك در مسيري طولاني است.
‎‎

او افزود: البته در اين ميان، پرداختن به حواشي نظير هزينه كردن از اعتبار و وجهه بسيج كه برگرفته از آبرو و اعتبار امام، شهدا و نظام ورهبري است ، مسير انحرافي است كه نبايد در آن اسير شد.

رییس شورای شهر تهران افزود: بايست جايگاه بسيج و مقبوليت اجتماعي و تخصصي آن بجايي برسد كه محبوب ترين، موجه ترين و متخصص ترين چهره هاي جامعه با افتخار به اين خيل بپيوندند و خود را بسيجي بدانند.
‎‎

او گفت: اما در رابطه با این نشست که بیش از١٤ سال است که جهت هم اندیشی و تعامل بیشتر شوراهای اسلامی مراکز استانهای کشور تشکیل می گردد، ٥٤ نشست در فواصل حدود صد روزه در استانهاي مختلف، و مصوبات و پيشنهاداتي ارائه شده است كه امیدواریم که نقشی موثر در ارتقای جایگاه و اثربخشی شوراهای اسلامی ایفا کند.

هاشمی اظهار داشت: شوراهای اسلامی در جمهوری اسلامی ، در جایگاه یک پارلمان محلی ایفای و نقش می کنند و لازمه ارتقای آنان افزایش هماهنگی ، کارایی و اثر بخشی آنان، در مدیریت شهری است.

هاشمی افزود: در انتخابات اخیر ، تغییر معنا داری در اکثر کلانشهرها ومراکز استان در انتخاب مردم دیده شد ، تغییری که می تواند به منزله تمایل عمومی به تحول در مدیریت شهری و ارتقای عملکرد این نهاد نسبت به گذشته تعبیر شود.

او ادامه داد: امروز آلودگی هوا، ترافیک، ضعف در حمل ونقل عمومی، بافتهای فرسوده، آسیبهای اجتماعی تنها معضلات تهران به شمار نمی آید وبسیاری از کلانشهرها ومراکز استانها را رنج می دهد.

به گفته هاشمی، از سوی دیگر با گذشت 20 سال از تاسیس نهاد شورا، شاهد هستیم از موضوعاتی که قانونگذار جهت کاهش بار تصدی گری دولت وتقویت مشارکت مردم در اداره شهرها به نهاد شوراها وشهرداری برخاسته از آن تفویض کرده اما بخش کوچکی عملیاتی شده است، در حالیکه انتقال وظایفی نظیر خدمت رسانی در حوزه های مختلف به شهروندان مانند آموزش، انرژی و سلامت به مدیریت شهری از دستگاههای دولتی می تواند هم از بار سنگین تصدی گری دولت بکاهد و هم کارایی واثربخشی و مشارکت شهروندان را در ارائه خدمات ارتقا دهد.

او افزود: تامين درآمد پايدار يكي از اولويتهاي مديريت شهري است كه بخش قابل توجهي از آن بايد از طريق دريافت ماليات ارزش افزوده از دولت دريافت شود

هاشمی اضافه کرد: همچنین فعالیتهایی نظیر حمل ونقل انبوه بر عمومی یا بازیافت ، از نوع خدماتی هستند که دارای فن آوری وتخصص بالا می باشند وطبیعی است که دستیابی به این فن آوری وتخصص هزینه بر و دشوار است، در حالیکه انباشت این تجربه در برخی از کلانشهرها و سایر مراکز استان وجود دارد و می توان با تعامل مناسب و هم افزایی مراکز استان، فرایند مدرنیزاسیون خدمات شهری و استفاده از فن آوری را برای سایر شهرهای متقاضی آسانتر وکم هزینه تر نمود.

او اظهار داشت: همچنین وقوع حوادثی نظیر زلزله غرب کشور نشان داد برای افزایش هماهنگی، ارتقای سرعت عمل و کاهش دوباره کاری، موازی وپراکندگی در امداد و ارائه خدمات نیاز به ایجاد هماهنگی بیشتری بین مدیریت شهری مراکز استان وجود دارد تا در مواقع بحرانی و نیاز هموطنان به امداد بتوانند با سرعت وصحت و دقت بیشتری به ارائه خدمت بپردازند.

به گفته هاشمی، در مجموع باید به این نکته توجه کنیم که نهال نورس مدیریت شهری و سازمان مردم نهاد شوراهای اسلامی، برای بارور شدن و شکوفایی نیاز به همگرایی، انسجام وتقویت بیشتر درونی دارد تا بتوان با کمک سایر ارکان نظام نظیر مجلس شورای اسلامی و قوه مجریه بسترهای توسعه مدیریت شهری را فراهم آورد.

او افزود: با توجه به اینکه انتظار عمومی از منتخبان دوره پنجم شوراهای اسلامی ایجاد تحول، بهبود وارتقای خدمات در مدیریت شهری است ، مجلس شورای اسلامی در بعد تصویب قوانین و بودجه بخصوص لايحه مديريت شهري و دولت در عرصه اجرا می توانند کمکهای شایان توجهی در جهت ارتقا سطح خدمات به مدیریت شهری داشته باشند.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید

 

نظرات بینندگان