arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۰

2 گزارش تكان‌دهنده از جراحی زیبایی

راهروهای دادسرای جرایم پزشكی شامل افرادی است كه بسیاری از آنها به دلیل نارضایتی از جراحی زیبایی و عوارض مادی و معنوی كه برایشان پیش آمده است، خواستار بررسی میزان خسارت وارده آمده از سوی پزشكشان هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همشهری ماه: راهروهای دادسرای جرایم پزشكی شامل افرادی است كه بسیاری از آنها به دلیل نارضایتی از جراحی زیبایی و عوارض مادی و معنوی كه برایشان پیش آمده است، خواستار بررسی میزان خسارت وارده آمده از سوی پزشكشان هستند.

مورد اول: زن/ 47 ساله
اقدام پزشكی: جراحی زیبایی بینی
زمان عمل: فروردین ماه سال 1390

به چه دلیلی اقدام به جراحی بینی خود كردید؟
«نمی‌دانم. بی‌عقلی كردم» دختر جوانش كه در كنارش نشسته می‌گوید: از جوانی عاشق این بوده كه بینی‌اش را عمل كند اما شرایط مالی خانواده ما هیچ‌گاه مساعد نبود تا امسال كه پولی فراهم شد تا این‌كار را انجام بدهد.

با دكتر خود چگونه آشنا شدید؟ تخصص ایشان چیست؟
در یك مهمانی، شخصی را دیدم كه بینی زیبایی داشت از او پرسیدم كجا عمل كرده او هم این دكتر را به من معرفی كرد. روی كارت ویزیت و تابلوی محل كارشان نوشته شده بود: جراح پلاستیك بینی. ولی من شناخت بیشتری نداشتم. در مطب‌شان اما عكس‌های زیادی به دیوار بود كه همگی فوق‌العاده زیبا بودند.

چند بار عمل كردید و آیا قبل از جراحی شما را از خطرات احتمالی یا میزان موفقیت عمل مطلع كردند؟
من سه بار عمل كردم. هر سه بار هم با فواصلی كمتر از یك ماه. جراحی‌ها در همان مطب خودشان صورت می‌گرفت. اتاقی را در طبقه بالا به جراحی اختصاص داده بودند و در آنجا این كار را انجام می‌دادند.
قبل از عمل ایشان به من اطمینان خاطر دادند كه هیچ مشكلی پیش نخواهد آمد و همه چیز به بهترین نحو صورت خواهد گرفت. و هیچ توضیحی در خصوص اینكه امكان دارد خطری وجود داشته باشد یا اینكه شانس موفقیت چقدر است به من ندادند.

چرا از عمل خود راضی نیستید و آیا این عدم رضایت را به پزشك خود اعلام كردید؟
بعد از عمل سوم دیگر كاملا واضح بود كه بینی من افتادگی دارد و به یك سمت كج شده است. علاوه بر اینكه مشكل شدید تنفسی پیدا كرده‌ام و فقط با دهان می‌توانم تنفس كنم. این مشكل را به ایشان گفتم ولی در پاسخ گفتند كه دیگر كار بیشتری نمی‌توان كرد و بهتر از این نمی‌شود.

اولین بار چگونه مطلع شدید كه می‌توانید شكایت كنید و به كدام مرجع شكایت كردید؟
وقتی از درمانگاه بیرون آمدم به شدت عصبانی بودم. از تاكسی‌های آنجا پرسیدم و آنها گفتند كه به سازمان نظام پزشكی مراجعه كنم.

چه مراحلی برای رسیدگی به پرونده‌تان طی شده است؟ آیا از نحوه رسیدگی راضی هستید؟
در سازمان نظام پزشكی دو جلسه با حضور پزشك و من تشكیل شد و به‌رغم اینكه دو كارشناس آنجا معتقد بودند كه بینی من آسیب جدی دیده است اما ایشان به هیچ عنوان نپذیرفتند كه مشكلی وجود دارد و به همین دلیل به من گفتند كه باید به شورای حل اختلاف مراجعه كنم.
در آنجا هم دو جلسه تشكیل شد و سعی كردند تا با مصالحه پرونده خاتمه یابد اما پزشك معالج من نه پذیرفتند كه دوباره عمل كنند و نه حاضر به پرداخت هزینه‌هایی كه من تاكنون متحمل شده‌ام، شدند در نتیجه پرونده به دادسرا ارجاع شد و اكنون در مرحله ارسال به كمیسیون پزشكی قانونی است. برخورد قضات و كارشناسان مسئول پرونده تا كنون خوب بوده است اما متهم بارها من را تهدید كرده‌اند كه كاری از پیش نخواهم برد و ایشان اینقدر روابط و آشنا دارند كه اجازه ندهند من به حقم برسم و من از این بابت نگرانم.

چه توقعی از رای دادگاه دارید؟ به دنبال چه هدفی اقدام به طرح شكایت كردید؟
هدف اصلی من این است كه ایشان دوباره بینی من را عمل كرده و مشكل من حل شود. به چند متخصص دیگر هم مراجعه كرده‌ام اما آنها می‌گویند از آنجا كه از ابتدا كار را خودشان انجام نداده‌اند حاضر به انجام عمل ترمیمی نیستند.

علاوه بر اینكه امیدوارم بتوانم كاری كنم تا ایشان این سهل‌انگاری كه در مورد من كردند را در مورد بیماران دیگر نتواند انجام دهند و جلوی آسیب رسیدن به دیگران را بگیرم.



مورد دوم: زن/ 25 ساله
اقدام پزشكی: جراحی زیبایی بینی
زمان عمل: 1386

از چه طریقی با پزشكتان آشنا شدید. آیا ایشان تخصص‌های لازم را داشتند؟
یكی از دوستانم ایشان را به من معرفی كردند. ایشان جراح پلاستیك هستند و از پزشكان سرشناس در این حرفه به شمار می‌آیند.

چند بار تحت عمل جراحی قرار گرفتید. این جراحی‌ها در كجا صورت می‌پذیرفتند؟
چهار بار بینی من را عمل كردند. بار اول در بیمارستان بود اما در سایر موارد ایشان در همان اتاق خودشان اقدام به این كار نمودند و هیچ دستیار یا پرستاری هم حضور نداشت و كاملا تنها بودند.

بینی شما چه آسیبی دیده است؟ دلیل اصلی شكایت شما چیست؟
بینی من دچار چسبندگی شده است و تقریبا تنفس از این طریق برایم غیر‌ممكن شده است. استخوان روی بینی كاملا از بین رفته است و برخی از متخصصان عقیده دارند شاید از طریق پیوند غضروف بتوان كمی این مشكلات را برطرف كرد.

آیا قبل از جراحی شما را از خطرات احتمالی مطلع ساختند. آیا وقتی شما از نتیجه عمل ناراضی بودید ایشان تقصیر خود را پذیرفتند؟
ایشان هیچ توضیحی به من در خصوص جراحی و مشكلاتی كه ممكن است پیش بیاید ندادند و برعكس كاملا هم من را مطمئن ساختند كه به نتیجه موردنظر می‌رسم. زمانی كه عمل ترمیمی آخر را انجام می‌دادند در حالی‌كه به روی استخوان‌ بینی من فشار می‌آوردند صدای شكستن ‌بینی را شنیدم.

به ایشان گفتم و كاملا انكار كردند و گفتند كه بروم و استراحت كنم. بعد از چند روز كه دوباره مراجعه كردم به من گفتند حتما خودت زمین خورده‌ای و بینی‌ات شكسته و من دیگر كاری از دستم بر نمی‌آید.

از چه طریقی با مراجع رسیدگی آشنا شدید. آیا از فرآیند رسیدگی راضی هستید؟
روزی در تاكسی نشسته بودم و به كسی كه كنارم نشسته بود گفتم چه مشكلی برایم ایجاد شده است و او هم به من گفت می‌توانم بیایم و شكایت كنم. زمان رسیدگی به پرونده بسیار طولانی شد و دلیل مهم آن هم عدم حضور پزشك در جلسات مختلف اعم از كمیسیون پزشكی قانونی یا جلسات دادگاه است.

در نهایت بعد از دو سال رای غیابی صادر شد و متاسفانه بعد از گذشت یك سال و نیم از زمان صدور رای من هنوز موفق به اجرای آن و گرفتن دیه نشده‌ام. اما مساله این است كه این دیه كه به من تعلق گرفته بسیار كمتر از هزینه‌ای است كه من باید برای ترمیم بینی خود بپردازم و علاوه بر آن هیچ اطمینانی هم وجود ندارد كه من دوباره سلامت خود را بازیابم...

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
0
0
کلن بینی بزرگی که خدا داده بهتر از صد تا عمل جرحی بینیه مثل بینی من که بعد عمل دچار انحراف شده و منو افسرده و پرخاشگر کرده
نظرات بینندگان