arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۹۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۰

بنيان‌گذار ويكي‌ليكس چاپ زندگي‌نامه‌اش را "غيرقانوني" خواند

انتشار زندگينامه جوليان آسانژ از سوي ناشري اسكاتلندي، خشم بنيان‌گذار ويكي‌ليكس را در پي داشته است. وي مي‌گويد، اين كار بدون اجازه و موافقتش صورت گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتشار زندگينامه جوليان آسانژ از سوي ناشري اسكاتلندي، خشم بنيان‌گذار ويكي‌ليكس را در پي داشته است. وي مي‌گويد، اين كار بدون اجازه و موافقتش صورت گرفته است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، آسانژ، پايه‌گذار سايت جنجالي ويكي‌ليكس 50 ساعت تمام داستان زندگي‌اش را براي نويسنده‌اي بازگو كرد ولي بعدها از انتشار زندگينامه‌اش پشيمان شد و به ناگهان اعلام كرد نمي‌خواهد اين كار را انجام دهد. انتشارات مورد نظر هم گفته است، اجازه آسانژ برايش اهميتي نداشته و اين كتاب را روانه بازار كرده است.

انتشارات اسكاتلندي "كانون گيت بوكز" اعلام كرد، آسانژ با آن‌كه بر اساس قراردادي، زندگي‌اش را براي نويسنده‌اي از اين انتشارات بازگو كرد، ولي در ادامه قصد داشت مانع از انتشار گفته‌هايش - كه بيش از 50 ساعت به طول انجاميد – شود. با اين حال از آنجا كه وي پيش‌پرداخت اين كار را دريافت و صرف هزينه‌هاي دادگاهش كرده است، كتاب ياد شده بدون اجازه وي انتشار يافت.

شبكه خبري بي.بي.سي گزارش داد، آسانژ مدعي است، اين انتشارات قرارداد با او را زير پا گذاشته و از پيش نويسي نادرست و ويرايش نشده بهره برده است. كانون‌گيت اين ادعا را رد مي‌كند.

آسانژ در اين كتاب كه "جولين آسانژ: زندگينامه غيرمجاز" نام دارد، از جمله درباره هشدارهايي از سوي سرويس‌هاي امنيتي به خودش حرف مي‌زند؛ اين كه آمريكا با ابزارهايي غيرقانوني توطئه‌اي بر ضد او را در سر داشت.

به هر حال روزنامه "اينديپندنت" در نظر دارد كتاب ياد شده را به صورت پاورقي چاپ كند.

انتشارات ياد شده عنوان مي‌كند، پشيماني آسانژ به خاطر نگراني‌ از برخي گفته‌هاي خودش است.

جوليان آسانژ از دسامبر 2010 تاكنون در انگليس در حبس خانگي به سر ‌مي‌برد و چشم به راه راي دادگاهي در سوئد است كه وي را به خشونت و بهره‌كشي جنسي متهم كرده است.

آسانژ در كتاب يادشده كه بخش‌هايي از آن در روزنامه چاپ شده، مدعي است، رابطه جنسي‌اش با دو زن شاكي پرونده‌اش "تجاوز" نبود.
نظرات بینندگان