arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۰

بانک‌هایی که نه مدیر عامل دارند نه سرپرست!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سایت بانکهای صادرات و ملی نام جهرمی و خاوری را از لیست مدیرعامل این بانکها حذف و بانک مرکزی نیز در لیست مدیران دارای صلاحیت بانک‌های عامل نام جهرمی، خاوری و ضرابیه ( مدیرعامل سابق بانک سامان) را حذف کرده است.

پس از برکناری و استعفای مدیران عامل بانک‌های صادرات و ملی و همچنین صدور حکم رئیس کل بانک مرکزی برای عزل مدیر عامل بانک سامان این روزها این بانک‌ها بدون مدیرعامل و سرپرست اداره می‌شوند.

با استعفای محمودرضا خاوری نام وی از لیست مدیرعامل و اعضاء هیات مدیره بانک ملی در سایت رسمی این بانک و همچنین لیست مدیران دارای صلاحیت بانک مرکزی حذف شده است.
بنابراین هم‌اکنون با استناد به سایت رسمی بانک ملی، اعضاء هیات مدیره این بانک عبارتند از محمدرضا حسین‌زاده، جمال دامغانیان، فرشاد حیدری و محمد ابراهیم منصور خاکی.
لازم به ذکر است که این اسامی در سایت رسمی بانک مرکزی و در قسمت مدیران بانکی نیز مشهود است اما با یک تفاوت!‌
در بانک مرکزی نام برات قنبری بعنوان عضو هیات مدیره دارای صلاحیت قید شده اما نام وی در لیست بانک ملی نیست و به جای وی فرشاد حیدری قرار دارد.

سایت رسمی بانک صادرات پس از برکناری سید محمد جهرمی، نام وی را از لیست مدیرعامل و اعضاء هیات مدیره این بانک حذف کرده است.
البته بانک مرکزی نیز در لیست مدیران دارای صلاحیت بانک‌های عامل نام محمد جهرمی مدیر عامل معزول بانک صادرات را حذف کرده است.
برهمین اساس نام‌های مهدی فتاحی با سمت رئیس هیات مدیره بانک صادرات،‌ اصغر ابوالحسنی آشتیانی هستیانی عضو هیات مدیره غیر موظف،‌ حجت‌اله صیدی عضو هیات مدیره و معاونت بین‌الملل و روح‌الله خدارحمی عضو هیات مدیره و معاونت بازاریابی و شعب در لیست اعضاء هیات مدیره بانک صادرات و همچنین مدیران دارای صلاحیت بانک مرکزی مشاهده می‌شود.
اصغر ابوالحسنی معاون بانک و بیمه وزرات اقتصاد بعد از خصوصی شدن بانک صادرات بعنوان نماینده دولت در هیات مدیره بانک صادرات حضور داشت و بر خلاف مطالب منتشر شده در برخی منابع خبری نام وی بعد از حذف جهرمی از این بانک در لیست مربوطه اضافه نشده است.

اما در بانک سامان برخلاف دو بانک فوق نام ولی‌ ضرابیه همچنان بعنوان مدیرعامل این بانک مشاهده می‌شود. این درحالی‌است که روز گذشته محمود بهمنی به صورت رسمی دستور برکناری مدیرعامل بانک سامان را صادر کرده بود.
بانک مرکزی امروز نام ولی ضرابیه را نیز از لیست مدیران دارای صلاحیت از این بانک حذف کرده است؛ برهمین اساس اسامی اله وردی رجایی سلماسی، ایرج نیک‌نژاد،‌ محمد ضرابیه،‌ رضا کریشچی خیابانی، سعید آتشکاری بعنوان اعضاء هیات مدیره بانک سامان و همچنین پرویز مشیر زاده مویدی بعنوان عضو علی‌البدل هیات مدیره این بانک در لینک مدیران دارای صلاحیت بانک مرکزی مشهود است.

براساس این گزارش،‌ سونامی برکناری و استعفای مدیران بانکی از هفته گذشته و بعد از شفاف‌سازی ابعاد اختلاس بزرگ در سیستم بانکی آغاز شد؛ همین امر موج تغییر و تحولات را در بانک‌ها به همراه داشت که به دنبال آن گزینه‌های مختلفی برای جایگزینی مدیران برکنار شده نیز مطرح شد.
یکی از روال طبیعی که همواره در زمان عزل و نصب‌ها مشاهده می‌شود، معرفی گزینه‌های پیشنهادی برای انجام وظیفه در این پست‌های مدیریتی است.
برکناری و استعفای مدیران بانک‌های صادرات و ملی نیز همین روال را به همراه داشت چرا که از هفته گذشته و بعد از رسانه‌‌ای شدن برکناری این افراد گزینه‌های مختلفی برای جانشینان آنها معرفی شد.
گفته می‌شود یکی از گزینه‌های جدید برای مدیریت بانک ملی از اعضاء هیات مدیره همین بانک است؛ برخی منابع از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی می‌گویند جمال دامغانیان عضو هیات مدیره بانک ملی و رئیس هیات مدیره شرکت فروش املاک مازاد بانک‌های دولتی یکی از گزینه‌های جدیدی است که برای مدیریت عاملی بانک ملی پیشنهاد شده است.
همچنین طی روزهای قبل احتمال حضور حسین قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزی در یکی از بانک‌های صادرات یا ملی مطرح شده بود.
از دیگر گزینه‌های احتمالی برای این سمت ها پیمان نوری رئیس سازمان خصوصی سازی، محمد رضا پیشرو مدیرعامل بانک صنعت و معدن و رامین پاشایی فام مدیرعامل بانک سپه هستند.
نظرات بینندگان