arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۲۱۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۱۱ مهر ۱۳۹۰

وقتی هیلاری به اعتراف می افتد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین سخنان خود اذعان کرد که دولت آمریکا از طریق سازمان سیا گروه‌های جهادی از جمله شبکه حقانی را به وجود آورده است.

به گزارش انتخاب، فارس به نقل از خبرگزاری "داون" پاکستان نوشت: در گزارش منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره جلسه پرسش و پاسخ هیلاری کلینتون در واشنگتن، وزیر امور خارجه آمریکا، وی بر نقش مهم پاکستان در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و نیز مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

وی با اذعان به اینکه پاکستان در 10 سال گذشته هزینه سنگینی برای مبارزه با تروریسم پرداخته است گفت: حدود 30 هزار نفر از مردم این کشور- نظامی یا غیرنظامی- بر اثر انفجار بمب در تمام نقاط کشور از جمله مساجد، بازارها، دانشگاه‌ها و پاسگاه‌های
پلیس کشته شده‌اند.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اظهارات هفته گذشته ژنرال "مایک مولن" رئیس ستاد ارتش آمریکا درباره متهم کردن سرویس اطلاعاتی پاکستان به همکاری با شبکه حقانی و تشویق این شبکه برای حمله به اهداف آمریکایی در افغانستان گفت ما باید این مسئله را از منظر تاریخی مد نظر قرار دهیم.

کلینتون گفت: اگر شما سری به "یوتیوب" بزنید می‌توانید "جلال الدین حقانی" را در کنار رئیس جمهور "ریگان" در کاخ سفید مشاهده کنید.

وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا برای مقابله با تهاجم شوروی به افغانستان گروه‌های جهادی مثل شبکه حقانی را از طریق سازمان سیا ایجاد کرد تا این گرو‌ه‌ها بتوانند با عبور از مرز افغانستان بخشی از مبارزه بر ضد نیروهای شوروی باشند، گفت:

حالا وقتی من با مقامات پاکستانی دیدار می‌کنم آنان به درستی عنوان می‌کنند که شما بنیانگذار این گروه‌ها بودید، شما این گروه‌ها را تجهیز کردید، شما بودید که از آنان برای بیرون راندن شوروی از خاک افغانستان استفاده کردید و ما هم اکنون در شرایط بسیار پیچیده‌ای قرار گرفته‌ایم که خروج از آن کار ساده‌ای نیست.

وی افزود: زمانی که من به عنوان وزیر امور خارجه مشغول به کار شدم پاکستانی‌ها در تلاش برای مهار طالبان پاکستانی بودند که آنان را مورد هجوم قرار داده بودند و سعی داشتند بین تروریست خوب و بد تمایز قایل شوند.

کلینتون گفت: از آن زمان به بعد بود که ما سعی کردیم پاکستانی‌ها را متقاعد کنیم که اجازه فعالیت به تروریست‌ها در خاک این کشور به نفع آنان نیست.

وی این کار پاکستان را یک اشتباه استراتژیک و جدی دانست و گفت به همین خاطر بود که آمریکا برای دست‌یابی به اهداف استراتژیک خود این رابطه را تحت فشار قرار داده است.

مدتی است که آمریکا سرویس اطلاعاتی پاکستان (آی اس آی) را متهم به همکاری با شبکه حقانی کرده و این کشور را به شدت تحت فشار قرار داده‌ است.

وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین سخنان خود اذعان کرد که دولت آمریکا از طریق سازمان سیا گروه‌های جهادی از جمله شبکه حقانی را به وجود آورده است.
نظرات بینندگان