arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

۶ کاندیدای زنی که به پارلمان لبنان راه یافتند +عکس

زنان در انتخابات پارلمانی لبنان گامی رو به جلو برای افزایش نقش سیاسی خود برداشتند. هم تعداد کاندیداهای زن و هم تعداد زنانی که موفق به پیروزی در انتخابات شدند بیشتر از دوره های پیش بود. 6 نماینده زن منتخب پارلمان، از مذاهب و طوایف مختلف لبنان هستند و 4 تن از آنها به تازگی وارد پارلمان می شوند. بهیه الحریری، ستریدا جعجع، عنایه عز الدین، پولا یعقوبیان، رولا الطبش، دیما جمالی زنان راه یافته به پارلمان هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زنان در انتخابات پارلمانی لبنان گامی رو به جلو برای افزایش نقش سیاسی خود برداشتند. هم تعداد کاندیداهای زن و هم تعداد زنانی که موفق به پیروزی در انتخابات شدند بیشتر از دوره های پیش بود.

به گزارش ایرنا، در انتخابات یکشنبه 16 اردیبهشت ماه، از 583 نامزدی که در 77 لیست انتخاباتی در معرض رای مردم لبنان در 15 حوزه انتخابیه قرار گرفتند، 86 کاندیدای زن وجود داشت که 6 نفر از آنان توانستند به پارلمان برسند.
این درحالی است که در انتخابات پیشین که در سال 2009 انجام گرفت، 4 نماینده زن توانسته بودند به مجلس راه یابند.
در آخرین انتخابات پارلمانی این کشور که در سال 2009 برگزار شد فقط 12 زن برای کسب کرسی های این پارلمان ثبت نام کرده بودند.این موضوع نشان می دهد که زنان لبنانی تمایل بیشتری به نقش آفرینی در تحولات این کشور دارند.
6 نماینده زن منتخب از مذاهب و طوایف مختلف لبنان هستند و 4 تن از آنها به تازگی وارد پارلمان می شوند.

*بهیه الحریری
بهیه الحریری خواهر «رفیق الحریری» و عمه «سعد الحریری» نخست وزیران پیشین و کنونی لبنان، برای ششمین بار از شهر صیدا به مجلس راه یافت. وی سابقه سکانداری وزارت آموزش و پرورش را در پرونده خود دارد.
از او به عنوان یکی از نزدیکان به حلقه سعد الحریری یاد می شود. «احمد الحریری» دبیرکل جریان المستقبل و «نادر الحریری» رئیس دفتر سعد الحریری، فرزندان این نماینده صیدایی مجلس لبنان هستند.
در سال 2003 «ژاک شیراک» رئیس جمهوری وقت فرانسه به او مدال افتخار داده بود.

*ستریدا جعجع
دیگر زن راه یافته به مجلس نوزدهم لبنان «ستریدا طوق» یا «ستریدا جعجع»، همسر «سمیر جعجع» رهبر حزب «القوات اللبنانیه» (نیروهای لبنانی) است.
سمیر جعجع، پس از جنگ داخلی، یازده سال (1994 تا 2005) در زندان به سر برد و از کسانی است که برخی کشتارهای جنگ 15 ساله داخلی لبنان از سال 1975 تا 1990 را به او نسبت می دهند.
ستریدا، در طول یازده سال زندانی بودن شوهرش، نقش مهمی در پیش برد و هدایت القوات ایفا کرد و پس از خروج نیروهای سوری از لبنان در سال 2005 خود را به عنوان کاندیدا مطرح کرد و توانست در انتخابات مجلس آن سال به مجلس برسد. در سال 2009 تا کنون نیز به عنوان نماینده مجلس فعلی، فعالیت داشته است.
حزب جعجع در این انتخابات توانست تقریبا دو برابر مجلس قبلی کرسی به دست آورد و احتمال می رود امروز (پنج شنبه) در نخستین جلسه فراکسیون قوات، ستریدا به جای همسرش به عنوان رئیس فراکسیون انتخاب شود.

*عنایه عز الدین
عنایه عزالدین وزیر مشاور در امور توسعه اداری لبنان است که از آخرین روزهای سال 2016 از سوی «نبیه بری» رهبر جنبش امل و رئیس مجلس برای این منصب معرفی شده و در دولت سعد الحریری شروع به کار کرد.
برادر او شهید «حسن عزالدین» سال 1982 در مقاومت علیه دشمن صهیونیستی به شهادت رسید.
وی پزشک و صاحب دو فرزند است و از سال 1978 در جنبش امل پله های ترقی را طی کرده تا به وزارت رسید. حالا او نخستین زن از طایفه شیعه است که از بدو تاسیس مجلس در لبنان تاکنون به پارلمان راه می یابد.
عنایه عزالدین در حوزه انتخابیه صور و الزهرانی در لیست مشترک حزب الله و جنبش امل با نام «امید و وفاداری» به سرلیستی نبیه بری حضور داشت که با رای بالا، تمامی اعضای آن مقتدارانه راهی مجلس شدند.
وی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره اینکه نخستین نماینده از طائفه شیعی لبنان است، گفت: من به مذهبم افتخار می کنم که بخش مهم و بزرگی از ساختار لبنان است. کرسی های نمایندگی در لبنان بر اساس طوایف و مذاهب تقسیم شده است. یکی از کرسی های نمایندگی طایفه شیعی را به دست آورده ام. این مساله مایه افتخار است. در عین حال اما باید نماینده ای برای کل لبنانی ها و از همه طوایف باشم، چه زن و چه مرد.

*پولا یعقوبیان
پولا یعقوبیان مجری و برنامه ساز معروف لبنانی با سابقه 25 سال کار رسانه ای که مهم ترین دوران آن در شبکه المستقبل وابسته به سعد الحریری بوده است، در این انتخابات از سوی جامعه مدنی و «حزب 7» نامزد نمایندگی در حوزه «بیروت یک» شد و توانست با رای اهالی شرق لبنان یکی از کرسی های مسیحیان ارمنی ارتدکس را کسب کند.
یعقوبیان 42 ساله همسری شیعی داشت اما مدتی قبل از انتخابات به ناگهان از او طلاق گرفت تا برخی شائبه این را مطرح کنند که وی برای جلوگیری از اشکالات قانونی در لبنان، دست به این اقدام زده است. چرا که در لبنان ازدواج طائفه ای است و نه مدنی، یعنی زن و مرد باید یک مذهب داشته باشند.
پولا، در کنار 65 نامزد دیگر جامعه مدنی، طبقه سیاسی حاکم بر لبنان را به فساد و تبانی با یکدیگر متهم می کرد.
وی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت که دوره سیاستمداران و احزاب سنتی و قدیمی در لبنان به سر آمده و آنها توانایی اداره کشور را ندارند. جامعه مدنی باید با ورود به پارلمان و حسابرسی مقام ها، لبنان را از ناکارآمدی و فساد اداری رها کند.

*رولا الطبش
نام رولا الطبش جارودی یا رلی طبش، در این انتخابات در لیست جریان آبی رنگ لبنان برای حوزه «بیروت دو» و در کنار سعد الحریری قرار گرفت تا بتواند به مجلس راه یابد.
نامزد المستقبل وعده داده بود که حقوق زنان را در مجلس مطالبه خواهد کرد و برای گرفتن حق شهروندی و تابعیت برای فرزندان زنان لبنانی که با مردان خارجی ازدواج کرده اند، خواهد کوشید.

*دیما جمالی
اما از شمال لبنان و شهر طرابلس، «دیما جمالی» از لیست المستقبل توانست نام خود را در میان 11 نماینده آن حوزه ببیند.
وی استاد دانشکده مدیریت در دانشگاه آمریکایی بیروت است و برای نخستین بار پا به ساختمان میدان نجمه بیروت خواهد گذاشت و در کنار الحریری در فراکسیون المستقبل جای می گیرد.
الطبش، خود را صدای زنان، جوانان و همه محرومان شمال لبنان در پارلمان لبنان معرفی کرده بود.

نظرات بینندگان