arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۰

معاون سیاسی وزارت کشور: دموکراسی حاکم بر کشورهای پیشرفته یک نوع دیکتاتوری حزبی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا: معاون سیاسی وزارت کشور از تمامی سلائق، ایده ها، تفکرات و شخصیت هایی که شرایط نامزدی را دارند برای مشارکت در انتخابات دعوت کرد و گفت: شرایط برای برگزاری انتخاباتی رقابتی و سالم مهیا است.

 سید صولت مرتضوی با بیان این موضوع که نظام ما بر دو رکن اسلامیت و جمهوریت بر پا شده، گفت: بستر این مشارکت در طول عمر دولت نهم با برگزاری چهار انتخابات که رکورد حضور همگانی را شکسته و بیت الغزل آن انتخابات ریاست جمهوری سال 88 با رشد 5/24 درصدی بود، فراهم شده است.

 اهم اظهارات وی به شرح زیر است:

*ساز و کارهای مشارکت حداکثری و اطمینان بخش، هم در قانون اساسی و هم قوانین عادی ما وجود دارد. شورای نگهبان که نهادی فراتر از سه قوه است و تعصبی بر هیچ کدام از قوا ندارد بر انتخابات نظارت می کند که از شش نفر فقیه مجتهد و شش حقوقدان مسلط بر احکام و قوانین تشکیل شده است.

* جمهوری اسلامی ایران بیشترین تعداد احزاب را دارد. ما بالغ بر 250 حزب در کشور داریم که مجاز به فعالیت هستند.

*ما از جمله کشورهایی هستیم که بیشترین حزب را تاسیس کرده ایم . اما اینکه انتخابات حزبی برگزار می شود می گویم خیر. به لحاظ اینکه سازو کارهای انتخابات حزبی تعریف نشده است. انتخابات آتی ما به همان سبک سابق برگزار می شود اما احزاب می توانند کاندیدا معرفی کنند و برنامه ارایه دهند.

*باید بگویم دموکراسی زمانی محقق می شود که انسان های بدون پشتوانه حزبی و کانون های قدرت و ثروت بتوانند با برنامه هایشان در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور عرضه اندام کنند.

*در کدام کشور پیشرفته حزب ثالثی توانسته از میان قطب های قدرت بروز و ظهور کند؟ پس دموکراسی حاکم بر کشورهای پیشرفته یک نوع دیکتاتوری حزبی است و ما این دمکراسی را تایید نمی کنیم. در دنیا، حکومت ها تک قطبی است اما در ایران سه قوه و در راس آن ولی فقیه عادل که منتخب ملت است، حاکمیت دارد.

* منهای جمهوری اسلامی ایران در دنیا یک دمکراسی پسندیده قانون مند نداریم که بتوانیم با ارایه ادله نسخه عملی از آن ارایه کنیم .در چارچوب قانون هرکسی که بخواهد فعالیت سیاسی کند آزاد است و من به سهم خودم به عنوان رییس ستاد انتخابات کشور همه را دعوت می کنم و شورای نگهبان نیز حتما سازوکارهایی برای دعوت به شرکت در انتخابات دارد.

*امام خمینی(ره) شرکت در انتخابات را تکلیف دانست که این تکلیف تنها به معنی انتخاب کردن نیست بلکه به معنی داوطلب برای انتخاب شدن هم هست زیرا تکلیف شرعی و ملی بر آنان است.

* دولت پشتیبانی کننده اجرا است. وزارت کشور هیچ نقشی در سرنوشت انتخابات نمی تواند داشته باشد زیرا بر اساس قانون، مجری خود مردم هستند و وزارت کشور ساماندهی مجریان را بر عهده دارد. حتی وزیر کشور نمی تواند یک حوزه را تایید کند یا یک صندوق را باطل کند یا یک رای را اضافه کند.

*انتخابات توسط هیات اجرایی صورت می گیرد. قانون، فرماندار را مکلف به انتخاب 30 نفر از معتمدین مردمی کرده و اینها از داوطلبان ثبت نام کرده و براساس قانون به صلاحیت آنان رسیدگی می کنند و شعب و اعضای آن اخذ رای می کنند.

*دستگاهی که فراتر از همه قواست یعنی شورای نگهبان بر همه نظارت می کند. مشکلی اگر هست در این است که نتوانسته ایم این ساختار را به مردم آموزش دهیم و روشن کنیم.

*در جمهوری اسلامی هیچ اراده ای قادر به تغییر اراده ملت نیست. هیچ قدرتی قادر به تغییر سرنوشت انتخابات نیست.

*انتخابات یک جعبه شیشه ای شفاف است که همه بر آن نظارت دارند مثلا در یک شعبه اخذ رای تقریبا 20 نفر هستند که از ناظران تا محافظان و نماینده کاندیدا ها را شامل می شود که از ابتدا تا لاک و مهر شدن صندوق حضور دارند.

*ما بهترین ساز و کار را برای برگزاری یک انتخابات در جهان داریم البته بدون نقص نیست اما نقایص آن نسبی است به گونه ای که هرچه پیش می رویم با کمک مجلس و اراده حاکمیت آنها را برطرف می کنیم.

*کار وزارت کشور به عنوان مجری آماده کردن صندوق رای، مهر تعرفه و تدارکات است. حدود یک میلیون نفر انتخابات را برگزار می کنند که خود مردم هستند که اگر ما تمام عده خود را هم جمع کنیم این تعداد نیست.

* لازم است بستر برای سوال کردن بویژه برای جوانان فراهم شود. من به گفت و گوی چالشی اعتقاد دارم البته فرافکنی هم نکنیم آنجا که ضعف داریم بپذیریم .

*ما به عنوان ستاد انتخابات کشور بستر را برای مشارکت حداکثری مردم فراهم می کنیم که بخشی از آن سخت افزاری است که برای مشارکت آسان و راحت مردم فراهم شده و بخشی دیگر بستر های نرم افزاری و اعتماد سازی است که در نظام جمهوری اسلامی برآیند اعتماد عمومی است.

*دعوت ما واقعی و از تمام کسانی است که صلاحیت های لازم را دارند.

* همراهی مردم (در انتخابات)نقطه قوت جمهوری اسلامی است. در دنیا شاخص هایی را برای توسعه تعریف کرده اند که یکی از آن ها میزان مشارکت مردم در انتخابات است.

نظرات بینندگان