arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۵ - ۲۱ مهر ۱۳۹۰

دوازدهمین جشن خانه موسیقی برگزیدگان خود را شناخت

دوازدهمین جشن خانه موسیقی شب گذشته با انتخاب برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دوازدهمین جشن خانه موسیقی شب گذشته با انتخاب برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

خبرگزاری فارس: دوازدهمین جشن خانه موسیقی برگزیدگان خود را شناخت

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، دوازدهمین جشن خانه موسیقی شب گذشته با حضور حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد، محمد میرزمانی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد، بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی، احمد مسجدجامعی وزیر سابق ارشاد و تنی چند از هنرمندان موسیقی در تالار وحدت برگزار شد


در ابتدای این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از قرآن مجید، حمیدرضا نوربخش دبیر دوازدهمین جشنواره خانه موسیقی، گفت: ما امسال دوازدهمین سال تأسیس خانه موسیقی را که بیش  از ۱۱ هزار عضو در سراسر کشور دارد، جشن می‌گیریم

نوربخش: آثار رسیده به دبیرخانه جشن قابل توجه بود


وی با اشاره به آثار رسیده به این دوره از جشن افزود: امسال تعداد ۱۰۰ آلبوم و ۱۳۰ کتاب به دبیرخانه ارسال شد که این آمار قابل توجهی است. البته در بخش آهنگ‌سازی، خوانندگی و نوازندگی، ترجمه، پژوهش و آموزش نیز آثاری را در دست بررسی داشتیم.


مدیرعامل خانه موسیقی اظهار داشت: ما امسال جشن خانه موسیقی را در چهار شب به یاد اساتید فقید موسیقی ایران که سال گذشته از بین ما رفته‌اند برگزار کرده‌ایم به گونه‌ای که در بخش موسیقی ایرانی شب عطا جنگوگ، در بخش موسیقی کلاسیک شب اولین و ثمین باغچه‌بان و در بخش موسیقی پاپ- کلاسیک شب محمد نوری را برگزار کردیم و سعی‌مان بر این بوده که ارکسترهای بزرگ - که تشکیل دادن‌شان کار آسانی نیست و از حمایت دولت برخوردار نیستند - در این چهار شب به روی صحنه بروند.



* جوایز جشن خانه موسیقی با سینما قابل قیاس نیست



نوربخش ادامه داد: خانه موسیقی نهادی است که هیچگونه وابستگی دولتی ندارد و بضاعتش خیلی کم است.


دبیر دوازدهمین جشن خانه موسیقی با اشاره به تفاوت‌های جوایز این جشن با جشن خانه سینما گفت: ما در حد بضاعت‌مان جوایزی که بیشتر بعد معنوی دارد انتخاب کردیم و این در حالی است که برخی آن را با جوایز خانه سینما مقایسه می‌کنند که این قیاس مناسبی نیست. اگر در جشن خانه سینما به نفرات اول ماشین‌‌های مدل بالا هدیه می‌دهند، ما در جشن‌مان به اساتید برتر موسیقی در حد توان‌ مالی‌مان جوایزی همچون سکه و لوح تقدیر تقدیم می‌کنیم که البته این جای گله‌مندی به شرکت‌های خصوصی است که تنها از بخش سینمایی کشورمان حمایت می‌کنند.


نوربخش ادامه داد: ما در کنار شب‌های جشن خانه موسیقی، نمایشگاه موسیقی را با حضور ناشرین این عرصه برگزار کردیم که خود اتفاق مبارکی بعد از تعطیلی نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری است.



* خانه موسیقی خواستار لغو کنسرت‌ها توسط ارگان‌های غیرمرتبط شد



بعد از صحبت‌های نوربخش فیلم مستندی از محمد نوری به روایت محمد سریر پخش و داریوش پیرنیاکان بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد.


پیرنیاکان در پایان این بیانیه حمایت خانه موسیقی از ارکسترهای جوان، پیگیری اصلاح قانون بیمه بازنشستگی هنرمندان موسیقی، قانون کپی‌رایت و ... را اعلام کرد


* ۱۲ بانوی موزیسین تجلیل شدند



به گزارش فارس، در ادامه در این مراسم هوشنگ ظریف، داود گنجه‌ای، محمد سریر و نادر گلچین به روی صحنه آمدند تا از ۱۲ بانوی موزیسین ایران تجلیل کنند. قبل از اهدای لوح در بخش یادبودها، یاد و خاطره هنرمندانی چون خاطره پروانه، قمر الملوک وزیری و فاخره صبا زنده شد و سپس لوح تقدیر، تندیس زرین و جایزه جشن خانه موسیقی به هنگامه اخوان خواننده، ارفع اطرایی نوازنده سنتور، افلیا پرتو نوازنده پیانو، پری زنگنه خواننده موسیقی کلاسیک، سودابه شمس خواننده، پروین صالح نوازنده ویلن، شهلا میلانی، نصرین ناصحی و فاطمه واعظی(پریسا) خوانندگان موسیقی  اهدا کردند.



* نوای موسیقی اقوام ایرانی در جشن خانه موسیقی طنین‌انداز شد



بخش اول جشن خانه موسیقی با اجرای گروه سازینه متشکل از نوازندگان و خوانندگان اقوام ایرانی به پایان رسید که قبل از اجرای این گروه جهانگیر نصر اشرفی پژوهشگر موسیقی نواحی گفت:‌ ما در سال گذشته تعدادی از بزرگان موسیقی نواحی‌مان از جمله غلامعلی نی‌نواز، ماشاءالله بامری، منصور صبوری، شنبه نوای  و سیدمیرزا عزیزی را از دست دادیم.


وی افزود: با توجه به استقبالی که سال گذشته از موسیقی قومی و عشایری ایران در جشن خانه موسیقی صورت گرفت این گروه امسال نیز به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا قطعاتی از موسیقی نواحی ایران را اجرا خواهند کرد.



* وحید تاج و سالار عقیلی برگزیده اول و دوم خوانندگی شدند



به گزارش فارس، با استراحتی کوتاه بخش دوم دوازدهمین جشن خانه موسیقی با معرفی برگزیدگان این دوره از جشن آغاز شد.


هیئت داوران در بخش آهنگسازی سنتی جایزه سوم خود را به پویان بیگلر به خاطر آهنگسازی آلبوم خانه غریب و هوشنگ فراهانی برای آهنگسازی آلبوم باده نوشین، جایزه دوم را به نوید دهقان برای آهنگسازی آلبوم هوای آفتاب تقدیم کردند. هیئت داوران در این بخش آهنگسازی را به عنوان برگزیده اول انتخاب نکردند.


در بخش خوانندگی نیز جایزه دوم هیات داوران به سالار عقیلی خواننده آلبوم باده نوشین و جایزه نخست به وحید تاج خواننده آلبوم خانه غریب اهدا شد.


هیئت داوران همچنین در بخش ناشرین موسیقی رتبه سوم خود را به انتشارات نی‌داود برای آلبوم خانه غریب، رتبه دوم را به نشر آوای باربد به خاطر آلبوم هوای آفتاب و رتبه نخست را به آلبوم باده نوشین به نشر سروش اهدا کرد.


به گزارش فارس، در بخش خوانندگی کلاسیک هیئت داوران کسی را شایسته رتبه اول تا سوم ندانست.



* فردین خلعتبری آهنگساز برتر جشن خانه موسیقی



در ادامه این مراسم هیات داوران در بخش آهنگ‌سازی کلاسیک جایزه سوم خود را علی قمصری برای آهنگسازی آلبوم بدرود بدرود، جایزه دوم را به کارن همایونفر برای آهنگ‌سازی آلبوم سرانجام و جایزه اول را به فردین خلعتبری به خاطر آهنگسازی آلبوم به خاطر سنگ‌فرشی که مرا به تو می‌رساند، اهدا کردند.



* «همان بودی که می‌گفتی» به یاد نوری اجرا شد



به گزارش فارس، در ادامه این مراسم محمدرضا صادقی شاگرد محمد نوری به همراه حامد پورساعی نوازنده گیتار قطعه «همان بودی که می‌گفتی» از ساخته‌های محمد سریر با شعری از افشین یداللهی را به یاد محمد نوری اجرا کرد.



* موسیقی عصر صفوی برگزیده کتب موسیقی شد



بعد از این اجرا هیئت داوران در بخش کتاب آموزشی جایزه سوم خود را به احمد نعمت‌الله‌زاده به خاطر کتاب آواز اصیل ایرانی، جایزه دوم خود را به نبی احمدی به خاطر کتاب ردیف میرزا حسین‌قلی و جایزه اول خود را به علیرضا مشایخی به خاطر کتاب فرهنگ آهنگ‌سازی ،در بخش کتاب پژوهش جایزه سوم خود را به بابک خضرایی برای کتاب کلیات یوسفی ،جایزه دوم خود را به بهمن کاظمی به خاطر کتاب مجموعه آثار در زمینه شناخت موسیقی و فرهنگ ایرانی و جایزه اول خود را به حسین میثمی به خاطر کتاب موسیقی عصر صفوی اهدا کردند.


در بخش ترجمه کتاب نیز  جایزه دوم هیئت داوران به مسعود ابراهیمی به خاطر کتاب فرم موسیقی و جایزه اول مشترکا به سیروس جمالی برای ترجمه کتاب اساتیذ الحان عبدالقادر مراغه‌ای و توفیق سبحانی برای کتاب پژوهش در زندگی و آثار عبدالقادر مراغه‌ای تعلق گرفت.


همچنین هیئت داوران فرهنگستان هنر را به عنوان ناشر برتر برگزیدند.


دوازدهمین جشن خانه موسیقی با اجرای اردشیر کامکار نوازنده کمانچه، وحید اسدالهی نوازنده نقاره، بهداد بابایی نوازنده سه‌تار و کامبیز گنجه‌ای نوازنده تمبک به کار خود پایان داد.

نظرات بینندگان