arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۲۲ مهر ۱۳۹۰

ادعای عجیب دیدار سفیر ایران در سازمان ملل با سوزان رایس/ایران تكذیب كرد

همزمان با سناریوی پرسروصدای آمریكا علیه ایران، آمریكایی ها مدعی شدند بر سر این ماجرا با تهران در تماس مستقیم بوده اند و سی ان ان هم مدعی شد محمد خزایی، سفیر ایران در سازمان ملل با سوزان رایس، همتای آمریكایی خود دیدار و مذاكره كرده است؛ امری كه بلافاصله از سوی ایران تكذیب شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با سناریوی پرسروصدای آمریكا علیه ایران، آمریكایی ها مدعی شدند بر سر این ماجرا با تهران در تماس مستقیم بوده اند و سی ان ان هم مدعی شد محمد خزایی، سفیر ایران در سازمان ملل با سوزان رایس، همتای آمریكایی خود دیدار و مذاكره كرده است؛ امری كه بلافاصله از سوی ایران تكذیب شد.

به گزارش سرویس بین الملل "آینده" در حالی كه بسیاری از رسانه ها و حتی تحلیلگران آمریكایی  اتهامات مطرح شده علیه ایران را داستان سرایی خوانده اند، ویكتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا، روز پنجشنبه در كنفرانس خبری خود گفت: ممكن است برخی كشورها طرح ترور سفیر سعودی را یك داستان بدانند، اما به گفته او با مرور گذشته، چنین كاری از دست ایران برمی‌آید!

این در حالی است كه حتی كارشناسان سیا با مرور اقدامات گذشته ایران گفته بودند ایران حتی اگر بخواهد اقدامی كند، به این شیوه نمی كند.

ایالات متحده، ایران را متهم كرده كه دو شهروندش به نام‌های منصور ارباب سیار و  غلام شكوری قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مكزیكی!، عادل الجبیر سفیر عربستان در  واشینگتن را ترور كنند.اتهامی كه تهران آن را به شدت رد كرده و آن را ساخته و پرداخته آمریكا دانسته است.

ویكتوریا نولند، سخنگوی وزرات خارجه آمریكا، روز پنجشنبه  به خبرنگاران گفت: «ما تماس مستقیم با ایران داشته‌ایم. من جزئیات بیشتری از این در اختیار شما قرار نمی‌دهم اما تنها به این اكتفا می‌كنم كه ما  درباره این موضوع با ایران تماس مستقیم داشته‌ایم.»

در همین زمینه، یك مقام آمریكایی به شبكه خبری «سی ان ان» گفته است، چنین تماسی روز چهارشنبه و به ابتكار آمریكا صورت گرفته است.

به گزارش «سی ان ان » دو مقام وزارت امور خارجه آمریكا نیز گفته اند كه سوزان رایس، سفیر آمریكا در سازمان ملل متحد، با محمد خزایی، سفیر ایران در سامان ملل متحد در خصوص این موضوع دیدار كرده اند.

ایران تكذیب كرد
ایران خبر تماس مستقیم بین محمد خزاعى، نماینده دائم جمهوری اسلامی، و سوزان رایس نماینده دائم آمریكا در سازمان ملل را تكذیب كرد.
 
مسئول روابط عمومی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با بخش انگلیسی خبرگزاری ایرنا، ضمن تكذیب دیدار این دو، اعلام كرده است كه هیچ ملاقات یا مذاكره‌اى بین دو كشور وجود نداشته است.


ابهامات خبرنگاران آمریكایی

موضوع طرح شده آن قدر هالیوودی است كه حتی خود سخنگوی وزارت خارجه آمریكا در بخش دیگری از كنفرانس خبری خود گفت: «وقتی به جزییات  نگاه می‌كنید به نظر می‌آید كه بخشی از یك فیلم است و  این همیشه نخستین واكنش است.»

ویكتوریا نولند افزود: «وقتی این اقدام برای برخی از مقام‌های بلندپایه دولت بیان شد این نخستین واكنش بود. اما وقتی جزییات بیشتری می‌دهیم و می‌گوییم كی و چگونه به این اطلاعات رسیدیم، این موضوع اعتبار پیدا می‌كند.»

طبق كیفرخواستی كه علیه  منصور ارباب سیار ایرانی تبعه آمریكا و غلام شكوری آمده، این دو قصد داشته‌اند از  طریق باند‌های مواد مخدر  مكزیك سفیر عربستان در واشینگتن را ترور كنند!

در این كیفرخواست همچنین آمده، وقتی منصور ارباب سیار دستگیر شده، مستقیما از طریق «تلفن» با غلام شكوری در ایران تماس داشته و درباره خرید شورلت و رفتن به مكزیك برای تماس با قاچاقچیان مكزیكی و انتقال پول صحبت می‌كرده است!

در این كیفرخواست همچنین آمده است  مبلغ ۱۰۰ هزار دلار مستقیم به عنوان پیش پرداخت به بانك‌های آمریكایی ریخته شده است.

برخی رسانه‌ها و برخی مقام‌های امنیتی و سیاسی سابق آمریكا، عمدتا در دو محور، پرسش‌هایی را درباره این اتهام مطرح كرده‌اند.

محور نخست، به «ناشیانه» بودن طرح (برای نمونه انتقال ۱۰۰هزار دلار به بانك آمریكایی و تماس با باندمواد مخدر مكزیكی) برمی‌گردد.

محور دیگر پرسش‌ها به هزینه و فایده و ابعاد استراتژیك چنین طرحی برای ایران است؛ این تحلیلگران می‌گویند با توجه به اینكه  این ترور در خاك آمریكاست می‌تواند به مثابه جنگ با ایالات متحده به حساب آید و به حمله ویرانگر آمریكا به ایران بینجامد.

نظرات بینندگان