arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۲۶ مهر ۱۳۹۰

میرکریمی: اصطلاح تئاتری بازی کردن غلط است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارگردان فیلم سینمایی «یه حبه قند» درمورد بازیگری، دسته‌بندی تئاتری سینمایی را قبول ندارد ولی می‌گوید بازیگرانی که تمرین کار آنان را بهتر می‌کنند معمولا تئاتری هستند.
به گزارش خبرآنلاین، رضا میرکریمی در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «یه حبه قند» در کافه خبر با اشاره به دسته‌بندی بازیگری تئاتری یا سینمایی، گفت: «اصلا فکر نمی‌کنم این به مهارت آدم‌ها و استایل آنان مربوط می‌شود. یک بازیگر تئاتر راحت می‌تواند در سینما کار کند. یک بار یادم است سهواً چیزی سرصحنه گفتم که خانم رامین‌فر ناراحت شد. به ایشان گفتم این‌قدر تئاتری بازی نکنید. این اصطلاح تئاتری بازی کردن غلط است و تصور می‌کنم این تقسیم‌بندی که به آن اشاره کردم خیلی درست است.»
او افزود: «ما دو جور می‌توانیم به واقعیت نزدیک شویم. در همه فیلم‌هایی که ادعای واقع‌نمایی دارند مایلند به فضای شبهه‌بداهه برسند و تماشاگر احساس کند این همین الان اتفاق افتاده است، دو جور امکان دسترسی به این اتفاق هست. اینکه به بازیگر و فیلمبردار آزادی عمل زیادی بدهی و منتظر باشی لحظه بداهه‌ شکل بگیرد و آن را شکار کنی. طبیعتا این لحظه به دست می‌آید، اما لحظات بسیاری را از دست می‌دهی. در این شرایط کلی فریم شلخته داریم که یک لحظه یک «آن» خوب در آن به وجود می‌آید؛ ضمن اینکه اصلا قابل پیش‌بینی نیست.»
میرکریمی ادامه داد: «نمونه‌اش را در سینمای خودمان زیاد داریم؛ فیلم‌هایی که پرسوناژ‌های زیاد داشتند و شلوغ بودند، اما شلخته‌اند و براساس شکل‌گیری سر مونتاژ دکوپاژ شده‌اند. فیلمبردار با دو لنز اطراف بازیگران چرخیده و در بهترین حالت کارگردان اولین و آخرین فریم را چک کرده و در وسط کار فقط بازیگران را کنترل کرده و بازیگرها هم هر دفعه یک جور اجرا می‌کردند، زیرا میزانسن دقیق وجود نداشته است.»

نظرات بینندگان