arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰

سقوط ۴ پله اي ايران در فضاي کسب و کار جهاني

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نياي اقتصاد – بانک جهاني در جديدترين گزارش «فضاي کسب و کار 2012» از سقوط ۴ پله اي ايران از نظر سهولت کسب و کار در ميان ۱۸۳ کشور جهان خبر داد و اعلام کرد: به اين ترتيب ايران از نظر رده بندي جهاني فضاي کسب و کار در ميان 183 کشور، رتبه 144 را به دست آورده است.
    شاخص کلي فضاي کسب وکار بر پايه 10 شاخص کوچک تر محاسبه مي شود و اين شاخص در واقع نشان دهنده سهولت و مناسب بودن هر کشور براي انجام فعاليت هاي اقتصادي و تجاري است.گزارش اخير بانک جهاني در حالي از سقوط 4 پله اي فضاي کسب و کار در کشورمان نسبت به ساير کشورهاي جهان خبر مي دهد که اخيرا مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در چهارمين گزارش فصلي «پايش محيط کسب و کار» که هفته پيش منتشر شد از روند کاهشي موانع کسب و کار در ايران در يک سال گذشته خبر داده است. اين مرکز ضمن ارائه آمارهايي اعلام کرده است که از نظر فعالان اقتصادي فضاي کسب و کار ايران به طرز آرامي روبه بهبود داشته است. اگرچه گزارش مرکز پژوهش ها هم بر اين نکته تاکيد داشته که فعالان اقتصادي همچنان وضع عمومي اين محيط را بدتر از ميانگين ارزيابي مي کنند و نگراني فزاينده اي از عواقب اجراي قانون هدفمندي داشته اند.سقوط 4 پله اي ايران در رده بندي کسب و کار جهاني در حالي به وقوع پيوسته است که در رده بندي سال گذشته، ايران 2 پله صعود را در کارنامه خود ثبت کرده بود.
    
    رتبه 13 خاورميانه از ميان 15 کشور
    آن گونه که خبرگزاري فارس گزارش داده است، ايران از لحاظ شاخص کلي فضاي کسب وکار در رتبه 144 جهان و 13 خاورميانه و شمال آفريقا قرار گرفته است. شاخص کلي فضاي کسب وکار بر پايه 10 شاخص کوچک تر با عناوين آغاز کسب وکار، کسب مجوز، استخدام نيروي کار، ثبت دارايي ها، کسب اعتبارات، حمايت از سرمايه گذاري، ماليات، تجارت مرزي، اجراي قراردادها و ورشکستگي محاسبه مي شود. اين شاخص در واقع نشان دهنده سهولت و مناسب بودن هر کشور براي انجام فعاليت هاي اقتصادي و تجاري است.
    در ميان 15 کشور خاورميانه و شمال آفريقا نيز ايران از نظر سهولت کسب وکار در رتبه 13 قرار گرفته است که نسبت به سال گذشته 2 پله صعود داشته است. عربستان با رتبه جهاني 12 در رتبه نخست منطقه از اين نظر قرار گرفته است. رتبه ساير کشورها نيز به ترتيب عبارت است: از امارات (رتبه جهاني۳۳)، قطر (36)، بحرين(38)، عمان (49)، کويت (67)، اردن (96)، يمن (99)، لبنان (104)، مصر (110)، سوريه (134)، سودان (135)، ايران (144)، الجزاير (148)، عراق (164).
    در جهان، سنگاپور رتبه نخست از نظر فضاي کسب و کار را به خود اختصاص داده است و هنگ کنگ، نيوزيلند، آمريکا، دانمارک، نروژ، انگليس، کره جنوبي، ايسلند و ايرلند نيز به ترتيب رتبه هاي دوم تا دهم را به خود اختصاص داده اند. کشور آفريقايي چاد نيز در رتبه آخر قرار گرفته است.
    
    سقوط 5 رتبه اي آغاز کسب وکار
    بر اساس اين گزارش، ايران از لحاظ شاخص آغاز کسب وکار در رتبه 53 قرار دارد که نسبت به سال گذشته، 5 رتبه سقوط داشته است. ايران از اين نظر در گزارش سال گذشته در رتبه 48 جهان قرار داشت.
    شاخص آغاز کسب وکار بر پايه چهار فاکتور محاسبه مي شود که عبارت هستند از: تعداد رويه هاي قانوني لازم براي آغاز کسب وکار، زمان لازم براي آغاز و راه اندازي يک کار، هزينه متوسط آغاز يک کار و حداقل سرمايه لازم براي آغاز يک کار. زمان لازم براي آغاز و راه اندازي يک کار از 9 روز به 8 روز کاهش يافته است. هزينه راه اندازي کسب وکار نيز در سال گذشته معادل 9/3 درصد درآمد سرانه بوده که اين رقم در سال جاري به 8/3 درصد کاهش يافته است. به علاوه حداقل سرمايه لازم براي راه اندازي کسب وکار در سال گذشته معادل 8/0 درصد درآمد سرانه بوده که اين رقم در سال جاري به 7/0 درصد کاهش داده شده است.
    
    تسهيل دريافت مجوز ساخت وساز
    دريافت مجوزهاي ساختماني نيز در يک سال گذشته در ايران آسان تر شده است. تعداد رويه هاي قانوني لازم براي کسب مجوزهاي ساختماني از 17 عدد در سال گذشته به 16 عدد در سال جاري کاهش يافته است. مدت زمان اخذ مجوزهاي ساختماني نيز از 322 روز به 320 روز کاهش يافته و ميزان هزينه لازم در اين زمينه از 365 درصد درآمد سرانه به 6/355 درصد کاهش پيدا کرده است.
    
    سقوط 10 پله اي سهولت ثبت دارايي ها
    از نظر ثبت دارايي ها رتبه جهاني ايران 10 پله سقوط داشته است. در سال گذشته رتبه ايران از اين نظر 153 بود، اما طي سال جاري جايگاه ايران به 163 کاهش يافته است. طي سال گذشته ثبت دارايي ها در ايران بيش از 33 روز زمان مي برد، در حالي که اين رقم طي سال جاري به 36 روز افزايش يافته است
    .
    وام گرفتن در ايران آسان تر شد
    بنابر اين گزارش رتبه جهاني ايران از نظر سهولت دريافت وام و مطلوبيت قوانين و مقررات مربوط به آن بهبود داشته است، در حالي که ايران از اين نظر در سال گذشته در رتبه 113 قرار داشت، در سال جاري به جايگاه 98 ارتقا يافته است. در گزارش جديد بانک جهاني رتبه ايران از نظر حمايت از سرمايه گذاران 166 اعلام شده که نسبت به سال گذشته يک پله نزول داشته است.
    
    سخت تر شدن اوضاع ماليات ها
    در ايران افراد حقيقي و حقوقي بايد 20 نوع ماليات به صورت مستقيم و غيرمستقيم بپردازند که نسبت به سال گذشته ۲ عدد کمتر شده است. همچنين براي محاسبه و پرداخت ماليات در ايران بيش از 344 ساعت زمان لازم است. اين رقم براي سال گذشته نيز 344 ساعت گزارش شده بود. نرخ کلي ماليات در ايران بدون تغيير نسبت به سال گذشته در سطح 1/44 درصد سود برآورد شده است.
    
    افت سهولت تجارت جهاني
    رتبه جهاني ايران از نظر کيفيت تجارت جهاني کالانيز 4 پله نزول داشته و از 134 در سال گذشته به 138 در سال جاري رسيده است. براي صادرات کالااز طريق مرزها در ايران به 7 مدرک معتبر نياز است که نسبت به سال گذشته تغييري نداشته است. زمان صادرات در ايران نيز بدون تغيير مانده و 25 روز برآورد شده است. هزينه صادرات در مرزهاي ايران نيز براي هر کانتينر 1275 دلار است که نسبت به سال گذشته 214دلار افزايش داشته است. زمان براي واردات کالابه ايران نيز با کاهش 6 روزه به 32 روز رسيده است. هزينه واردات کالابه ايران نيز با افزايش 179 دلاري در سال گذشته به 1885 دلار به ازاي هر کانتينر رسيده است. براي نهايي شدن و اجراي قراردادهاي تجاري در ايران 39 مرحله وجود دارد که اين رقم نسبت به سال گذشته تغييري نداشته است. براي نهايي شدن قراردادهاي تجاري در ايران نيز بيش از 505 روز زمان نياز است که اين رقم نسبت به سال گذشته ۱۵ روز کمتر شده است.
نظرات بینندگان