arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۰۳۵
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷

انتقاد حسام‌الدین آشنا از تحریف سخنان دولت مردان توسط رسانه‌ها / از «جهنم بروید» روحانی تا «دوام می‌آوریم» ظریف

صهیونیست‌های فارسی‌زبان ظریف را متهم کردند که بی‌خبر از رنج مردم وعده سرخرمن داده‌ است. استفاده از تحریف برای تخریب فریبی دیرینه است اما چندان دیرپا نیست و به سرعت افشاء می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتقاد حسام‌الدین آشنا از تحریف سخنان دولتمردان توسط رسانه‌ها /  از «جهنم بروید» روحانی تا «دوام می‌آوریم» ظریف

صهیونیست‌های فارسی‌زبان ظریف را متهم کردند که بی‌خبر از رنج مردم وعده سرخرمن داده‌ است. استفاده از تحریف برای تخریب فریبی دیرینه است اما چندان دیرپا نیست و به سرعت افشاء می‌شود.

مشاور رئیس جمهور نوشت:

مقام معظم رهبری در تاریخ چهارم آذر ۱۳۹۷ در دیدار با کارگزاران نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی فرمودند: "شنیده‌اید که رئیس‌جمهور یاوه‌گوی آمریکا، حکام سعودی را به «گاو شیرده» تعبیر کرد. اگر آل سعود از اهانت به خودش بدش نمی‌آید به‌جهنم؛ اما این اهانت به مردم آن کشور و ملت‌های مسلمان است."

هیچ‌کس در ایران یا خارج برای چنین سخنی تیتر نخواهد زد که:" رهبری آل سعود را به جهنم حواله داد."

اما چهار سال پیش در بیستم مرداد ۱۳۹۳ وقتی رئیس جمهور در جمع سفرای ایران گفت: "عده‌ای شعار سیاسی می‌دهند اما بزدل سیاسی‌ هستند هر وقت مذاکره می‌شود، می‌گویند می‌لرزیم؛ به جهنم، بروید جای گرم که نلرزید، خدا شما را ترسو و لرزان آفریده است."

روزنامه وطن امروز در تحریفی آشکار تیتر زد: "روحانی خطاب به منتقدان: بروید به جهنم"

دبیران جوان و جویای نام این نشریه با تغییر ترتیب کلمات روحانی و تحریف لفظی و معنوی بیان، او را متهم کردند که منتقدانش را به جهنم حواله کرده‌است. این تحریف آن‌قدر تکرار و تأکید شد که از آن پس یکی از ترجیع بندهای دائمی دلواپسان علیه روحانی همین تعبیر خودساخته بود.

این روش کثیف امروز بار دیگر به‌کار گرفته شده است تا به خدمت تخریب وزیر امور خارجه ایران درآید.

ظریف در ایتالیا را در پاسخ به این سؤال که «شما بارها تأکید کرده‌اید که ایران از سال ۱۹۷۹ (انقلاب ۵۷) دوام آورده» گفت: «ایران نه ۴۰ سال از سال ۱۹۷۹ که ۷ هزار سال دوام آورده و می‌آورد. ما دوام آورده‌ایم و پیشرفت کرده‌ایم. تاریخ امپراطوری ایران و ایتالیا از عمر برخی کشورهای مدعی بیشتر است و برای همین است که زیر بار زور نمی‌رویم چون می‌دانیم هیچ قدرتی دائمی نیست.»

این‌بار صهیونیست‌های فارسی‌زبان او را متهم کردند که بی‌خبر از رنج مردم وعده سرخرمن داده‌است.

استفاده از تحریف برای تخریب فریبی دیرینه است اما چندان دیرپا نیست و به سرعت افشاء می‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
3
5
جناب آشنا توجیه کردنت بدتر از حرف خود روحانیه . بعضی وقتها سکو بهتر از حرف زدنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
5
همزمان با بررسی متن برجام در مجلس و در تاریخ ۳۰ تیرماه ۹۴، ظریف در صحن علنی مجلس ادعا کرد که در هیچ کجای برجام، کلمه «تعلیق» نیامده است و تحریم ها «لغو» خواهند شد.

* واقعیت چه بود؟

دقایقی بعد از این اظهارات وزیر امورخارجه مشخص شد که متاسفانه وی متن برجام را کامل نخوانده یا حداقل «با دقت» نخوانده است. احمد توکلی، نماینده دوره نهم مجلس درباره این موضوع گفت: «سه شنبه ۳۰ تیر آقای دکتر ظریف به مجلس آمد ... با کمال تعجب وزیر محترم گفت: «اصلا تعلیق هیچ جا نیامده، در هیچ جای برجام تعلیق نیامده، هر کس تعلیق ترجمه کرده اشتباه کرده، هیچ جای برجام تعلیق نیامده. کلمه تعلیق وجود ندارد. لغو کرد ... لغو، تمام شد». من کلمه انگلیسی suspend را در متن برجام با ماژیک برجسته کردم ... آقای دکتر ظریف در واکنش گفت من ندیده بودم! عذر بدتر از گناه».
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
3
ظریف در جلسه علنی ۲۳ خردادماه ۹۵ مجلس در دفاع از دستاوردهای برجام گفت: «بر طبق شرایط گذشته اگر تحریم های نفتی ایران افزایش پیدا می کرد، امروز جمهوری اسلامی فروش نفتش به کمتر از 200 هزار بشکه رسیده بود و در آینده نزدیک به صفر می رسید».

* واقعیت چه بود؟

با وجود این که آمریکا سعی می کرد فروش نفت ایران را کاهش دهد، اما آمار و ارقام نشان می دهد که در این کار موفق نبوده است. براساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی EIA در مدت یک سال و نیم قبل از اجرای توافق ژنو، یعنی از تیرماه 91 تا دی ماه 92، فروش نفت ایران به صورت میانگین در حدود 1.1 تا 1.2 میلیون بشکه در روز و ثابت بوده و روند کاهشی نداشته است. نگاهی به آمارهای رسمی وزارت نفت در ترازنامه هیدروکربوری هم نشان می دهد میزان متوسط صادرات نفت ایران در سال های ۹۱ و ۹۲ حدود ۱ تا ۱.۱ میلیون بشکه در روز بوده است. در واقع، آمارهای مربوط به فروش نفت کشور به خوبی نشان‌دهنده شکست تحریم‌ آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران یا تداوم کاهش فروش بوده است و پیش از توافق ژنو (که در سال 2014 اجرایی شد) تحریم فروش نفت ایران شکست خورده بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
1
2
یکی دیگر از مواضع غیرکارشناسانه ای که ظریف در دوران بررسی و تصمیم گیری درباره برجام اتخاذ کرد، مربوط به قراردادهای پسابرجامی است. وزیر امور خارجه در نشست بررسی برجام در شورای راهبردی روابط خارجی در تاریخ ۱۳ مردادماه ۹۴ گفت: «در صورت بازگشت پذیری، توافقات باقی خواهد ماند و کسی نمی تواند مانع آن شود». وزیر امورخارجه درباره احتمال بازگشت پذیری تحریم ها نیز در این جلسه، اظهار داشت: «اعمال این تحریم ها ده سال طول کشیده تا جا افتاده است. به طور مثال تحریم های نفتی علیه ایران در شروع، یک فرصت شش ماهه برای اجرای آن در نظر گرفته شد. پس با شرایط ایجاد شده بعد از برجام بازگشت این تحریم ها بیش از ده سال طول خواهد کشید».

*واقعیت چه بود؟

این ادعاها در حالی مطرح شد که بند 37 برجام که موضوع «عطف به ماسبق نشدن» در آن مطرح شده، تحریم‌های آمریکا را شامل نشده است و تنها شامل تحریم‌های قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در تاریخ ۲۵ آذر ۹۵ یعنی حدود یک سال پس از اجرای برجام به همه ابهامات درباره بند 37 برجام خاتمه داد و رسما اعلام کرد که بازگشت تحریم‌های آمریکا (Snap Back) همه قراردادهای اقتصادی را شامل می‌شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
1
2
آخرین اظهار نظر غیرکارشناسی و جنجالی ظریف مربوط به موضوع FATF می شود. وزیر امور خارجه در مصاحبه با سایت خبرآنلاین در تاریخ ۲۱ آبان ماه امسال با اشاره به مخالفت ها با تصویب لوایح مرتبط با FATF گفت: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند. با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضا‌سازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضا‌سازی‌شان کنند».

اظهارات وزیر امور خارجه که در راستای افزایش فشار بر مجامع تصمیم‌گیر کشور برای تسریع در تصویب لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF مطرح شده بود، خسارات زیر را برای کشورمان به دنبال دارد:

الف- این اظهارات ظریف موجب سوءاستفاده شدید خارجی‌ها و نهایتا افزایش فشارهای خارجی برای اجرای دستورات FATF توسط کشورمان خواهد شد. بدین صورت که FATF از این به بعد برای تحت فشار قرار دادن ایران جهت اجرای کامل برنامه اقدام، به این اظهارات ظریف استناد خواهد کرد تا ثابت کند که در ایران پولشویی گسترده انجام می شود. در نتیجه، ایران دست برتر را در مذاکرات FATF از دست خواهد داد. به عبارت دیگر، این اظهارات غیرکارشناسی ظریف، منجر به تضعیف تیم مذاکره کننده با FATF خواهد شد. در واقع، حتی اگر فرض کنیم اظهارات وزیر امور خارجه درباره پولشویی گسترده در کشور صحت داشته باشد و وی مدارک لازم برای اثبات این موضوع را دارد، ضرورت داشت ظریف این موضوع را با مسئولان مربوطه مطرح می کرد و در رسانه ها بیان نمی کرد.

ب- رویکرد غیرکارشناسانه دیگری که ظریف در موضوع FATF دارد این است که به تصور او می توان با اعطای امتیازات و تعهدات خارجی، با فساد و پولشویی در کشور مبارزه کرد. این در حالی است که اگر دولت برای مبارزه با فساد و پولشویی به‌طرف خارجی تعهدی بدهد، نه‌تنها به این مقصود نخواهد رسید، بلکه اصولاً مسئله دولت از «مبارزه با پولشویی» به «پاسخگویی به مطالبات خارجی» تغییر خواهد یافت. اگر دولت اراده واقعی و درونی برای مبارزه با فساد و پولشویی دارد، باید از قوانین و ساختارهای داخلی مانند قانون چک، مالیات بر عایدی سرمایه، اجرای قانون داخلی مبارزه با پولشویی برای این امر استفاده کند تا نتیجه بگیرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
1
3
در مجموع و همانطور که اشاره شد، محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در مقاطعی خاص و حساس اظهارات مهمی داشته که از نظر فنی و کارشناسی، نادرست بوده است. این روند در موضوع برجام وجود داشت و متاسفانه خسارات اقتصادی سنگینی را به کشور تحمیل کرد. اظهارات اخیر وی درباره وجود پولشویی گسترده در ایران هم از این جنس است که تبعات خود را در مذاکرات آینده مقامات کشورمان با FATF نشان خواهد داد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
3
حالا فرض کنیم اینطوری که شما میگی گفته. مشکل مردم با جمله دوام می آوریم نیست. حتی مشکل این نیست که هر جا کم میارید به امپراتوری 7000 ساله ایران می چسبید و وقتهای دیگه این تاریخ رو نفی می کنید. نه مشکل مردم این نیست. مشکل اون بخش از جمله های شماست که اینجور وقتها خودتون رو با مردم جمع می زنید و می گویید : ما !!! مشکل اینه. مایی در کار نیست. هر وقت پول هست مال دیگرانه هر وقت نیست میشیم ما! تو رو خدا منتشر کنید شاید به گوش بعضیها برسه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
4
الان این توجیهات از مشکلات ما کم میکند؟
در ضمن آیا ظریف مثلا از غم و رنج هفت تپه ای ها چیزی میداند ؟
کارگرانی که چندین ماه حقوق یک و دویستی خود را دریافت نکرده اند و زندگیشان مختل شده ؟!!
به جای توجیه به فکر حل مشکلات باشید!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
1
6
هیچ تفاوتی در لحن بی ادبانه و توهین ایشان به منتقدان حاصل نگردید، ممنون که توهین های ایشان را یادآوری کردید ، اما مهمتر از ادب کلامی وعده های ایشان است ، درباره آن هم توضیح دهید جناب آشنا !
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
5
صهیونیست خطاب کردن چی؟
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
4
9
جناب آشنا به جای یادآوری این موضوع که تمام شده است، به مشکلات مردم رسیدگی کنید؛ مردم همه اینها را می دانند مشکل اقتصادی را حل کنید چرا خودروسازهای داخلی انحصاری اند؛ چرا رقابت را از بین برده اید؟؟؟ چرا دلار ثبات ندارد؛ قیمت ها چرا پایین نمیاد؟؟؟ چرا قیمت ها چند برابر شد و پایین هم نیومد درآمد ما که افزایش نیافته؟؟؟ این ها حل کنید دیگر حرف ها ولش کنید.........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
درباره همه چیز این دولت صاحب نظر است جز کشورداری و وضع مردم!
ناشناس
| - |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
جناب آشنا اولن ک تحلیل جالبی نداشتید(طبق همیشه)
ثانین چ خبر از اوضاع بازار؟؟
احیانا اگه توییتر بازیتون تموم شدب مشکلات مردم هم رسیدگی کنید
ظرحانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
2
اقای اشنا،مردم خودشون به اندازه کافی اگاهی دارند که بطور صحیح از حرفهای مسئولین ،برداشت خودشون رو داشته باشند و تحلیل کنند بهتره شما نگران نباشید....شکر خدا کم نیست نقصها و ضعفهای دولت چه در سخنانشون وچه در مدیریتشون با وضع اشفته گرانی والبته اگاه باشید عوام فریبی برای کسب محبوبیت و ماندن در قدرت هم چندان پایدار نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
5
آقای باسواد ولی هیچ کس هم از جمله خب به جهنم برداشت مثبت نمیکنه رهبری هم درمقابل دشمن فرمودن نه هم وطن ،،،،درست مثل اینه که من به شما بگم خب اگه از درک این سخن عاجزی به جهنم .مضاف براینکه دولت محترم مودب منتقدان رو به کرات با فحشمای صریح وغیرصریح دیگه انقدر نوازش دادن که مجالی برای کتمان و توجیه باقی نگذاشته
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
2
جناب آشنا ۲ جمله نقل کرده
رهبری: اگر آل سعود از اهانت به خودش بدش نمی‌آید به #جهنم
روحانی: هر وقت مذاکره میشود میگویند می‌لرزیم #به‌جهنم
و نتیجه گرفته #به‌جهنم گفتن عبارتی عادیست ولی تحریفش به 《بروید به جهنم》 کثیف
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
1
آقای روحانی گفتند که باید مشاورین ناکارآمد را عوض کنند . به این حرف خودش هم نمیخواهد عمل کند ؟!!!!
نظرات بینندگان