arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۶۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
المانیتور بررسی کرد:

تاثیرات خروج ارتش آمریکا از سوریه با یک توییت / آیا اردوغان تصمیم خود برای حمله به شرق فرات را عملی خواهد کرد؟

این اقدام بار دیگر در سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا تغییر ایجاد می‌کند، آن هم درحالیکه دولت ترامپ در تلاش برای یکپارچه کردن سیاست چندپاره ایست که نسبت به جنگ در سوریه اتخاذ کرده و شامل شکست کامل داعش، خروج ایران از سوریه و یک مصالحه سیاسی مستحکم با حمایت سازمان ملل در مذاکرات وین می‌شود. هدف این مذاکرات اصلاح قانون اساسی سوریه، ساختار حکومت و احتمالا برکناری بشار اسد از قدرت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

المانیتور نوشت: خبر تصمیم ناگهانی واشنگتن مبنی بر خارج کردن ۲۲۰۰ نظامی خود از میدان جنگ در سوریه از طرف یک منبع آشنا اعلام شده است: خود رییس‌جمهور ترامپ. او در یک توییت صبحگاهی نوشت: «ما موفق به شکست دادن داعش در سوریه شده‌ایم که تنها دلیل حضور ما در سوریه طی دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بود».

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: این اقدام بار دیگر در سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا تغییر ایجاد می‌کند، آن هم درحالیکه دولت ترامپ در تلاش برای یکپارچه کردن سیاست چندپاره ایست که نسبت به جنگ در سوریه اتخاذ کرده و شامل شکست کامل داعش، خروج ایران از سوریه و یک مصالحه سیاسی مستحکم با حمایت سازمان ملل در مذاکرات وین می‌شود. هدف این مذاکرات اصلاح قانون اساسی سوریه، ساختار حکومت و احتمالا برکناری بشار اسد از قدرت است.

اخیرا مقامات آمریکایی به المانیتور گفته بودند که  دولت اهرم فشاری در اختیار داشت تا ایران و روسیه را که از هزینه‌های سرسام‌آور عملیات‌های نظامی اسد به تنگ آمده اند، به میز مذاکره بکشاند.

روز سه‌شنبه مذاکراتی که با وساطت سازمان ملل برای تشکیل کمیته‌ای به منظور نوشتن قانون اساسی جدید سوریه آغاز شد، به بن‌بست رسید اما طرفین متعهد شدند در ژانویه مذاکرات را از سر بگیرند. مقامات پیشین آمریکا معتقدند اگرچه وزارتخانه های امورخارجه و دفاع به تلاش خود برای منصرف کردن ترامپ از این تصمیم ادامه خواهند داد اما آسیب‌های آن از حالا بروز یافته است.

فرانسیس براون، عضو سابق شورای امنیت ملی در دولت‌های اوباما و ترامپ می‌گوید: «حتی اگر در آن تجدیدنظر شود، این تصمیم جدید، موقعیت فعلی آمریکا در سوریه را از بین کرده است. اتفاق امروز بار دیگر نشان داد که اگرچه آمریکا دارای کارآمدترین ارتش جهان است، پشتیبانی از این قوای نظامی، وضعیت نامطلوبی دارد چراکه ارتش ما را می‌توان تنها با یک توییت به عقب کشید. این عمل تاثیر مأیوس‌کننده ای بر سایر شرکای ما دارد».

اعلام تصمیم ترامپ به نظر می‌رسد محاسبات دولت درخصوص ایفای نقش در مذاکرات سوریه را نیز تغییر داده باشد.

از منبعی نزدیک به کاخ سفید پرسیدیم که این تصمیم چه تاثیری بر نقش ترامپ در مذاکرات به رهبری سازمان ملل دارد و پاسخ این بود: «آن را تضعیف خواهد کرد». این منبع که به شرط عدم افشای هویت با ما صحبت کرد به این موضوع اشاره کرد که به نظامیان حاضر در سوریه، فرمان آماده‌باش برای خروج داده شده و این یعنی امکان دارد این تصمیم عوض شود. اما حتی اگر وزارت امور خارجه و وزارت دفاع موفق به متقاعد کردن ترامپ برای تغییر تصمیم خود شوند، این اقدام به باور کارشناسان موجب تضعیف غیرقابل جبران موقعیت آمریکا در سوریه شده است.

رندا اسلیم عضو موسسه خاورمیانه در واشنگتن میگوید: «اسد در هیچ کجا به خصوص کمیته قانون اساسی امتیازدهی نخواهد کرد. ترکیه در شمال سوریه دست بالا را خواهد داشت. پرسش این است که آیا اردوغان تصمیم خود برای حمله به شرق فرات را عملی خواهد کرد؟ در این صورت واکنش ارتش سوریه و ایران چه خواهد بود؟» این تصمیم و تاکید ترامپ بر شکست قطعی داعش، انتقاد فوری متحدان ترامپ در کنگره را نیز به دنبال داشت.

سناتور لیندسی گراهام گفت: «عقب کشاندن این گروه کوچک از نظامیان در سوریه، بسیار شبیه اشتباهاتی است که اوباما مرتکب آنها می‌شد. با تمام احترامی که برای رییس‌جمهور قائلم، داعش در سوریه، عراق و افغانستان که تازه از آنجا برگشته ام، شکست نخورده است». در تابستان بازرس کل وزارت دفاع تخمین زد که داعش دارای ۳۰۰۰۰ جنگجو در سوریه و عراق باشد و سخنگوی وزارت دفاع اعلام کرد ممکن است این گروه شبه‌نظامی از هجوم آمریکا، حتی قدرتمندتر از القاعده در عراق سر بر آورد. دانا وایت، سخنگوی پنتاگون امروز اظهار داشت: «نبرد علیه داعش پایان نیافته است. با حرکت به سوی فاز بعدی از این جنگ، سربازان خود را از سوریه فراخوانده ایم». او افزود: «به دلایل امنیتی و حفاظت از نیروها، از ذکر جزییات بیشتر معذورم. ما به همکاری با متحدانمان برای سرکوب داعش در هر جایی که باشد، ادامه خواهیم داد».

همچنین این تصمیم موجب ابهام در آینده نیروهای دموکرات سوریه تحت حمایت آمریکا می‌شود که به علت ارتباط با کردها، با ترکیه که عضو ناتو می‌باشد، درگیری دارند. ژنرال کنث مک کنزی که این ماه در کنگره حضور یافته بود، اعلام کرده بود که پنتاگون امید دارد پس از شکست داعش، نیروهای دموکرات را در بدنه پلیس محلی و نیروهای امنیتی بومی جذب کند. اما تصمیم اردوغان برای حمله به نیروهای کرد حاضر در این ائتلاف، این تصمیم را به خطر انداخته است. طبق گزارش رویترز، ترامپ این تصمیم را روز جمعه متعاقب مذاکره با اردوغان اتخاذ کرده است. این تصمیم علاوه بر اینکه قانونگذاران آمریکا را غافلگیر کرده، اعلام صریح مواضع آمریکا در قبال مسأله سوریه را نیز مخدوش کرده است. در پنتاگون وزیر دفاع جیم متیس و معاون رییس‌جمهور مایک پنس از پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران طفره رفتند و جلسه مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه، رابرت پالادینو نیز سه ساعت به تعویق افتاد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
قطعاً ترکیه قصد خود را عملی خواهد کرد و خروج آمریکا برای مهیا شدن برای حمله ای بزرگ برعلیه سوره است با سرمایه اعراب وحمایت غرب و آمریکا و و در گیر کردن ایران با یک جنگ نیابتی احتمالی با عربستان
نظرات بینندگان