arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۸۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۷ - ۰۸ دی ۱۳۹۷

گزارش «الاخبار» از ادامه تظاهرات «نان» در سودان: قطر برای نجات عمر البشیر دست به کار شد

در حالی که اعتراضها مردم سودان با هدف براندازی نظام حاکم ادامه دارد، دولتهای خلیج فارس وارد خط بحران سودان شده اند و این مساله، مخالفت فعالان حقوقی در این کشور را به دنبال داشته است، که مخالف تلاش دولتهای عربی خلیج فارس برای حفظ نظام عمر البشیر هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش «الاخبار» از ادامه تظاهرات «نان» در سودان / قطر برای نجات عمر البشیر دست به کار شد

مي علي در الاخبار نوشت: در حالی که اعتراضها مردم سودان با هدف براندازی نظام حاکم ادامه دارد، دولتهای خلیج فارس وارد خط بحران سودان شده اند و این مساله، مخالفت فعالان حقوقی در این کشور را به دنبال داشته است، که مخالف تلاش دولتهای عربی خلیج فارس برای حفظ نظام عمر البشیر هستند.

به گزارش «انتخاب»، در پنجمین روز از تظاهرات سودانی ها که خواستار برکناری عمر البشیر هستند، آرامشی نگران کننده در پایتخت سودان، خرطوم، حاکم شد و این تظاهرات به شهر ام روابه در ایالت شمال «کردفان» منتقل شد.

با وجود ادامه بحران اقتصادی موجود در زمینه نان و سوخت در سودان، قطر با ارائه پیشنهادی به عمر البشیر، از آمادگی کشور خود برای کمک به سودان و عبور آن از بحران موجود، خبر داد. اما این مساله عکس العملهای گسترده ای را در بین سودانی ها در پی داشت. با اینکه هنوز تمیم تفاصیلی در مورد نوع این کمکها مطرح نکرده است، سودانی ها با حمله به شخص تمیم بن حمد آل ثانی از او خواستند با واگذاری هبه مالی به نظام عمر البشیر، به بقای او کمک نکنند.

در همین راستا، وزارت خارجه بحرین نیز از همبستگی منامه با خرطوم خبر داده و گفت: بحرین برای حفظ امنیت و صلح در سودان همه تلاش خود را به کار می بندد.

در مقابل، پس از آنکه سفارت کویت در سودان از کویتی ها خواست به دلیل ناآرامی های موجود، به سودان سفر نکنند، وزارت خارجه سودان، سفیر دولت کویت را فراخواند، اما سفیر کویت به نماینده وزارت خارجه سودان توضیح داد که این اقدام، دارای ابعاد سیاسی نبوده؛ بلکه هدف از آن، آگاه کردن کویتی هایی بوده است که بدون اطلاع سفارت وارد سودان می شوند. علاوه بر اینکه سفارت عربستان در خرطوم نیز به سعودیهای حاضر در سودان در مورد نزدیک شدن به مناطق تجمع و تظاهرات هشدار داده است.

نظرات بینندگان