arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۰۵ آذر ۱۳۹۰

مقاصد جديد گردشگري «عربستان» کجاست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ماه‌هاي اخير خانه‌هاي گلي به مقاصد جديد گردشگري «عربستان» تبديل شده‌اند.

به گزارش انتخاب، در شرايطي كه در ماه فوريه سخنگوي «كميسيون گردشگري و آثار تاريخي عربستان سعودي» (SCTA) ‌از سرمايه‌گذاري 89 ميليون دلاري يك شركت انگليسي در طول سه سال آينده در صنعت گردشگري «عربستان» ‌خبر داد، روز گذشته اعلام شد كه در ماه‌هاي اخير خانه‌هاي گلي با معماري ساده در روستاهاي اين کشور به مقاصد گردشگري تبديل شده و گردشگران زيادي را جذب «عربستان»، به ويژه مناطق جنوبي آن كرده‌اند.

به گزارش عرب نيوز، خانه‌هاي گلي با قدمتي حدود 150 سال گردشگران را به استان «نجران» در جنوب اين کشور كشانده، اين در حالي است كه دولت عربستان قصد دارد در قالب برنامه‌اي ‌10 ساله، با چند برابر كردن تعداد گردشگران اين كشور، ‌شاغلان در صنعت گردشگري عربستان را از رقم فعلي 457 هزار نفر به دو ميليون نفر برساند.

دولت عربستان هم‌چنين برنامه‌هاي زيادي را در جهت توسعه صنعت هتلداري در اين كشور در دست اجرا دارد كه در قالب آن تا پايان سال ‌2014 ، ‌21 هتل بين‌المللي در عربستان احداث خواهد شد، اين در حالي است كه روزهاي پاياني سال ‌2010، كميسيون گردشگري و آثار تاريخي عربستان به دليل تلاش هاي مداوم در سال‌هاي اخير براي جذب گردشگر و كيفيت بالاي خدمات ارايه شده به گردشگران موفق به كسب گواهينامه «ايزو» گرديد.

گواهينامه‌ي «ايزو» به دليل كيفيت بالاي خدمات ارائه شده به گردشگران عربستان كه بخش اعظم آنها گردشگران مذهبي هستند و هم‌چنين اجراي چندين پروژه‌ي مرمت آثار تاريخي اين كشور و استفاده از جديد‌ترين فناوري‌ها براي كاوش در محوطه‌هاي تاريخي عربستان كميسيون گردشگري و آثار تاريخي عربستان سعودي اعطاء شده، اين در حالي است كه كمتر از دو هفته از برگزاري «اكسپو گردشگري» در شهر «جده» در راستاي تلاشهاي دولت عربستان براي كسب درآمد سالانه ‌60 ميليارد ريالي از محل صنعت گردشگري مي‌گذرد.

درحال حاضر، در حدود ‌51 درصد گردشگران عربستان، گردشگران داخلي، ‌23 درصد گردشگران مذهبي و مابقي گردشگراني هستند كه براي بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري و تاريخي عربستان به اين كشور سفر مي‌كنند.

دولت عربستان همچنين با پيش‌بيني رشد پنج درصدي گردشگرانش در سال جاري ميلادي نسبت به سال ‌2009، قصد دارد تا سال ‌2015، درآمدهاي اين كشور از محل صنعت گردشگري را دو برابر كند، اين درحالي است كه درآمد عربستان از محل صنعت گردشگري در سال ‌2009، در حدود ‌18 ميليارد دلار بود.

صنعت گردشگري به ويژه گردشگري مذهبي در كنار صادرات نفت و گاز از منابع اصلي درآمد دولت عربستان محسوب شده و در حدود ‌20 تا ‌25 درصد نيروي كار اين كشور در صنعت گردشگري و صنايع مرتبط به كار اشتغال دارند.

عربستان در حدود هزار سال پيش از ميلاد مسيح (ع) در محل تلاقي راه‌هاي تجاري مردم تمدن‌هاي كهن بوده كه حاصل آن، وجود شهرهاي تاريخي متعدد در اين كشور است. يكي از اين مناطق، شهري خشتي است كه حتا در انجيل به آن اشاره شده است.

ديگر جاذبه‌ي گردشگري عربستان كه كارشناسان آن را هم‌رده با شهر تاريخي پترا در اردن مي‌دانند، شهر سنگي نباتين است كه بين سال‌هاي ‌65 پيش از ميلاد مسيح (ع) تا ‌106 ميلادي ساخته شده است.

مقامات عربستاني هم‌چنين از احداث يك خط ويژه‌ي ترن براي انتقال گردشگران به ‌21 جاذبه‌ي گردشگري اين كشور در مناطق ساحلي درياي سرخ خبر دادند. اقداماتي نيز در راستاي تبديل شدن محوطه‌هاي تاريخي مناطق شرقي اين كشور و جزيره‌ي فاراسان به مقاصد گردشگري درحال انجام‌ هستند كه پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال جاري ميلادي اين مناطق ميزبان گردشگران باشند.

البته كارشناسان قوانين سختگيرانه‌ي دولت عربستان را درباره‌ي غيرمسلمانان، بويژه براي بانوان، ازجمله ممنوع بودن ورود آنها به برخي مكا‌نها، چالشي در مسير توسعه‌ صنعت گردشگري عربستان مي‌دانند.
نظرات بینندگان