arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۳۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۰۶ آذر ۱۳۹۰

تولید سوخت ۲۰ درصدی رآکتور تهران بومی‌سازی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که آژانس حاضر به همکاری با جمهوری اسلامی برای تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران نشد، گفت: هم اکنون ایران در تأمین سوخت ۲۰ درصدی برای رآکتور تهران خودکفا شده است.

کاظم جلالی در گفت‌و‌گو با خانه ملت، درباره تأمین سوخت رآکتور تهران، گفت: ‌ جمهوری اسلامی اواسط سال ۸۹ برای تأمین سوخت مورد نیاز ۲ سال آینده این رآکتور به آژانس بین المللی انرژی اتمی نامه رسمی داد تا هر زمان سوخت قبلی تمام شد کار تولید رادیو دارو‌ها بدون توقف ادامه پیدا کند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که رآکتور تهران هم اکنون با سوخت خارجی در حال تولید رادیو دارو‌ها است، افزود: متأسفانه آژانس بر خلاف همه قواعد بین المللی حاضر نشد، برای تأمین سوخت این رآکتور واسطه‌گری کند و ایران جهت خروج از شرایط فشار، تصمیم به تولید سوخت مورد نیاز در داخل کشور گرفت.

وی افزود: زمانی که سوخت قبلی رآکتور تهران تمام شود جمهوری اسلامی می‌تواند از سوخت ۲۰ درصد غنی شده اورانیوم تولید داخل را به رآکتور تزریق کند تا کار تولید رادیو دارو‌ها همانند گذشته ادامه یابد، در واقع می‌توان گفت این فناوری در ایران بومی شده و دیگر نیازی به تأمین سوخت ۲۰ درصد از خارج نیست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره علت پیشنهاد معاوضه سوخت ۵/۳ درصد غنی شده تولید ایران با سوخت ۲۰ درصد تولید غربی‌ها در سال گذشته، تصریح کرد: ‌ آن زمان به لحاظ برخی حساسیت‌ها روی فعالیت‌های هسته‌ای کشور، تهران برای شفاف سازی اعلام کرد قصد ندارد اورانیوم را بیش از ۵ درصد غنی سازی کند و یک فرصت به دنیا داد تا در فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشارکت کنند اما متأسفانه آن‌ها از این فرصت استفاده نکردند.

رآکتور تهران برای تولید رادیو دارو‌ها با سوخت ۲۰ درصد غنی شده اروانیوم کار می‌کند.
نظرات بینندگان