arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶۳۸۵
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۱ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
میدل ایست آی:

هدف ترامپ از به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان چیست؟

تحلیلگران معتقدند اعلام ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر بلندی‌های (اشغالی) جولان به منظور افزایش شانس پیروزی نتانیاهو در انتخابات انجام پذیرفته است. این اظهارنظر توییتری ترامپ تنها ۱۹ روز پیش از انتخابات اسراییل انجام می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هدف ترامپ از به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان چیست؟

علی حرب در میدل ایست آی نوشت: تحلیلگران معتقدند اعلام ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر بلندی‌های (اشغالی) جولان به منظور افزایش شانس پیروزی نتانیاهو در انتخابات انجام پذیرفته است. این اظهارنظر توییتری ترامپ تنها ۱۹ روز پیش از انتخابات اسراییل انجام می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: خلیل جاشان، مدیر مرکز مطالعات عرب در واشنگتن می‌گوید ترامپ با این کار کاملا آشکار کرده که حامی نتانیاهو در انتخابات است که وضعیت مستحکمی در حال حاضر ندارد. او معتقد است پیام این اقدام برای مردم منطقه این است که اگر قدرت نظامی دارید، از حمایت واشنگتن نیز برخوردار می‌شوید. بروید و هر جا را که می‌خواهید اشغال کنید. این اقدام به منظور انحراف افکار عمومی از مشکلات حقوقی هر دو نفر در داخل کشور یعنی ترامپ و نتانیاهو انجام می‌شود.

نخست‌وزیر اسرائیل با چندین اتهام در پرونده فساد اقتصادی و کیفرخواست دادستان کل این رژیم مواجه است و در آمریکا نیز همه منتظر نتایج تحقیقات بازپرس ویژه رابرت مولر درباره همکاری احتمالی ستاد تبلیغاتی ترامپ با روسیه هستند. در این اوضاع که جایگاه ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری مورد تهدید قرار گرفته، او با این کار قصد دارد تعهد خود نسبت به اسراییل را پیش از برگزاری اجلاس ایپک مورد تاکید قرار دهد که قرار است هفته آینده برگزار شود. در واقع ترامپ با خروج از برجام و انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، از یهودیان آمریکا خواسته که حزب دموکرات را کنار بگذارند. اعلام به رسمیت شناختن مالکیت اسراییل بر جولان در شرایطی رخ می‌دهد که نتانیاهو به زودی برای شرکت در اجلاس ایپک و ملاقات با ترامپ راهی واشنگتن خواهد شد.

نهاد عواد، مدیر شورای روابط اسلامی آمریکایی معتقد است توییت ترامپ اقدامی است برای مداخله در امور داخلی اسراییل و تقویت موضع نتانیاهو در انتخابات. نهاد عواد، نتانیاهو را سیاستمداری نژادپرست می‌داند که قوانین تفکیک طلبانه را به تصویب رسانده است. سال گذشته اسراییل قانونی جنجالی را به تصویب رساند که طبق آن این رژیم منحصرا دولتی یهودی قلمداد می‌شود. بسیاری معتقدند این قانون نژادپرستانه و به ضرر فلسطینی ها در سرزمین های اشغالی است. نتانیاهو به تازگی تاکید کرد که این قانون معنایش این است که اسراییل دولتی مختص به یهودیان است. او میان مواضع داخلی ترامپ در خصوص مسلمانان و مهاجران با سیاست خارجی اسراییل نیز ارتباطاتی ترسیم کرد.

عواد می‌گوید اکنون ترامپ سمبل ملی‌گرایان سفیدپوست و برتری نژاد سفید در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود. ما چه انتظاری از یک رییس جمهور نژادپرست می‌توانیم داشته باشیم جز اینکه بر طبل سیاست‌های نژادپرستانه بکوبد و علیه اقلیت‌ها و رنگین پوست ها و در تایید اشغالگری سخن بگوید. رییس‌جمهور آمریکا از صلاحیت قانونی و اخلاقی برای تایید حاکمیت اسراییل بر سرزمین سوریه برخوردار نیست.

اسراییل در سال ۱۹۶۷ طی جنگ شش روزه اقدام به اشغال بلندی‌های جولان کرد و در سال ۱۹۸۱ رسماً مدعی ضمیمه شدن آن به خاک خود شد. هم‌اکنون ۳۴ شهرک و ده هزار اسراییلی در آن منطقه زندگی می‌کنند. آریل گولد مدیر موسسه فمنیستی و ضدجنگ کودپینک می‌گوید ترامپ به دنبال انسجام بخشیدن به ائتلاف خود با رهبران راست جهان از جمله نتانیاهو و بولسانورو است. بیانیه درباره جولان به انزوای بیشتر ترامپ میان رهبران جهان خواهد انجامید چراکه اشغال منطقه جولان هرگز از سوی جامعه بین‌المللی پذیرفته نشده و چشم‌انداز صلح در خاورمیانه را تضعیف می‌کند. این اقدام باعث می‌شود اسراییل با پشت گرمی به حمایت یک ابرقدرت جهانی، چندان اهمیتی برای صلح قائل نباشد. این دقیقا همان چیزی است که نتانیاهو متعاقب اعلام موضع ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن الحاق بلندی‌های جولان اظهار کرد: پیام ترامپ برای دنیا این است که آمریکا کنار اسراییل ایستاده است. ما عمیقا از حمایت آمریکا سپاسگزاریم.

 اعلام حمایت ترامپ از اشغال جولان این نگرانی را پیش آورده که ممکن است اسراییل با حمایت آمریکا بخشی از کرانه‌های باختری را نیز به خاک خود ملحق کند. عمر بدار، نایب رییس موسسه عرب آمریکن معتقد است که ترامپ با بی‌احترامی به قوانین بین‌المللی و حمایت بی قید و شرط از اقدام نامشروع اسراییل در اشغال قلمرو یک کشور دیگر، در حال به حاشیه راندن نقش آمریکا در جامعه بین‌المللی است.

نتانیاهو و ترامپ هر دو معتقدند به علت ادامه جنگ داخلی در سوریه و حضور نظامیان ایرانی در این کشور، به منظور حفظ امنیت اسراییل، این رژیم مجاز است به اشغال بلندی‌های جولان تداوم ببخشد. بدار منطق این ادعا را رد می‌کند. او می‌گوید آن قسمت از اظهارات ترامپ که توهینی به شعور دیگران تلقی می‌شود این است که آن را اقدامی برای پیشبرد صلح و امنیت در منطقه می‌داند در حالی که اشغالگری عامل اصلی ناآرامی و خشونت در منطقه است. پس از اینکه دولت آمریکا علی‌رغم مخالفت نزدیک‌ترین متحدان آمریکا، انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را اعلام کرد، در اعتراض به فشار بر اسراییل، شورای حقوق بشر سازمان ملل را نیز ترک گفت. واشنگتن همچنین کمک بشردوستانه به تشکیلات خودگردان فلسطین را نیز متوقف کرد. ترامپ توجهی به پیمان‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل درباره منازعات سرزمینی در جهان ندارد. بیانیه اخیر او در حمایت از اشغال بلندی‌های جولان، مهر تاییدی بر این مسأله بود.

نظرات بینندگان