arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۰

صفارهرندی: من هم عکس‌های یادگاری با دیکتاتور‌ها دارم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آمریکا با دیگر ابرقدرت دنیا در حال خاله بازی بودند، اما انقلاب اسلامی خاله بازی آن‌ها را به هم زد و بر این اساس امروز تحولات کشورهای جهان را نمی‌توان نادیده گرفت.

به گزارش انتخاب، محمدحسین صفار هرندی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که در محل سالن ابن سینای دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، اظهار داشت: نام ۱۶ آذر در تاریخ کشور ما گره خورده با مبارزات طولانی جنبش دانشجویی در برابر استبداد و استکبار بوده است.

وی گفت: اگر چه واقعه ۱۶آذر که قربانی کردن ۳دانشجوی ما در مقابل نماینده آمریکا، واقعه تلخی در تاریخ ما بود، اما تجلی آن به حضور همه جانبه دانشجویان ما در انقلاب اسلامی انجامید.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز این حرکت بالنده به نقطه‌ای رسیده که از آمریکا و دنیای غرب قربانی می‌گیرد و نمونه آن حسنی مبارک بود که نتیجه ۴۰سال تلاش غرب بود.

وی تأکید کرد: فاصله طی شده میان سال ۳۲ تا کنون را نباید فراموش کنیم.

صفار هرندی اضافه کرد: در جهان سیاسی سال ۳۲، فضای سیاسی جهان که متأثر از دو قطب جهانی بود به جنبش دانشجویی ما هم کشیده شده بود؛ یعنی هم‌چنان که سیاست بین سیاستمداران قطب کمونیسم و قطب لیبرال دموکراسی تقسیم شده بود، فضای سیاسی جنبش دانشجویی هم متأثر از آن شده بود و راجع به آن صحبت می‌کردند.

وی گفت: جنبش دانشجویی یک سره حرکت خود را متمرکز بر حرکتی به اسم خط امام و مکتب امام کرد. یعنی در دهه نخست انقلاب اسلامی هیچ خطی غیر از خط امام در جنبش دانشجویی نمی‌شنیدیم.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: انصافا چیزی که در ایران به نام خدا به پا شد و به تبع آن هر سخنی که در ایران و در جنبش‌های دانشجویی ایران گفته می‌شود در کشورهای دیگر هم گفته می‌شود، آنجا‌ها توانسته پژواک پیدا کند.

وی گفت: گاهی باید تصویر وابستگی گذشته را آورد و آن را با وارستگی امروز مقایسه کرد.

صفار هرندی با اشاره به تحولات کشورهای جهان گفت: امروز جهان در پیچ تاریخی واقع شده و آن را باید مقدمه‌ای برای تغییر مسیر جهان دانست.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خوشبختانه تحولات جهان به دست ما اتفاق می‌افتد و این نه اینکه به دست جمهوری اسلامی ایران بلکه به دست پیام‌های انقلاب اسلامی ما اتفاق افتاد.

بعد از سخنان صفار هرندی و قشقایی معاون کنسولی وزارت امور خارجه، نوبت به سؤال دانشجویان رسید که هر کدام از این دو سخنران به نوبت به آن پاسخ می‌دادند.

یکی از دانشجویان بسیجی پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به آقای قشقایی، با انتقاد از موضع وزارت خارجه در مقابل حوادث پیش آمده در سفارت انگلیس گفت که وزارت خارجه در این قضیه منفعل عمل کرد؛ این دانشجوی بسیجی در ادامه سخنان خود خطاب به قشقایی گفت که چرا وزارت خارجه ما این قدر بد عمل کرد که نتوانست پیش بینی و به آقای احمدی‌نژاد یادآوری کند که آقای رئیس جمهور اسلامی ایران، قذافی دیکتاتوری منفور و رفتنی است و نباید تو با او این گونه عکس بگیری و...

بعد از پاسخ‌های قشقایی معاون کنسولی وزارت امور خارجه، صفار هرندی هم گفت: بهتر است من هم اینجا اعتراف کنم که از این عکس‌های یادگاری من هم دارم.

صفار هرندی گفت: من با امیر بحرین و حاکم امارات عکس یادگاری دارم که زمانش به دولت نهم و زمانی که غزه مورد هجوم اسرائیل بود بر می‌گردد. در آن زمان آقای رئیس جمهور ابتکار خوبی را خرج دادند و بعضی از وزرا و معاونین را برای مناسباتی به کشورهای همسایه فرستادند. آقای امیر بحرین را این قدر در آن جلسه حقیر دیدم که خودش خودش را حقیر می‌کرد. برای مثال من گفتم کمک به مردم غزه کنیم؛ او گفت ما عرب‌ها به این نتیجه رسیدیم که عرب‌ها با هم متحد نمی‌شوند و گفت این اتحاد به نفع کشور مظلوم نیست. من گفتم مدیون این مردم مظلوم هستیم زیرا اگر آن‌ها در کنار اسرائیل نبودند ما در پایتخت‌های عربی اسلامی باید منتظر بمب‌های آن‌ها بودیم.

صفار هرندی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤال یکی دیگر از دانشجویان بسیجی در خصوص نقش دانشجویان در قبال فتنه و انحراف در کشور، گفت: این هوشیاری در میان نسل جوان و دانشجوی جامعه بیش از بقیه هست که اگر تا دیروز دیدند کسی افتخار بزرگی آفریده اما امروز به وادی ملاحظات انحرافی غلطیده با او رو درواسی ندارند.

وی در ادامه سخنان خود و در پاسخ به انتقادهای بعضی از دانشجویان بسیجی نسبت به عملکرد دستگاه وزارت خارجه کشورمان، گفت: بخشی از ایرادهای امروز به دستگاه دیپلماسی به آن‌ها مربوط نمی‌شود، چرا که جاهایی می‌بینیم برخی، موازی با دستگاه دیپلماسی کار می‌کنند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چرا یک آقایی به عنوان فرستاده ویژه در اوج زمان بیداری اسلامی با مسئول کشور متزلزل دیدار می‌کند و حتی وزیر خارجه ما خبر نداشته است؟ این چیز‌ها نسل نو و جوان ما را ناراحت می‌کند و طبیعی است که مطالباتی دارند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جریان فتنه و انحرافی هر دو بی‌آینده بودن جمهوری اسلامی و گرفتن روح دینی از نظام را می‌خواهند، گفت: برخی افراد با لفظ بیداری انسانی و بهار عربی روی واقعیتی که‌‌‌ همان روح اسلامی در این تحولات است، پرده پوشی می‌کنند.

صفار هرندی گفت: معلوم است کسی که این واقعیات را به گونه‌ای دیگر می‌بیند صدایش در می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که این نسخه دینی را مزاحم اصلی خواسته‌ها و فهم مبتدی خودشان می‌دانند و در صدد مقابله با آن هستند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که برای صدور انقلاب اسلامی ایران به کشورهای درحال تغییر و تحول منطقه چه اقدامی باید انجام دهیم، گفت: بیداری رهبری را در قالب بیداری اسلامی مشاهده کردم زیرا ایشان از سال‌ها پیش دائما روی این موضوع تأکید می‌کردند که مراقب باشیم که کشور‌ها در حال مدل گیری از ما هستند.

وی افزود: بخشی از این الگوگیری در کنار پیشرفت‌های علمی ما ایجاد می‌شود و بخش دیگر مسئله نظام سازی است که باید به آن هم توجه کنیم.

صفار هرندی با بیان اینکه پیشرفت‌های علمی خوبی در کشور حاصل شده است، گفت: سرعت رشد علم در کشور ما ۱۳برابر رشد جهانی است و با این شتاب رفته رفته به الگویی تبدیل می‌شویم. علاوه بر آن سرعت رشد تکنولوژی و نانوتکنولوژی در کشور ما بسیار زیاد است به گونه‌ای که چشم انداز ۲۰ساله نانو را ۵ساله رسیدیم. لذا وقتی دنیا این‌ها را می‌شنود که هواپیمای جاسوسی را متوقف می‌کنیم تعجب نمی‌کند.

وی تأکید کرد: ما در نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل به مدل شدیم اما نباید متوقف شویم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
0
1
خوش بحالت.
نظرات بینندگان