arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / پیام ایران به دولت ترامپ / مطهری چگونه در انتخابات هیات رئیسه مجلس قربانی شد؟ / مرخصی یاران احمدی نژاد / ویلموتس از امشب در تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

درگذشت نابغه دوبله --- پرویز بهرام، صداپیشه سینما و تلویزیون، پس از سال‌ها ابتلا به سرطان صبح دوشنبه در ۸۶ سالگی در منزلش در تهران درگذشت. پرویز بهرام که دانش‌آموخته رشته حقوق قضایی بود و سال‌ها به عنوان وکیل دادگستری فعالیت می‌کرد، از اواخر دهه ۱۳۲۰ وارد حرفه صداپیشگی شد. از جمله کارهای شاخص وی می‌توان به گویندگی در مجموعه مستند جاده ابریشم و گویندگی به جای شخصیت کارآگاه کاستر اشاره کرد.

بقایی و مشایی از اوین به مرخصی آمدند  --- حمید بقایی معاون اجرایی دولت احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس دولت دهم از اوین به مرخصی آمدند.

پیشنهاد میانجی گری در ماجرای ایران به ترامپ در زمین گلف --- به گزارش روزنامه یومیوری شیمبون، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن، تصمیم خود برای حل تنش میان ایران و آمریکا را با ترامپ در حین بازی گلف در روز گذشته مطرح کرده است. این روزنامه به نقل از برخی منابع دولتی افزود: ترامپ در واکنش به سخنان نخست وزیر ژاپن از مواضع وی در مورد ایران حمایت و بر سفر هر چه زودتر او به تهران تاکید کرده است.

عقب نشینی ترامپ در مقابل تهران؟ --- دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مشترک خبری با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که واشنگتن برای تغیر حکومت در ایران تلاش نمی کند. دونالد ترامپ افزود: به نظر من آمریکا و ایران می توانند به یک توافق مشترک برسند. ایران دارای پتانسیل های اقتصادی بزرگی است. من می دانم که بسیاری از مردم ایران انسانهای بزرگی هستند و آنها این شانس را دارند که با رهبری کنونی به کشور بزرگی تبدیل شوند. اعتقاد دارم که ایران می خواهد گفت و گو کند، اگر آنها می خواهند گفت و گو کنند، ما نیز خواهان گفت و گو هستیم. او همچنین از تلاش نخست‌وزیر ژاپن در استفاده از روابط خوب خود با ایران برای کمک به ایجاد یک گفت‌وگوی احتمالی بین ایران و آمریکا استقبال کرد.

ویلموتس از امشب در تهران --- ‌مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم ملی امشب به ایران می‌آید تا به صورت رسمی کار خود را در تیم ملی آغاز کند. باتوجه به این که تاج روز پنج شنبه راهی فرانسه می‌شود تا در اجلاس فیفا شرکت کند، ویلموتس بلافاصله پس از حضور در ایران قراردادش را با فدراسیون رسمی می‌کند.

سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران قطعی شد --- به نوشته آسوشیتدپرس، شینزو آبه با هدف میانجی‌گری میان ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای و نیز امنیت منطقه به دنبال افزایش تنش میان تهران و واشنگتن به ایران سفر می‌کند.

عراق: هیچ میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن نداشته‌ایم --- لقمان الفیلی، سخنگوی ریاست جمهوری عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری العهد نیوز گفت: عراق به عنوان یک کشور محوری از نظر جغرافیا و روابطش با کشورهای دنیا، باید تحرکاتی داشته باشد و با همه طرف‌ها تماس‌هایی برقرار کند. وی افزود: عراق هیچ میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن انجام نداده است اما با هر دو کشور ایران و آمریکا و دیگر کشورهای منطقه تماس‌هایی دارد و سفر برهم صالح، رئیس جمهور عراق به ترکیه و عربستان به منظور کاهش تنش‌ها نشان دهنده این امر است.

ظریف به ترامپ: اقدامات نه حرف، نیت تو را نشان می دهد --- ظریف نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای مدتها پیش با صدور فتوایی در منع تسلیحات هسته‌ای، اعلام کردند که ما به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیستیم. تروریسم اقتصادیِ " تیم بی " به مردم ایران آسیب می‌رساند و در منطقه تنش ایجاد می کند. اقدامات و نه حرف‌های ترامپ نشان خواهد داد که هدف وی هم همین است یا خیر!»

عارف چگونه مطهری را قربانی کرد؟ --- علی مطهری روز گذشته گفت: درباره انتخابات هیئت رئیسه مجلس در فراکسیون امید دو نظر وجود داشت، یکی نظر باتجربه‌ها مثل آقایان تاجگردون و تابش و بنده که مخالف معرفی کاندیدا برای ریاست بودیم و دیگر نظر جوانتر‌ها و شخص آقای عارف که به شدت طرفدار معرفی کاندیدا برای ریاست بودند.استدلال آنها از جمله جناب آقای عارف این بود که ما باید به جامعه پیام بدهیم که این جریان سیاسی بی‌تفاوت نیست و برای ریاست هم کاندیدا دارد هرچند رأی نیاورد، آنگاه اعلام می‌کنیم که تعداد ما در مجلس این مقدار است و در اقلیت هستیم پس انتظار بیش از حد نداشته باشید و این پیام در واقع برای انتخابات اسفند ۹۸ و انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود. البته برخی از این افراد - نمی‌دانم بر چه اساسی - معتقد بودند که آقای عارف رأی می‌آورد.

باهنر: اگر مردم در انتخابات شرکت نکردند، می‌توان فهمید که مردم نظر دیگری دارند --- محمدرضا باهنر به شفقنا گفت: ما هر چند سال یکبار انتخابات داریم و مردم در انتخابات شرکت می‌کنند. اگر مردم در انتخابات شرکت نکردند می‌توان فهمید که مردم نظر دیگری دارند. نیاز نیست هر حکومتی هر سال رفراندوم برگزار کند. مردم باید در حضور و بروز خود با اکثریت همراه نظام باشند وقتی اکثریت همراهی نکردند می‌توان متوجه شد که نظر مردم متفاوت است، ولی در انتخابات ریاست جمهوری ۶۰ درصد از مردم شرکت می‌کنند و این خود رفراندومی است که در تایید مشروعیت نظام است؛ و این مهم نیست که به چه کسی رای می‌دهند هر کسی که پای صندوق می‌آید یعنی به نظام معتقد است.

پیام تهران به واشنگتن --- رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفت: تهران از طریق میانجی گران به واشنگتن ابلاغ کرده که کشور‌های زیادی از جنگ علیه ایران لطمه می‌بینند و هیچ کس از جنگ علیه ایران، پیروز بیرون نخواهد آمد.

نظرات بینندگان