arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۶۷۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۸

آسیا تایمز: شینزو آبه از حامیان برجام است / او حتی هنگام خروج ترامپ از برجام نیز از توافق هسته ای حمایت کرده بود

شبکه خبری آسیا تایمز از شرق این قاره گزارش کرد «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن که قرار است بزودی راهی تهران شود یکی از حامیان پر و پا قرص توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی ایران موسوم به برجام است. آسیا تایمز می‌نویسد ایران همه این مسایل را و اینکه به هر صورت ژاپن دارای روابط بسیار نزدیکی با آمریکا است، می‌داند و شرایط توکیو را درک می‌کند برای همین همواره از طرق معقول و با دادن فرصت‌ها به ژاپن با این کشور روابط سنتی دوستانه اش را حفظ کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه خبری آسیا تایمز از شرق این قاره گزارش کرد «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن که قرار است بزودی راهی تهران شود یکی از حامیان پر و پا قرص توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی ایران موسوم به برجام است.

این شبکه روز جمعه در گزارش خود با اشاره به اینکه نخست وزیر ژاپن برای کاهش تنش‌ها راهی ایران می‌شود، آورده است: همان زمانی که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد از برجام خارج می‌شود، دولت و نخست وزیر ژاپن با این اقدام مخالفت و از این توافق با اقتدار حمایت کردند.

آسیا تایمز می‌نویسد ایران همه این مسایل را و اینکه به هر صورت ژاپن دارای روابط بسیار نزدیکی با آمریکا است، می‌داند و شرایط توکیو را درک می‌کند برای همین همواره از طرق معقول و با دادن فرصت‌ها به ژاپن با این کشور روابط سنتی دوستانه اش را حفظ کرده است.

گزارش شبکه حاکی است که در حمایت از توافق هسته‌ای و برای پیشبرد روابط دو کشور بود که "فومیو کیشیدا" وزیر خارجه وقت ژاپن بلافاصله پس از برجام به ایران سفر کرد که حاصل آن امضای معاهده سرمایه گذاری میان دو کشور بود.

آسیا تایمز اظهار می‌کند که حالا نخست وزیر ژاپن برای رفتن به ایران آماده می‌شود سفری که در شرایط خاص و بسیار مهم صورت می‌گیرد در زمانی که گزارش‌ها حاکی است دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا خود را برای گفتگو با ایران آماده کرده و ظاهراً تغییراتی در سیاست خود داده است.

این گزارش تصریح می‌کند که حفظ برجام و دور بودن از تحریم‌ها برای توکیو مهم است شرکت‌های بزرگی از این کشور در عرصه‌های مختلف از جمله در انرژی با ایران همکاری کرده اند که تحریم‌ها خسارات سنگینی به آن‌ها وارد کرده است و ژاپن نمی‌خواهد شاهد چنین شرایطی باشد.

شبکه شرق آسیا می‌افزاید که در ثانی وجود تنش در منطقه اصلاً سازنده نیست ژاپن می‌داند که درگیری نظامی یک چالش بزرگ برای همه منطقه و دنیا است و برای همین می‌خواهد از ظرفیت‌های خود برای برون رفت از این شرایط استفاده کند.

گزارش اضافه می‌کند که به هر صورت کشور‌های خریدار نفت ایران از ژاپن گرفته تا کره جنوبی و چین با شرایط فعلی موافق نیستند آن‌ها که تا مدتی پیش هم از معافیت خرید نفت ایران برخوردار بودند برای حراست از روابط تجاری و انرژی با ایران در تلاش هستند.

دولت ژاپن روز گذشته (پنجشنبه) به صورت رسمی اعلام کرد "شینزو آبه" نخست وزیر این کشور ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد ۹۸) به منظور دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران، به تهران خواهد کرد.

سفر آبه به ایران نخستین سفر یک مقام ارشد ژاپنی به تهران بعد از انقلاب اسلامی است پیش از او "تاکئو فوکودا" در سال ۱۹۷۸ به ایران سفر کرده بود در سفر آبه که با ۹۰ امین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک دو کشور همزمان شده است آبه با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار می‌کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان