arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / شرط ایران برای موفقیت آمیز بودن سفر نخست وزیر ژاپن به تهران / خبر خوب برای خریداران سکه / « برخی به جای جنگل‌های خشک شده، تریاک کاشته‌اند» / دفاعیات تازه داماد شریعتمداری وزیر کار در دادگاه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

انجمن ام.اس ایران: روزانه بین هفت تا ده بیمار جدید ثبت می‌شود --- دکتر عبدالحسین هوشمند، مدیرعامل انجمن ام.اس ایران، می‌گوید سالانه ۳ تا ۵ هزار بیمار جدید مبتلا به ام.اس در کشور ثبت می‌شود و «در انجمن ام.اس در هر روز کاری بین ۷ تا ۱۰ بیمار جدید ثبت‌نام می‌کنیم».

پرونده محمدعلی نجفی به دادگاه کیفری یک ارسال شد ---  پرونده محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران، برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده است. جرائم مرتبط با قتل در دادگاه کیفری یک و با حضور یک رئیس و دو مستشار رسیدگی می‌شود و رأی این دادگاه قابل تجدید نظر در دیوان عالی کشور است.

محکومیت مانتوفروش نژادپرست به ارائه تخفیف ویژه به مشتریان افغان --- یک مانتوفروش در نظرآباد استان البرز که از ورود افغان‌ها به مغازه خود جلوگیری می‌کرد به عذرخواهی، تخفیف به اتباع افغان و انجام پژوهش درباره روابط تاریخی دو کشور ایران و افغانستان محکوم شد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نظرآباد در استان البرز خبر داد که این فرد به مدت یک روز بازداشت شده و «با ابراز پشیمانی و ندامت، مدعی شد که نسبت به جبران عمل زشت خود اقدام خواهد کرد».

گستره دریاچه ارومیه ۸۲۹ کیلومتر افزایش یافت --- یک مقام شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفته که گستره کنونی دریاچه ارومیه به ۳ هزار و ۲۳۱ کیلومتر رسیده است. عقیل اقدسی گفته وسعت دریاچه ارومیه نسبت به اول مهر سال ۱۳۹۷ (سال آبی) یک هزار و ۵۰۸ کیلومتر مربع افزایش یافته است. عقیلی حجم کنونی آب دریاچه ارومیه را ۲۲.۵ میلیارد مکعب اعلام کرد که بیشترین حجم در ۱۰ سال گذشته بوده است.

افزایش ۲۲ درصدی بلیت قطار --- مدیر عامل راه آهن ایران از افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار از فردا (یکشنبه ۱۹ خرداد) خبر داد. سعید رسولی گفته براساس تصویب شورای عالی ترابری بطور متوسط قیمت قطارهای مسافربری ۲۲ درصد افزایش می یابد. رسولی گفته که از سال ۹۴ تا تیر۹۷ افزایش قیمت قطارهای مسافربری نداشتیم و درتیرماه سال گذشته ۱۰ درصد قیمت بلیت افزایش یافت. به گفته مدیرعامل راه آهن با توجه به افزایش هزینه ها، شرکت های حمل و نقل ریلی درخواست افزایش قیمت بیش از ۲۲ درصد را داشتند که شورای عالی ترابری با همین رقم موافقت کرد.

آندره‌آ استراماچونی رسما سرمربی استقلال شد --- آندره‌آ استراماچونی در نشست امروز هیات مدیره استقلال به اعضا به عنوان سرمربی جدید آبی پوشان معرفی شد. قرارداد مالی وی برای یک فصل تنظیم شده و برای فصل دوم باید به تائید مدیران باشگاه استقلال برسد.

'خریداران سکه که قصد سوداگری نداشته باشند از پرداخت مالیات معاف هستند' --- فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد درباره وصول مالیات از خریداران سکه های پیش فروش شده گفت: "بخشی از خریداران سکه های پیش فروش که فکر می کنیم قصد سوداگری نداشتند، از پرداخت مالیات معاف شده اند که در واقع بخش قابل توجهی از خریداران را شامل می شود." او گفت که وصول مالیات از سکه های پیش فروش شده آغاز شده است.

پرویز کردوانی: برخی به جای جنگل‌های خشک شده، تریاک کاشته‌اند --- پرویز کردوانی، محقق حوزه محیط زیست گفته" "برخی درصدد نابودی جنگل هایی در استان فارس هستند. درختان این مناطق را قطع کرده و به جای آن تریاک کاشته اند." کردوانی گفته در منطقه زاگرس به دلیل بهره برداری بی رویه جنگل ها نابود شده اند که این بهره برداری را ممنوع کرده اند. به گفته این محقق حوزه محیط زیست برخی افراد برای خشک کردن درختان بلوط پای درختان گازوئیل و یا پودر اوره می ریزند و پس از چند ماه درخت خشک می شود، بعد به اداره منابع طبیعی اطلاع می دهند که این درختان خشک شده اند، حالا یا آن ها می دانند یا نمی دانند این امکان هم هست که ارتباطی میانشان وجود داشته باشد و در نهایت این افراد با اخذ مجوز درختان را قطع می کنند و به جای آن ها تریاک کاشته اند که این مورد هم کشف شده و هر روز گزارشهای آن به بنده مخابره می شود.

۵۴۷ سفره خانه و قهوه خانه لاکچری متخلف پلمپ شده‌اند --- سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران از پلمپ کردن ۵۴۷ واحد صنفی از جمله "سفره خانه ها و قهوه خانه های لاکچری" خبر داده است. به گفته رحیمی برخی از این مکان ها با اجرای موسیقی "غیرمجاز" اقدام به "لهو و لعب" کرده و در ساعات پایانی شب تخلفاتی را مرتکب می شوند. رحیمی همچنین گفته که ۱۱ نفر دررابطه با این سفره خانه و قهوه خانه های لاکچری دستگیر شده اند.

هدف سفر وزیر خارجه آلمان از سفر به تهران --- رسانه‌های آلمان در آستانه سفر وزیر امور خارجه این کشور به منطقه و ایران نوشت که هدف از سفر «هایکو ماس» به تهران دادن تضمین‌ها به طرف ایرانی در خصوص کانال مالی «اینستکس» است. روزنامه «دی ولت» آلمان در این باره نوشت که طرحی که قرار است ماس به ایران پیشنهاد بدهد، شامل حفظ آرامش، خویشتن‌داری و حفظ توافق برجام از سوی تهران است.

سخنان مهم وزیر نفت --- زنگنه، وزیر نفت در مصاحبه ای گفته: گروه های همسو با زنجانی می‌خواهند نفت را زمین بزنند؛ آتش توپخانه رفقای او شدید است. مهمترین بخش های صحبت های او: فضا را برای بابک زنجانی‌ها باز نمی‌کنم /فعالیت‌های بسیاری انجام می‎دهیم که از رویه‌های متعارف خارج است اما برای آن اجازه گرفته‌ایم/ تا روزی که تحریم ها برداشته شود درباره میزان فروش نفت چیزی نمی گویم/ ناچار شوم اسرار زیادی درباره کرسنت فاش می کنم/ چین بعد از ماه می هیچ نفتی از ایران برداشت نکرده / لاریجانی در سفر به چین، حامل نامه رهبری بود/تحریم این دوره با دوره قبل تفاوت بسیار و تعیین‌کننده‌ای دارد، در دوره قبل میعانات گازی مشمول تحریم نبود و بیست کشور از آسیا، اروپا و آفریقا شامل ژاپن، چین، هند، مالزی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، سنگاپور، سریلانکا، ترکیه، تایوان، بلژیک، چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، انگلیس و اسپانیا دارای معافیت از سازمان ملل برای واردات نفت از ایران بودند... اما در حال حاضر حتی یک کشور هم وجود ندارد که معافیت نفتی برای خرید نفت از ایران داشته باشد و حتی میعانات گازی نیز به لیست تحریم‌ها اضافه شده" است.

فراستی: آقای آشنا! لطفا در حیطه ما دخالت نکنید! --- فراستی گفت : جناب آشنا معاون ریاست جمهوری راجع به سریالی که امریکایی است نظر دادند. چون این حیطه ماست نه حیطه ایشان پس لطفا در حوزه ما دخالت نکنند همانطور که ما وارد سیاست نمیشویم، چون این سریال بسیار بد است و موضوع بسیار التهاب دارد که بسیار تیپیکال است و قادر نیست مسئله به این مهمی را منتقل کند. آمریکایی ها طبق معمول از این موضوع استفاده میکنند تا بگویند ما به حقیم! جمله ای که آقای آشنا خوششان امده این است که آیا حاضر هستند تاوان دروغ های خود را بپردازند!

شرط موفقیت سفر نخست وزیر ژاپن به ایران --- سخنگوی شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: «گفته می‌شود «شینزو آبه» به‌ عنوان میانجی از سوی آمریکا به ایران می‌آید، تلاش برای «بازگشت آمریکا به برجام و جبران خسارت‌های وارد شده به ایران» و «رفع تحریم‌های فراسرزمینی واشنگتن علیه کشورمان» که هر دو از اصول مورد پذیرش و تأکید جامعه بین‌المللی است می‌تواند تضمینی برای موفقیت این سفر باشد.»

اظهارات تازه داماد شریعتمداری وزیر کار در دادگاه --- هادی رضوی: با پول معلمان پورشه و مازراتی نخریده‌ام؛ سال ۸۴ ماشینم BMW سری ۷ و سال ۹۰ پورشه داشتم / سفرهای خارجی؟ از بچگی سفر می‌رفتم / اگر صندوق غارت شده، چطور پول فرهنگیان بازنشسته را پرداخت کرده‌اید؟ / واکنش قاضی به ارائه پیام‌های رد و بدل شده گروهی در بانک سرمایه: به دست آوردن این اسناد جرم است / گویا شما در همه سازمان‌ها دخل و تصرف دارید که می‌توانید تلگرام را رصد کنید / رضوی: من هک نکردم؛ وزارت اطلاعات هم نیستم؛ یکی این پاکت را برای ما فرستاده

آتش‌سوزی در ‏حرم حضرت معصومه (س) --- بخشی از حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) که آتش گرفته بود، با حضور سریع یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی حرم و خودروهایی از سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم، بدون هیچ تلفاتی، خاموش شد. محل دپوی کارتن‌های ویژه نمازگزاران در صحن اتابکی حرم حضرت معصومه (س)، به سبب بی‌احتیاطی یکی از زوار و پرتاب ته‌سیگار آتش گرفت.  دود سرتاسر صحن اتابکی را دربر گرفت که با حضور سریع یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی حرم و خودروهایی از سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم، آتش بدون هیچ تلفاتی خاموش شد.

نظرات بینندگان