arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۴۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تکه‌هایی از پهپاد آمریکا پیدا شد / مهمان محبوب رهبر کره شمالی / آمریکا آب پاکی را روی دست بن سلمان ریخت / خبر ظریف درباره توریست‌های خارجی / افسانه‌ای از دولت احمدی نژاد به روایت زنگنه / جنجال «تَکرار می‌کنم» پس از ۴ سال / واکنش به یک اقدام پنهانی در صداوسیما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

سرنگونی پهپاد آمریکا در سواحل هرمزگان - سپاه پاسداران اعلام کرد: در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه 30 خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد. ترامپ در واکنش،
این کار را عمدی ندانست و گفت: ممکن است یک آدم سرخود و بی‌عقل پهپاد ما را هدف قرار داده باشد. او همچنین گفت: آنها پهپاد ما را بر فراز آبهاى آزاد بين المللى هدف گرفتند، می‌توانيم آن را ثابت كنيم.

مهمان محبوب رهبر کره شمالی - "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین ساعاتی پیش پکن را به منظور دیدار و گفت و گو با "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی به مقصد پیونگ یانگ ترک کرد. سفر شیء به پیونگ یانگ اولین سفر شیء به کره شمالی از زمان سر کار آمدنش در سال ۲۰۱۳ و اولین سفر یک رئیس جمهور چین به پیونگ یانگ ظرف ۱۴ سال گذشته است.

شکنجه نخست وزیر لبنان تایید شد - «اگنس کالامارد» (Agnes Callamard) گزارشگر سازمان ملل در امور اعدام های خارج از چارچوب قضایی چهارشنبه شب اعلام کرد که "سعد الحریری" نخست وزیر لبنان دو سال پیش در ریاض توسط نزدیکان "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی شکنجه شده است. گزارشگر سازمان ملل متحد در امور اعدام های خارج از چارچوب قضایی گفت: سعود القحطانی (مشاور پیشین بن سلمان) از جمله افرادی بود که خود شخصاً، نخست وزیر لبنان را بازجویی کرده بود.

آمریکا آب پاکی را روی دست بن سلمان ریخت - وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با حمایت از گزارش سازمان ملل درباره دست داشتن دولت عربستان در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی اعلام کرد که واشنگتن در صورت دستیابی به حقایق جدید، اقدامات بعدی در رابطه با ریاض را بررسی خواهد کرد. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: ما قصد داریم برای برخورد با هر شخص مسئول فشار بیاوریم. بر اساس این گزارش، مقام‌هایی در وزارت خارجه آمریکا به درخواست «اگنیس کالامارد» گزاشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام در خصوص مسائل مختلفی از جمله موضوع قتل خاشقچی با وی دیدار کردند.

خبر ظریف درباره توریست های خارجی - وزیر امورخارجه کشورمان گفت: با دستور رئیس جمهور همه فرودگاه‌ها این امکان را خواهند داشت که بدون ثبت مهر ورود و خروج در گذرنامه بتوانیم این امر را برای تسهیل گردشگری محقق کنیم.

آبی ها بالاخره صاحب مربی شدند - مراسم معارفه آندره آ استراماچونی سرمربی تیم فوتبال استقلال از ساعت 18 امروز در هتل آکادمی تهران برگزار شد. با وجود اینکه سرمربی تیم استقلال قرارداد دیجیتالی خود را به امضا رسانده بود اما در مراسمی نمادین و در حضور نمایندگان رسانه ها وی قرارداد خود را به امضا رساند.سباستن لتو، مارکو کیسر و عمر دانسی 3 دستیار خارجی استراماچونی ایتالیایی در استقلال هستند. بهزاد غلامپور و پیروز قربانی به عنوان مربی دروازه بان ها و دستیار ایرانی در این تیم فعالیت خواهند کرد.

زنگنه، جلیلی و افسانه هایی از دولت احمدی نژاد - زنگنه، وزیر نفت در واکنش به اظهارات جلیلی که گفته بود ««در سال‌های ۹۱ و ۹۲ با وجود تحریم‌ها ماهانه یک تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات به فروش می‌رفت»، گفته او یکی از کانون‌های اصلی انتشار ادعاهایی علیه مدیریت فعلی نفت است. به گفته زنگنه از مقدار فروش نفت در دوره قبلی تحریم‌ها در دولت پیشین، گاهی افسانه‌هایی شنیده می‌شود که انسان نمی‌داند از کجا آمده . زنگنه گفت آماده ام برای روشن شدن میزان اعتبار ادعاهای جلیلی، با او مناظره کنم که جلیلی هم از آن استقبال کرد.

شکایت ایران از آمریکا - سخنگوی شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با یک رسانه روسی بر دفاع ایران از حریم هوایی خود تأکید کرد و گفت تهران از آمریکا به دلیل تجاوز نظامی، به سازمان ملل متحد شکایت خواهد کرد.

جنجال «تَکرار می کنم» پس از 4 سال - علی تاجرنیا، در واکنش به اظهارنظر آشنا در کنایه به رئیس دولت اصلاحات که گفته بود مشکل از اعتبار ریخته سیاستمداران بازنشسته‌ای است که مردم باید به “ندای“ «تکرار می‌کنم» آنان پاسخ مثبت و به جوانان پرشور رأی بدهند، گفت: آقایان با تحلیل غلط درمورد اصلاح طلبان،  در حال ارسال پالس هستند بلکه بتوانند در دولت بعدی نقشی داشته باشند. او گفت: اطرافیان روحانی عمدتا دنبال حفظ حضور در قدرت هستند و بر روحانی واجب است که مراقبت کند حلقه های نزدیک به او، نزاکت سیاسی را رعایت کنند.

تکه‌هایی از پهپاد آمریکا پیدا شد - «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در پیامی در توئیتر نوشت: «پهپاد آمریکایی ساعت ۰۰:۱۴ در وضعیت پنهان‌کار از امارات متحده عربی پرواز و حریم هوایی ایران را نقض کرد. اپن پهپاد ساعت ۰۴:۴۵ در مختصات جغرافیایی(25°59'43"N 57°02'25"E) در نزدیکی کوه مبارک هدف قرار گرفته شد. ما بخش‌هایی از پهپاد آمریکا را در آب‌های سرزمینی خودمان، جایی که ساقط شد، بازیابی کرده‌ایم.»

واکنش وزارت نیرو به اقدام پنهانی در صداوسیما - معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: دولت در حال تدوین نرخ و ضوابط لازم برای فعالیت استخراج رمز ارزها است و به زودی شرایط این کار برای استفاده از شبکه برق سراسری اعلام می‌شود.هم‌اکنون در کشور عده‌ای با بهره‌گیری از سوخت فسیلی یارانه‌ای و هزینه‌های یارانه‌ای صنعت برق اقدام به استخراج رمز ارزها همچون بیت‌کوین می‌کنند که این کار اگر به صورت پنهانی و بدون پایش برق مصرفی هم باشد، می‌تواند مفهوم قاچاق انرژی را در اذهان القا کند.

 

نظرات بینندگان