arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۴۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۵ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تلاش مکرون برای دیدار روحانی با ترامپ در فرانسه / باستی هیلز جدید در دماوند؟ / بازیگران سریال «شهرزاد» باید دستمزدهایشان را پس بدهند؟ / واتس آپ از تلگرام جلو افتاد / حکم اخیر درباره موتورسواری بانوان رد خواهد شد؟ / دو خبر جدید درباره مزدک میرزایی و عادل فردوسی‌پور / اظهارات دادستان کل کشور درباره فیفا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

حکم اخیر درباره موتورسواری بانوان رد خواهد شد؟ - معاون فرهنگی قوه قضاییه در مورد حکم شرعی و قانونی دوچرخه و موتورسواری بانوان گفت: در فرهنگ اسلام، سوار زین شدن برای بانوان مکروه است اما حرام نیست. حجت الاسلام هادی صادقی افزود: خانمی از اصفهان برای دریافت گواهینامه تقاضا کرده است و حکمی هم از سوی دادگاه بدوی دیوان عدالت اداری صادر شده و این روزها بین مردم دست به دست می‌چرخد. قاضی محترم برداشتی کرده که اثبات شیء، نفی ماعدا نمی‌کند. معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: من به احتمال قوی احتمال می‌دهم که این در تجدیدنظر رد خواهد شد. همچنان که مشابه این رای هم قبلا در دیوان صادر شده و به طور قطعی هم رد شده است. راهنمایی و رانندگی هم بر اساس این قانون نمی‌تواند گواهینامه صادر کند.

واتس آپ از تلگرام جلو افتاد - بر اساس نتایج نظرسنجی های اخیر ایسپا جامعه نمونه آماری بیشتر عضو «واتس آپ» و «تلگرام» بودند و میزان اقبال به پیام رسان واتس آپ در حال افزایش است. نتیجه نظرسنجی به این شکل است: ۴۲.۸ درصد واتس اپ، ۴۲.۴ درصد تلگرام، ۳۹.۵ درصد اینستاگرام، ۲.۸ درصد سروش، ۲.۳ درصد فیسبوک، ۱.۹ درصد توئیتر، ۱.۳ درصد ایتا، ۰.۸ درصد لاین، ۰.۷ درصد بله، ۰.۶ درصد آی گپ، ۰.۵درصد گپ ، ۰.۲ درصد بیسفون، ۰.۱ درصد ساینا استفاده می کنند و ۳۰.۴ درصد از هیچکدام از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند. (البته پاسخگو می توانسته چند گزینه برای پاسخ انتخاب کند.)

تکذیب شایعه ای درباره مزدک میرزایی - مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی با حضور در جمع خبرنگاران، در واکنش به خبر مهاجرت مزدک میرزایی گزارشگر فوتبال به خارج از کشور گفت: به نظر من این یک اشتباه استراتژیک بود که آقای میرزایی مرتکب شد. او درباره شایعه انتقال آرشیو صدا و سیما توسط مزدک میرزایی به خارج از کشور، اظهار کرد: آقای میرزایی هیچ چیز را با خود نبردند؛ ایشان قرار بود برنامه‌ای بسازند و برای این کار از مستندهایی استفاده کردند. اگر در نظر بگیریم که آرشیو ما در صدا و سیما هزار باشد، ایشان تنها یک هزارم درصد آن را با خود برده اند.

فردوسی پور برای بازگشت به صداوسیما شرط می گذارد؟ - عادل فردوسی‌پور چند ماهی است که از قاب تلویزیون دور مانده است و اختلاف‌هایش با علی فروغی، مدیر شبکه سه، باعث شده تا برنامه نود دیگر پخش نشود. جواد خیابانی، گزارشگر فوتبال، از حل شدن این اختلاف‌ها خبر داده و اعلام کرده که عادل فردوسی‌پور به‌زودی به‌عنوان گزارشگر به صدا و سیما بازخواهد گشت. اما روزنامه خبرورزشی به این موضوع پرداخته و مدعی است که فردوسی پور بدون برنامه 90 به تلویزیون بر نمی گردد و به نظر می رسد تصمیمش جدی باشد.

باهنر: فکر می‌کنید رهبری با برجام مخالف بودند؟ - باهنر در شبکه افق گفت: خیلی وارد این بحث‌ها نشویم. مجری ادامه داد: چرا؟ باهنر گفت: شما فکر می‌کنید رهبری با برجام مخالف بودند اما نتوانستند جلو آن را بگیرند؟ در ادامه ثابتی گفت: عین صحبت رهبر انقلاب است که من به مذاکرات خوشبین نیستم. باهنر پاسخ داد: شما فکر می‌کنید اگر در مملکت رهبر معظم انقلاب نهایتاً تصمیمی بگیرند کسی هست که بتواند خلاف آن عمل کند؟ ناراضی بودن و رضایت کامل نداشتن با مخالف بودن خیلی فرق می‌کند. مجری برنامه در ادامه این سخنان باهنر گفت: ولی وزیر امور خارجه ما مخفیانه با سناتور امریکایی دیدار می‌کند و بعد خبر آن منتشر می‌شود. باهنر گفت: مخفیانه نبوده است. مجری برنامه پاسخ داد: خودشان گفته‌اند که مخفیانه بوده است. باهنر گفت: این مخفیانه از دیدگاه نظام یا از نظر کوچه و بازار؟ در همین حال مجری برنامه گفت: قرار شد مجلس پیگیری کند که مخفیانه از دید نظام بوده است یا خیر. باهنر اظهار داشت: این ظلم به رهبری و نظام است. نظام ما خوشبختانه موفق است و طرفدار در کشور دارد. من فکر می‌کنم شما از آن 10 نفر اولیه هستید که اگر بگوییم کلاه بیاورید، سر می‌آورید.

پمپئو: ایران را مجبور به مذاکره می‌کنیم - وزیر خارجه آمریکا در یادداشت تازه خود با لحنی گستاخانه با بیان اینکه ایران را مجبور به مذاکره می‌کنیم گفته است که «توافق جامع» مدنظرش با ایران باید به این چهار موضوع اصلی بپردازد: «برنامه هسته‌ای، تولید و اشاعه موشک بالستیک، حمایت از گروه‌های تروریستی و نیابتی، رفتار و بازداشت غیرقانونی شهروندان آمریکایی».

بازیگران سریال «شهرزاد» باید دستمزدهایشان را پس بدهند؟ - کامبیز نوروزی، حقوقدان در پاسخ به این سوال که آیا عوامل سریال «شهرزاد» باید دستمزدهایشان را پس بدهند، گفت: «من با چیزی که در سطح افکار عمومی جریان دارد کاری ندارم ولی از نظر حقوقی عوامل را نمی‌توان به برگرداندن پول متهم کرد. هر یک از این عوامل قراردادی داشتند و پولی دریافت کردند. اعم از بازیگران، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، عوامل نور و صدا و تصویر تدارکات و سایر بخش‌ها. چه طبق قانون و چه طبق عرف هیچ یک از اینها موظف نبودند که در زمان عقد قرارداد یا در زمان دریافت پول تفحص و بررسی کنند که این پول از کجا آمده، بابت کاری که انجام دادند پولی گرفتند. الان طبق رای دادگاه بدوی مشخص شده که سرمایه‌گذار این سریال بخشی از دارایی‌اش را از طرق غیرقانونی به دست آورده. این حکم به سایرین تسری پیدا نمی‌کند. عقل هم چنین حرفی نمی‌زند.»

باستی هیلز جدید در دماوند؟ - قاضی سراج در رابطه با تغییر کاربری بخشی از زمین‌های شهرستان دماوند اظهار داشت: شخصا طی روز‌های آینده از محل بازدید خواهم کرد، نباید اجازه دهیم باستی هیلز جدیدی ساخته شود. با توجه به اینکه تخریب ساختمان‌های ساخته شده هزینه‌های زیادی برای کشور در پی دارد، تلاش ما باید به این سمت باشد که از ابتدا جلوی ساخت و ساز‌های غیر مجاز و غیر قانونی را بگیریم.

تلاش مکرون برای دیدار روحانی با ترامپ در فرانسه - المانیتور به نقل از منابع خبری خود نوشت که امانوئل مکرون به روحانی پیشنهاد داده که ۱۵ میلیارد یورو به اینستکس تزریق شود که از این مقدار، ۵ میلیارد یورو را خود فرانسه تزریق می‌کند و مابقی را سایر اعضای باقیمانده در برجام. بر این اساس، مکرون از روحانی دعوت کرده که در نشست سران G۷ به عنوان میهمان افتخاری حاضر شود. نشست مذکور قرار است در فرانسه برگزار شود. مکرون قصد داشته تا در نشست مذکور روحانی و ترامپ با هم دیدار کنند، تا ترامپ نیز با این طرح موافقت کند، اما روحانی مذاکره با ترامپ را تا زمان لغو تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران رد کرده است.

واکنش جهانگیری به احتمال حضور بانوان در ورزشگاه‌ها - اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و نظر فدراسیون جهانی فوتبال در این زمینه گفت: دولت دغدغه متدینین و علما را در نظر می‌گیرد و از وزارت کشور و وزارت ورزش و هم نیروی انتظامی خواسته ایم محل‌های مناسبی را به بانوان اختصاص دهند تا نگرانی متدینین در این زمینه برطرف شود و بانوان هم بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند.

اظهارات دادستان کل کشور درباره فیفا - دادستان کل کشور گفت: اینکه فیفا می‌آید رسماً اعلام می‎کند اگر چنانچه ورزش ایران زنان را در ورزشگاه‌ها راه ندهد ما ایران را از حضور در بازی‌های بین‌المللی محروم می‌کنیم این را شما ساده می‌اندیشید؟ این حرف ساده‌ای نیست، فیفا چه کار دارد به اینکه در کشوری 10، 500، هزار یا پنج هزار تماشاگر برای فوتبال می‌رود حتماً تعدادی از آنان باید زن باشند؟ حجت الاسلام منتظری اضافه کرد: اینکه گیر داده‌اند که حتما در ورزشگاه‌های ایران هم باید زن هم باید راه پیدا کنند دلشان برای زنان ما سوخته؟ دلشان برای سالن‌های ورزشی ما سوخته؟ دلشان برای این سوخته که زن‌ها هم از فیوضات عالیه تماشای فوتبال محروم نباشند؟ این را ساده نگیرید.

نظرات بینندگان