arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۴۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

آمریکا: با وجود رفتن «البشیر»، فعلا سودان را از فهرست «حامیان تروریسم» خارج نمی‌کنیم

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که با وجود کنار رفتن «عمر البشیر» از قدرت، فعلا قصد ندارد سودان را از فهرست موسوم به «دولت‌های حامی تروریسم» کنار بگذارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت این کشور فعلا قصد ندارد نام سودان را از فهرست موسوم به «دولت‌های حامی تروریسم» حذف کند.

این در حالی است که «عمر البشیر» که سال‌ها از سوی واشنگتن به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر متهم می‌شد، ماه‌هاست که از قدرت کنار گذاشته شده است و اکنون شورای نظامی حاکم بر سودان با حزب معارض اصلی برای حرکت به سوی تشکیل یک دولت انتقالی به توافق رسیده‌اند.

در پی این توافق، برخی از مقام‌های سودانی به آمریکا توصیه کردند که نام این کشور را از فهرست حامیان تروریسم حذف کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «دیوید هیل» معاون وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی در پاسخ به سؤالی در این مورد، گفته است: «هنوز چند مسئله وجود دارد که مشتاقیم در مورد آن‌ها با یک دولت تحت هدایت غیرنظامیان تعامل کنیم.»

حقوق بشر، آزادی‌های مذهبی، ثبات داخلی و مبارزه با تروریسم مسائلی هستند که هیل آن‌ها را به عنوان بهانه‌ای برای خودداری واشنگتن از حذف نام خارطوم از فهرست تروریسم، مطرح کرده است.

آمریکا با هدف اعمال فشار بر کشورهای رقیب و ناهمسو، فهرست‌هایی از جمله در زمینه تروریسم تدوین می‌کند که مبنایی برای اعمال تحریم علیه این کشورها به بهانه‌های مختلف ایجاد می‌کند. فهرست حامیان دولتی تروریسم که نام ایران نیز در آن وجود دارد، یکی از این فهرست‌هاست. دو سال پیش زمانی که دولت البشیر به عربستان سعودی نزدیک شد، آمریکا وعده داد که ممکن است نام سودان را از این فهرست حذف کند.

تا پیش از کنار رفتن البشیر از قدرت، آمریکا و سودان برای عادی‌سازی روابط در حال مذاکره بودند. با ناآرام شدن سودان، این گفت‌وگوها به حال تعلیق درآمد. به گفته هیل، این تعلیق همچنان ادامه دارد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان