arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

همه هزینه‌های اسباب‌کشی در تابستان ۹۸ برای مستاجران

باید توجه داشته باشید که هزینه‌های اجاره وسیله حمل و بار در شرکت‌ها اسم و رسم‌دار خیلی بیشتر است. مثلا یکی از این شرکت‌ها تنها ۱۹۰ هزار تومان برای اجاره سه ساعته نیسان در نظر می‌گیرند و به ازای هر ساعت اضافه ۶۰ هزار تومان به هزینه اضافه می‌شود. گزینه دیگر مینی خاور است که هزینه اجاره سه ساعته ان ۳۱۰ هزار تومان است. کارشناس شرکت توصیه می‌کند ۲۰ هزار تومان بیشتر خرج کنیم تا به‌جای مینی‌خاور، برایمان خاور بفرستند. هزینه اجاره خاور در روز‌های هفته ۳۳۰ هزار تومان و پنجشنبه و جمعه ۳۵۰ هزار تومان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همه هزینه‌های اسباب‌کشی در تابستان ۹۸ برای مستاجران

بگذارید همین اول با هم صادقانه صحبت کنیم؛ اسباب‌کشی و رفتن از خانه‌ای به خانه دیگر ممکن است حداقل یکی، دو میلیون تومان خرج روی دست مستاجران بگذارد. تازه این تنها هزینه‌های مادی جابه‌جا شدن است چون خستگی و زحمات اسباب‌کشی تا مدت‌ها در تنتان باقی می‌ماند. اما اگر تلاش‌هایتان برای راضی کردن صاحبخانه جواب نداد، باید توجه داشته باشید که سه دسته هزینه جداگانه برای جابه‌جایی وجود دارد. اول باید فکری به حال وسیله حمل بار کنید که حدود ۴۲۰ هزار تومان برایتان خرج دارد. البته خاور، کامیونت و نیسان و ... هرکدام نرخ جداگانه‌ای دارند. یک هزینه ۷۷۰ هزار تومانی باید برای دستمزد کارگرهای حمل بار در نظر بگیرید و یک هزینه ۷۰۰ هزار تومانی برای خرید محافظ و دستمزد کارگر بسته‌بند کنار بگذارید. در این گزارش همه هزینه‌هایی که باید برای جابه‌جایی اسباب و اثاثیه منزل کنار بگذارید را آورده‌ایم. تلاشتان را بکنید تا کل کار سه ساعته تمام شود، در غیر این صورت به ازای هر یک ساعت اضافه کار مبلغ قابل توجهی به هزینه‌های جابه‌جایی اضافه می‌شود.

هزینه‌های وسیله باربری؛ ۴۲۰ هزار تومان

به نوشته فرارو شرکت‌های حمل و نقل برای وسیله اسباب‌کشی عموما سه گزینه پیش روی شما می‌گذارند. می‌توانیم از بین وانت نیسان، مینی‌کامیون و کامیون خاور یکی را برای حمل اسباب و اثاثیه منزل استفاده کنیم. توجه داشته باشید که نیسان می‌تواند دو تن بار را حمل کند. عموما شرکت‌های حمل و نقل یک خاور مسقف برای جابه‌جایی اسباب و اثاثیه منزل در نظر می‌گیرند که می‌تواند بین سه تا شش تن بار را جابه‌جا کند.

 

یکی از شرکت‌های کوچک حمل و نقل بار منزل، برای اجاره خاور ۲۲۰ هزار تومان در نظر گرفته است. البته این مبلغ برای سه ساعت کار است و به ازای هر ساعت اضافه، یک سوم به این رقم اضافه می‌شود و باید ۷۵ هزار تومان بیشتر به شرکت حمل بار پول بدهیم. از آنجا که بعید است کار اسباب‌کشی در سه ساعت تمام شود، باید دست کم یک ساعت اضافه‌کار را از قبل در نظر داشته باشیم.

 

باید توجه داشته باشید که هزینه‌های اجاره وسیله حمل و بار در شرکت‌ها اسم و رسم‌دار خیلی بیشتر است. مثلا یکی از این شرکت‌ها تنها ۱۹۰ هزار تومان برای اجاره سه ساعته نیسان در نظر می‌گیرند و به ازای هر ساعت اضافه ۶۰ هزار تومان به هزینه اضافه می‌شود. کارشناس شرکت خودش معترف است که با نیسان نمی‌توان اسباب و اثاثیه یک خانه کوچک را جابه‌جا کرد و این گزینه به‌درد کسانی می‌خورد که وسایل خانه‌شان خیلی کم است. گزینه دیگر مینی خاور است که هزینه اجاره سه ساعته ان 310هزار تومان است. کارشناس شرکت توصیه می‌کند ۲۰ هزار تومان بیشتر خرج کنیم تا به‌جای مینی‌خاور، برایمان خاور بفرستند. هزینه اجاره خاور در روزهای هفته ۳۳۰ هزار تومان و پنجشنبه و جمعه ۳۵۰ هزار تومان است. همچنین به ازای هر یک ساعت اضافه باید ۷۰ هزار تومان بیشتر پول بدهیم. با این حساب باید رقمی حدود ۴۲۰ هزار تومان برای اجاره وسیله حمل بار پول خرج کنیم.

 

هزینه‌های حمل وسایل؛ حدود ۷۷۰ هزار تومان

شرکت‌های حمل باری که با آنها تماس گرفتیم، عموما چهار کارگر برای انجام اسباب‌کشی برای شما می‌فرستند. این شرکت‌ها برای سه ساعت اول یک نرخ تعیین می‌کنند و هر ساعتی که کار اسباب‌کشی شما طول بکشد، به هزینه کارگر اضافه می‌شود. تعرفه‌های هر شرکت مختلف است. اول می‌خواستیم بر اساس مصوبه اتحادیه حمل و نقل بار شهری محاسباتمان را انجام دهیم، اما بعد از تماس با شرکت‌های حمل بار متوجه شدیم که تقریبا هیچ‌کدامشان برای قیمت‌گذاری کاری به کار تعرفه‌های مصوب اتحادیه ندارند.

 

برای مثال یکی از شرکت‌ها اسم و رسم‌دار حمل بار برای انجام اسباب‌کشی چهار کارگر برای شما می‌فرستد که یک نفر آنها راننده است. این شرکت برای هر کارگر ۶۷ هزار تومان هزینه تعیین کرده و آنها را به مدت سه ساعت در اختیار شما می‌گذارد. اگر کار اسباب کشی طول بکشد، به ازای هر ساعت باید نفر ۳۰ هزار تومان به کارگرها دستمزد بدهید. این یعنی هزینه اولیه کارگرها جمعا ۲۶۸ هزار تومان است و هر ساعت که به فرآیند اسباب کشی اضافه شود، باید ۱۲۰ هزار تومان دیگر پرداخت کنید. این تازه اول ماجراست! خدا نکند چشم کارگرها به بوفه و یخچال ساید بای ساید بیافتد. در این حالت باید برای جا به جایی این وسایل حجیم و سنگین، هزینه اضافه پرداخت کنید. برای مثال جابه‌جایی یخچال ساید‌بای‌ساید برای هر طبقه ۱۵ هزار تومان به هزینه‌هایتان اضافه می‌کند.

 

اگر میز ناهار خوری داشته باشید، قیمت‌گذاری برای جابه‌جایی آن هزار و یک تبصره دارد. میز ناهارخوری شش نفره، اگر رویه آن شیشه‌ای باشد و ضخامت شیشه از یک حدی بیشتر باشد، جابه‌جایی میز هم مشمول هزینه اضافه می‌شود. این شرکت برای جابه‌جایی شیشه میز ناهارخوری شش نفره با ضخامت یک سانتی‌متر، به ازای هر طبقه جابه‌جایی ۱۰ هزار تومان هزینه دریافت می‌کند. هزینه‌های جابه‌جایی گاوصندوق کاملا به وزن آن مربوط است و پشت تلفن به شما قیمت نمی‌گویند. آنها اول تا خانه شما می‌آیند و بعد از بررسی‌هایشان جابه‌جایی گاوصندوق را قیمت‌گذاری می‌کنند. با این حال کارشناس تلفنی می‌گوید بعید است هزینه جابه‌جایی گاوصندوق برای هر طبقه کمتر از ۳۰ هزار تومان باشد. اگر بخواهیم هزینه‌های کارگر برای اسباب‌کشی از طبقه چهارم به طبقه دوم را حساب کنیم، باید تعداد طبقات جابه‌جایی را شش طبقه در نظر بگیریم. در این صورت هزینه جابه‌جای یخچال فریزر ساید بای ساید می‌شود ۹۰ هزار تومان. یک نکته مهم درباره یخچال‌های ساید‌بای‌ساید وجود دارد.

 

جابه‌جایی این یخچال فریزرها به صورت کامل اصلا عملی نیست و حتی اگر کارگر زور بلند کردن آن را داشته باشد، ممکن است یخچال در مسیر و راهرو به دیوار ساییده شود. برای همین حتما باید یخچال فریزر ساید بای ساید را در مبدا باز کنیم و در مقصد دوباره آن را سر هم کنیم. شرکت حمل بار می‌گوید راننده‌اش همه‌فن حریف است و می‌تواند یخچال را باز و بسته کند، اما برای باز کردن آن ۲۵ هزار تومان و برای بستن آن ۲۵ هزار تومان دیگر و جمعا ۵۰ هزار تومان دستمزد می‌‎گیرد. خرج‌ها به همینجا ختم نمی‌شود. همچنین برای جابه جایی شیشه میز ناهار خوری باید 60هزار تومان و برای جا به جایی گاو صندوق کوچک باید ۱۸۰ هزار تومان هزینه کنیم. با احتساب ۲۶۸ هزار تومانی که اول کار برای استخدام کارگرها پرداخت کردیم، هزینه جابه‌جایی اسباب و اثاثیه منزل تقریبا ۶۵۰ هزار تومان برایمان خرج دارد و اگر نتوانیم کل کار را در مدت سه ساعت انجام دهیم، به ازای هر یک ساعت اضافه‌کار باید ۱۲۰ هزار تومان به هزینه‌ها اضافه کنیم. ما که بعید می‌دانیم کار اسباب‌کشی در سه ساعت تمام شود، برای همین بهتر است حداقل یک ساعت اضافه‌کار را در محاسباتمان در نظر بگیریم.

 

این نرخ‌ها همه قیمت‌هایی بود که توسط یک شرکت اسم و رسم‌‌دار در حوزه حمل بار اعلام شد. اگر سراغ شرکت‌های معمولی و گمنام برویم، شاید اطمینان کار پایین بیاید، اما دست کم هزینه‌هایمان کمتر می‌شود. این شرکت‌ها برای انجام کار اسباب‌کشی چهار کارگر می‌فرستند که دستمزد هر کدام از آنها برای سه ساعت اول ۵۰ هزار تومان است و به ازای هر یک ساعت اضافه، ۱۶ هزار تومان به دستمزدشان اضافه می‌شود. با این حساب جمع دستمزد کارگرها تقریبا ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد و هر یک ساعت بیشتر، ۶۴ هزار تومان برایمان خرج دارد.

 

این شرکت هزینه حمل وسایل خاص و سنگین را به ازای هر طبقه ۱۰ هزار تومان در نظر می‌گیرد. بوفه بزرگ، میز ناهارخوری شش نفره، یخچال سایدبای‌ساید، تردمیل و از این قبیل وسایل خانه، همگی مشمول ۱۰ هزار تومان به ازای هر طبقه هزینه اضافه هستند. البته این شرکت‌ها بعضا برای باز و بسته کردن یخچال ساید‌بای‌ساید هزینه اضافه دریافت نمی‌کنند. با این حساب اگر بخواهیم از طبقه چهارم آپارتمان به طبقه دوم یک آپارتمان دیگر جابه‌جا شویم، باید علاوه بر ۲۰۰ هزار تومان هزینه اولیه دستمزد کارگرها، ۱۲۰ هزار تومان دیگر برای وسایل سنگین مثل میز ناهارخوری هزینه بپردازیم. همچنین به ازای هر ساعت اضافه کار، ۶۴ هزار تومان به هزینه‌ها اضافه می‌شود.

هزینه‌های بسته‌بندی؛ حدود ۷۰۰ هزار تومان

بسته‌بندی اسباب و اثاثیه خودش یک پروژه سنگین به حساب می‌آید. آنها که رابطه خوبی با اقوام و آشنایانشان دارند و می‌توانند روی کمک آنها برای بسته‌بندی اسباب و اثاث منزل حساب باز کنند، چند قدم جلوتر از بقیه حرکت می‌کنند و کلی خوش‌به‌حالشان است. در غیر این صورت بعید است بتوانند تنهایی کل لوازم خانه را بسته‌بندی کنند. به علاوه اینکه اگر بسته‌بندی‌شان بدون دقت و با بی‌حوصلگی انجام شود، موقع اسباب‌کشی چوبش را می‌خورند. چون معلوم نیست در طول فرآیند اسباب‌کشی چه بلاهایی به سر اسباب و اثاث منزل بیاید.

 

شرکت‌های حمل و نقل بار و اثاثیه منزل، عموما خدمات بسته‌بندی هم به مشتریانشان ارائه می‌کنند. یکی از شرکت‌های اسم و رسم‌دار در حوزه حمل بار قیمت‌های عجیبی برای بسته‌بندی اثاث منزل اعلام می‌کند. آنها به ازای دریافت ۱۰۰ هزار تومان، یک کارگر بسته‌بند برای شما می‌فرستند که باید در مدت سه ساعت کل لوازم خانه را بسته‌بندی کند. اگر نتوانید در سه ساعت کل کار را انجام دهید، باید به ازای هر ساعت اضافه، ۳۰ هزار تومان به شرکت حمل بار پرداخت کنید. هزینه‌های بسته‌بندی صرفا به دستمزد کارگر بسته‌بند خلاصه نمی‌شود و باید مبلغ زیادی را برای خرید کارتن و محافظ کنار بگذارید. البته شرکت حمل بار یک پکیج برای بسته‌بندی ارائه کرده که ۹۰ متر مشمای ضربه‌گیر دارد و ۵۰۰ متر سلفون با دو حلقه چسب. هزینه این پکیج واقعا بالاست و شرکت برای آن ۶۰۰ هزار تومان از شما پول می‌گیرد! تنها نکته سودمند، آن است که اگر مشمای ضربه‌گیر اضافه بیاید، می‌توانیم تا مدتی با ترکاندن حباب‌های آن سرگرم شویم. اگر هزینه‌های ضربه‌گیر و دستمزد کارگر را جمع کنیم، می‌بینیم برای بسته‌بندی لوازم منزل حدود ۷۰۰ هزار تومان خرج کنیم و به ازای هر ساعت اضافه ۳۰ هزار تومان بیشتر پول بدهیم.

 

این قیمت‌ها توسط یک شرکت اسم و رسم‌دار اعلام شده، اما وقتی سراغ بقیه شرکت‌ها رفتیم، قیمت‌های کمی پایین آمد. مثلا یکی از شرکت‌های حمل بار یک پکیج شامل توپ کامل مشما ضربه گیر و ۵۰۰ متر سلفون را ۴۲۰ هزار تومان حساب می‌کند. این شرکت برای بسته‌بندی دو کارگر بسته‌بند می‌فرستد و دستمزد هر کدام از آنها برای سه ساعت ۶۰ هزار تومان است و به ازای هر ساعت ۲۰ هزار تومان به دستمزدشان اضافه می‌شوند. با این حساب اگر بخواهیم با این نرخ‌ها هزینه بسته‌بندی را حساب کنیم باید حدود ۵۴۰ هزار تومان بودجه برای بسته‌بندی کنار بگذاریم و به ازای هر ساعت اضافه ۴۰ هزار تومان پول بدهیم.

نظرات بینندگان