arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۰

احمدی نژاد: برخي از آدم‌هاي كوته‌فكر مي‌گويند چرا يك كاشي را برداشته‌ايم و گذاشته‌ايم داخل موزه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس‌جمهور روز دوشنبه در مراسم توديع و معارفه روساي قبلي و فعلي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي با اشاره به اهميت اين سازمان، ماموريت‌هاي آن را متنوع و اثرگذار دانست.

به گزارش انتخاب، دكتر محمود احمدي‌نژاد سه ماموريت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را سنگين خواند و در تشريح آن اظهار كرد: ماموريت اول، صيانت از ميراث فرهنگي است. انسان بدون فرهنگ و منهاي فرهنگ معنا ندارد. فرهنگ در واقع همه چيز انسان است. چهره ايران در طول تاريخ چهره‌ فرهنگي است و كساني كه تاريخ ايران را مطالعه كرده‌اند و آن را مي‌شناسند، يك تصوير فرهنگي از ايران دارند، هرجا ايراني‌ها رفته‌اند، يك اثر فرهنگي ـ كه در واقع يك اثر انساني و بيانگر اخلاق، معرفت و انديشه متعالي است ـ از خود به جا گذاشته‌اند.

وي با بيان اين‌كه «ايران هميشه با انديشه و فرهنگ خود با دنيا حرف زده و به خاطر اين انديشه و فرهنگ توانسته در سطح جهان به موفقيت و جايگاه بالا برسد» اظهار كرد: صيانت از دستاورد از مهمترين مسووليت‌ها و ماموريت‌هاست كه بخشي از آن در ميراث مادي از جمله در ساختمان‌ها و بناهاست.

رييس‌جمهور همچنين با بيان اين‌كه «صنايع دستي نيز جزو ميراث فرهنگي كشور است» ادامه داد: بخشي ديگر از اين ميراث جنبه معنوي دارد، مانند آداب و رسوم‌ها، انديشه‌ها و سنت‌ها و در واقع آن‌چه كه به ملت ايران هويت داده است.

وي با اشاره به نوع نگاه ملت ايران به جهان و توجه ملت ايران به عدالت، اخلاق و توحيد گفت: خدمتي كه ملت ايران به فرهنگ بشريت كرده بي‌نظير است و اگر سهم ايران را از فرهنگ و تمدن جهان بخواهيم برداريم تقريبا چيزي ته‌ آن باقي نمي‌ماند.

وي صيانت از فرهنگ و انديشه ايران را، صيانت از اصل حقيقت انسان، توحيد، عدالت و صيانت از فطرت الهي انسان و آينده زيبايي كه بايد در زندگي بشر رخ دهد، دانست و گفت: ملت ايران جزو معدود ملت‌هايي است كه از دورزمان قله را شناخته و آن را تعقيب كرده و در راه رسيدن به هدف و قله‌اي كه مشخص كرده فداكاري و ايستادگي كرده است.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه «بايد از ميراث فرهنگي صيانت كنيم» گفت: متاسفانه برخي از آدم‌هاي كوته‌فكر كه قبلا بيشتر بودند و اكنون كمتر شده‌اند مطالبي مي‌گويند؛ مثلا مي‌گويند چرا يك كاشي را برداشته‌ايم و گذاشته‌ايم داخل موزه و از آن نگهداري مي‌كنيم. بنده يادم مي‌آيد كه يك نفر پشت تريبون فرمان داد چند عدد حمام تاريخي را با محاسبات اقتصادي كه كرده بودند، بزنند و خراب كنند.

وي با انتقاد از اين نگاه گفت: مگر يك ملت با پول مي‌ماند، يك ملت با فرهنگ، انديشه و گذشته خود مي‌ماند و سابقه تاريخي يك ملت مثل حافظه يك ملت است و آن‌چه كه هويت و مبناي پردازش ذهني يك ملت براي تصميم‌گيري‌هاي بزرگ و مبناي تحليل درست از وقايع در پيچ و خم‌هاست، گذشته يك ملت است، تاريخ يك ملت است.

وي با تاكيد بر اين‌كه «ميراث فرهنگي چه بخش مادي و چه بخش معنوي آن از بزرگ‌ترين سرمايه‌هاي يك ملت است» گفت: يك كاشي و حتي يك ساختمان را در اين ارتباط بايد حفظ كرد؛ چراكه نشان دهنده هنر، فرهنگ،‌ زيباشناسي و افق يك ملت است. بيانگر سير تاريخي و تطورات يك ملت است.

رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي كشور با بيان اين‌كه «ميراث فرهنگي بالاترين ميراث يك ملت است كه بايد آن را حفظ كرد و به نسل‌هاي بعدي سپرد» به موضوع صنايع دستي و اهميت آن اشاره كرد و گفت: در واقع آن‌ها هنرهاي دستي هستند، هنر و زيبايي‌اي هستند كه با انسان حرف مي‌زنند.

وي با انتقاد از نگاه و فكر سرمايه‌داري به انسان، فرهنگ و تمدن گفت: متاسفانه بعضي از ماها اسير انديشه‌هاي سرمايه‌داري هستيم و بر اساس آن عمل مي‌كنيم ولي خيال مي‌كنيم كه انقلابي هستيم. زندگي كه امروز در نظام سرمايه‌داري درست شده است را ببينيد، انسان‌ها در آن چون برده هستند و آدم‌ها با بازدهي اقتصادي‌شان ارزيابي مي‌شوند و در چنين فضايي زيبايي معنا ندارد در حالي‌كه در يك زندگي انساني حقيقي، زيبايي جايگاه مهمي دارد. حتي مثلا آرايش سفره معنا دارد، نوع چيدن خانه معنا دارد، شكل ليوان و نوع خوردن آب معنا دارد. انساني كه دائما به زيبايي مطلق توجه دارد بايد زندگي آن زيبا باشد و اخلاق آن نيز زيبا باشد.

وي با بيان اين‌كه «در نظام سرمايه‌داري انسان‌ها با بازدهي اقتصادي‌شان ارزيابي مي‌شوند» ادامه داد: ما يك زندگي انساني و متعالي مي‌خواهيم، نه اين‌كه اشرافي باشد، زندگي مي‌تواند ساده و معمولي اما زيبا باشد.

رييس‌جمهور با اشاره به زيبايي و هنري كه در صنايع دستي وجود دارد، گفت: صنايع دستي يك دوره طولاني در زندگي مردم ما نقش داشته و كالاي لوكس ويتريني نبوده است. صنايع دستي ما خود يك فرهنگ است، تجلي روح هنرآفريني و هنردوستي ملت ايران است كه بايد آن را حفظ كنيم، به روز كنيم و توسعه بدهيم.

وي ماموريت سوم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را گردشگري عنوان كرد و گفت: گردشگري نيز يك كار فرهنگي است. متاسفانه مي‌بينيم به همه چيز رنگ اقتصادي زده‌اند، حتي روابط ملت‌ها نيز در منافع اقتصادي خلاصه شده است، چشم‌ها را بر روي حق و عدالت مي‌بندند به حساب اين‌كه فايده اقتصادي ندارد يا اگر در مورد حق و عدالت سخن بگوييم ضرر اقتصادي دارد.

وي با بيان اين‌كه «گردشگري نيز از آن موضوعاتي است كه با چنين نگاهي قرباني شده است» گفت: همه نگاه‌ها به اين موضوع از جنبه‌ درآمدي و اقتصادي است در حالي كه گردشگري يك كار فرهنگي است و اصل آن، ارتباط فرهنگي ملت‌هاست.

احمدي‌نژاد با اشاره به اهميت اين موضوع كه «انسان بايد داراي نگاه جهاني باشد و جهاني شود و در پي آن به حقيقت انسان نيز توجه شود» گفت: انسا‌ن‌ها موقعي بزرگ مي‌شوند كه نگاه آنها جهاني باشد و همه‌ انسان‌ها را انسان ببينند و روابط با ديگران را بر اساس ارزش‌هاي الهي و انساني تنظيم كنند و به انسان‌ها به عنوان يك ابزار توليدي و يك مصرف كننده نگاه نكنند و حتي به عنوان يك راي. بعضا ما در اين نظام‌هاي دموكراسي مي‌بينيم كه به آدم‌ها و انسان‌ها فقط به عنوان يك برگه راي نگاه مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه «بالاترين مخلوق خداوند، انسان است» گفت: وقتي كه يك انسان به انسان ديگري نگاه مي‌كند بايد به نحوي نگاه كند كه در واقع به بالاترين خلق خداوند مي‌نگرد.

وي هم‌چنين با بيان اين‌كه «گردشگري يكي از بسترهايي است كه اين انديشه را تقويت و به طراحي نظم و آينده كمك مي‌كند» گفت: در واقع اين مي‌تواند فكرها و انديشه‌ها و دل‌ها را به هم نزديك كند، زمينه را براي ارتباط و گفت‌وگوي ملت‌ها فراهم كند.

رييس‌جمهور با تاكيد دوباره بر اين‌كه «گردشگري يك كار فرهنگي است كه آثار اقتصادي نيز در آن هست» ادامه داد: زماني آن سعادت وعده داده شده محقق مي‌شود كه تمام انسان‌ها جهاني فكر كنند و اگر اين‌گونه فكر نكنند دنبال حكومت و عدل جهاني نخواهند رفت.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانشجو خارج از کشور
|
United States
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
0
1
امیدوارم که یادی هم از ترک تخت جمشید یا 33 پل کرده باشند
نظرات بینندگان