arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۷ - ۰۵ مهر ۱۳۹۸

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای: در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۶۰ حادثه تروریستی در کشور‌های عضو این سازمان خنثی شد / ۷۰ شبه نظامی کشته شدند

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای گفت: در سال ۲۰۱۸ میلادی در کشور‌های عضو این سازمان ۳۶۰ حادثه تروریستی خنثی شد. وی افزود: همچنین ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم سازمان همکاری شانگهای تقریبا ۷۰ شبه نظامی، ۸۰ گروه مخفی تروریست‌ها و ۱۰ رهبر گروه‌های تروریستی را از بین برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ولادیمیر ناروف» دبیر کل سازمان همکاری شانگهای گفت: در سال ۲۰۱۸ میلادی در کشور‌های عضو این سازمان ۳۶۰ حادثه تروریستی خنثی شد.

وی در نشست سازمان ملل متحد در شهر نیویورک افزود: همچنین ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم سازمان همکاری شانگهای تقریبا ۷۰ شبه نظامی، ۸۰ گروه مخفی تروریست‌ها و ۱۰ رهبر گروه‌های تروریستی را از بین برد.

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: در حال حاضر موضوع امنیت یکی از موضوعات مهم در جهان است و در آینده نیز از اهیمت بیشتری برخودار خواهد شد، زیرا گروه‌های تروریستی از مناطق جنگی در حال بازگشت به کشور‌های خود هستند.

ناروف خاطرنشان کرد: مبارزه با تروریسم و تهدیدات مرتبط با آن یکی از اولویت‌های اصلی فعالیت سازمان همکاری شانگهای می‌باشد. در سال ۲۰۰۱ میلادی ۳ ماه قبل از حوادث در نیویورک روسای جمهور کشور‌های موسس سازمان همکاری شانگهای مقاوله نامه مبارزه با تروریسم، جدایی خواهی و افراط‌گرایی را امضا کردند و تاکنون بیش از ۶۰۰ سند در این زمینه به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: کشور‌های سازمان همکاری شانگهای همچنین در زمینه پیشگیری از تامین مالی تروریسم، گردش غیرقانونی سلاح و استخدام از طریق اینترنت کار‌های بزرگ انجام داده است، در سال گذشته میلادی در کشور‌های سازمان همکاری شانگهای دسترسی به ۱۶۰ سایت را که محتوی مطالب تروریستی و افراط‌گرایی داشتند، مسدود شد.

ناروف تاکید کرد: با عضویت هند و پاکستان در سازمان همکاری شانگهای این سازمان پتانسیل خود را در مبارزه با ستیزه جویی‌ها و تهدیدات به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای یادآوری کرد: در این میان یکی از عوامل کلیدی تحکیم صلح در منطقه برای سازمان همکاری شانگهای حل و فصل سریع درگیری‌ها در افغانستان می‌باشد.

ناروف تاکید کرد: هم اکنون با هدف مقابله با تروریسم، تجارت مواد مخدر و جلوگیری از تهدیدات توزیع مواد مخدر از قلمرو افغانستان استراتژی جدید در سازمان همکاری شانگهای در نظر گرفته شده است.

وی افزود: طی ۵ سال گذشته با تشریک مساعی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای بیش از ۴۰ درصد مواد مخدر در تمام قلمرو اوراسیا کشف و ضبط شده است.

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای همچنین اظهار داشت: این سازمان با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به طور فعال همکاری می‌کند و به طور مداوم نشست‌های مشترک برگزار می‌کند به طور مثال، نشست دوره‌ای گروه کارشناسی ابتکاری «پیمان پاریس» در ماه نوامبر در شانگهای برگزار می‌شود.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست این سازمان که روز‌های ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دایمی سازمان همکاری شانگهای شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت: وگو با این سازمان هستند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان