arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۸

الاخبار: عربستان مدیریت پرونده تحولات لبنان را به امارات واگذار کرده

روزنامه "الاخبار" لبنان نوشت که برخی مسئولان لبنانی نشانه هایی دریافت کرده اند مبنی بر اینکه عربستان مدیریت پرونده تحولات لبنان را به امارات متحده عربی تفویض کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه "الاخبار" لبنان نوشت که برخی مسئولان لبنانی نشانه هایی دریافت کرده اند مبنی بر اینکه عربستان مدیریت پرونده تحولات لبنان را به امارات متحده عربی تفویض کرده است.

الاخبار روز یکشنبه نوشت که ابوظبی با حمایت آمریکایی ها در تلاش است حزب "نیروهای لبنانی" به رهبری "سمیر جعجع" را متقاعد کند از شدت مواضع و ادامه مسدود کردن راهها دست بردارد تا هیچ برخوردی با ارتش و نیروهای امنیتی پیش نیاید، زیرا در آن صورت به نفع حزب الله خواهد بود.

همچنین برخی منابع دیگر لبنانی از افزایش فشار ریاض و ابوظبی بر متحدان خود در بیروت و نیز رسانه ها اشاره کرده و هدف از این رویکرد را تشدید فشار بر مسولان لبنانی به ویژه "میشل عون" رئیس جمهوری و حزب الله دانستند.

این درحالی است که پایگاه خبری العهد نیز روز گذشته سفارت عربستان و امارات را مهم ترین منبع تامین مالی اعتراض ها در لبنان برشمرد و نوشت: فتنه انگیزی که "نیروهای لبنانی" به رهبری "سمیر جعجع" بصورت نوعی "کودتا" علیه رئیس جمهوری و دولت در لبنان راه انداختند، از سوی منابع مختلف تامین مالی می شود که مهم ترین آن سفارت عربستان و امارات متحده عربی در بیروت هستند.

تلاش های ناکام برای هدایت تظاهرات علیه حزب الله

با این همه و با وجود تلاش آن دسته از حامیان جریان 14 مارس برای حضور بیشتر در خیابان ها، فعالان و معترضان یادآور شدند،این گروه نتوانستند تکاپوی مردمی را به سمت شعارهای سیاسی مورد نظر خود سوق دهند و به عبارت بهتر گروههای که بین تظاهرکنندگان حضور یافته و هدایت شعارها و حملات مستقیم علیه سید حسن نصرالله و یا حزب الله را بدست دارند، اکثریت به شمار نمی آیند و سایر شرکت کنندگان در تظاهرات در تلاش برای کنترل این گروهها هستند.

تکاپوی رئیس دانشگاه آمریکایی بیروت برای رهبری تظاهرات

نکته دیگر حضور "فضلو خوری" رئیس دانشگاه آمریکایی بیروت در بین تظاهر کنندگان است که گویی در تلاش برای رهبری تکاپوی مردمی و معرفی خود به عنوان رهبر جوانان در خیابان ها است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ ارتباطی با هیچ سفارتخانه خارجی و یا توطئه ها علیه تظاهرات مردمی ندارد، به معترضان هشدار داد که نیازمند فعالیت طولانی هستند و با گروهی روبه رو هستند که کار در طولانی مدت را به خوبی می داند و نباید به خشونت متوسل شد.

خوری روز گذشته با حضور بین معترضان و در حالی که به زبان انگلیسی با آنان صبحت می کرد، فراموش کرد که دانشگاه آمریکایی یکی از موارد فساد بزرگ در لبنان به شمار می آید و او نیز شخصا هیچ پرونده دانشگاهی خوبی که او را شایسته ریاست دانشگاه کند، ندارد.

در هر حال خوری که با حمایت مدیریت دانشگاه هرگونه نقش سیاسی خود را در تحرکات کنونی مردم تکذیب کرده اند، نه فقط به عنوان "رهبر انقلاب" عمل می کند بلکه با همکاری دیگران فهرستی از افراد به اصطلاح "بهترین نامزدها برای تحویل مسئولیت در دولت" را به منظور "مشارکت در تلاش برای تشکیل دولت جدید" تهیه کرده است.

پاسخ محتاطانه عون و حزب الله به تمایل حریری برای تغییر کابینه

این اقدامات در حالی است که کسانی که با "سعد حریری" نخست وزیر لبنان دیدار داشته اند، اعلام کردند، وی همچنان حامی هرگونه اصلاح و یا تغییر در کابینه است اما به این شرط که این اقدام با توافق قبلی بر سر شکل دولت جدید انجام شود و تضمینی برای اقدامات سریع به منظور تشکیل دولت جدید وجود داشته باشد.

به گفته این افراد، حریری همچنین آماده است بر اساس پذیرش استعفای وزیران حزب "نیروهای لبنانی" و تمایل به بیرون راندن برخی گروههای سیاسی از دولت، در مسیر اصلاح کابینه گام بردارد و این موضع خود را به میشل عون و "نبیه بری" رئیس پارلمان و نیز سید "حسن نصرالله" دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرده است اما پاسخ آنان به حریری با برخی ملاحظات و احتیاطی همراه بوده است که به نظر می رسد "جبران باسیل" وزیر خارجه لبنان در پس این ملاحظات قرار دارد.

الاخبار نوشت که اکنون بحث و بررسی در خصوص سرنوشت دولت همچنان ادامه دارد تا جایی که نوعی مخالفت جدی با اصلاح و یا تغییر دولت نیز دیده می شود و در این میان اخباری شنیده می شود با این مضمون که دولت و یا چهره های سرشناس آن در صدد تهیه یک طرح جدید هستند که مجموعه گام هایی را در برداشته باشد که پاسخگوی نیازهای مردم است.

به هر حال هنوز روند اینکه هر یک از مسئولان لبنانی دیگری را مسئول وضعیت موجود بداند، ادامه دارد آن هم در شرایطی که اعتراض های مردمی ادامه دارد و برخی گروهها و احزاب حاضر در روند به دنبال تشکیل یک گروه قوی هستند که از آن طریق مخالفت خود را با اقدام های دولت نشان دهند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان