arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۲ - ۰۷ آبان ۱۳۹۸

کابل: روند صلح افغانستان در سایه حمایت پاکستان از طالبان بی نتیجه است

مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان روز سه شنبه اعلام کرد، تا زمانی که حمایت پاکستان از گروه طالبان ادامه یابد، تلاش های صلح افغانستان بی نتیجه خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان روز سه شنبه اعلام کرد، تا زمانی که حمایت پاکستان از گروه طالبان ادامه یابد، تلاش های صلح افغانستان بی نتیجه خواهد بود.

«حمدالله محب» در نشست خبری در کابل گفت: طالبان باید پیش از آغاز دور تازه گفت وگوهای صلح، آتش بس یک ماهه اعلام کنند.

وی همچنین از طالبان خواست که ماهیت روابط خود با کشورها، شبکه های تروریستی، قاچاق و جنایت مشخص کنند.

محب تأکید کرد که طالبان به جز صلح راه دیگری ندارند، زیرا دولت افغانستان در وضعیتی بهتری قرار دارد و نیروهای دولتی توانایی جلوگیری از هرگونه فعالیت های دشمن را دارا می باشند.

به گفته مشاور امنیت ملی افغانستان، گروه طالبان امسال می خواست تا استان های افغانستان را تصرف کرده و مراکز قدرت برای خود ایجاد کنند که نه تنها به این هدف خود نرسید، بلکه مناطق زیادی را نیز از دست داد.

محب، سفر زلمی خلیل زاد نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان را به کابل با صلح در این کشور بی ارتباط دانست و افزود: سفر وی در باره رهایی دو تن از استادان دانشگاه آمریکایی بوده است که در اسارت طالبان بسر می برند.

محب افزود: دولت افغانستان نیز خواهان رهایی این استادان است و در این رابطه با آمریکایی ها همکاری خواهد کرد و تلاش ها در این مسیر ادامه دارد.

پیش از این گفته شده بود که شبکه حقانی در برابر رهایی این استادان، خواهان آزادی «انس حقانی» برادر رهبر شبکه حقانی است، اما مشاور امنیت ملی افغانستان این خبر را بصورت مستقیم تائید نکرد و تنها گفت که همه خواست شبکه حقانی را می داند.

گروه طالبان سه سال پیش «تیموتی ویکس» و «کیون کینگ»، استادان دانشگاه آمریکایی - افغانستان را از نزدیکی این دانشگاه در منطقه «دارالامان» در غرب شهر کابل ربودند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان