arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۸

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۸ آبان ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵: مسعودی خمینی از نحوه برخورد با جامعه مدرسین برای نامزد انتخابات اظهار عدم‌رضایت‌ کرد؛ احتمال عدم‌ وجود ۱۴ رأی لازم برای انتخاب ناطق‌نوری به عنوان نامزد موردنظر را می‌دهد

آقای [علی‌اکبر] مسعودی [خمینی، تؤلیت آستان حضرت معصومه (س)] از قم آمد. برای اجرای طرح اطراف حرم استمداد کرد. به خاطر مخالفت آیت‌الله [سیدمحمدرضا] گلپایگانی، طرح جدید هم با مشکل مواجه شده است. از نحوه برخورد با جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم]، برای نامزد انتخابات [ریاست‌جمهوری]، اظهارعدم‌رضایت‌کرد و احتمال عدم‌وجود ۱۴ رأی لازم [برای انتخاب آقای علی‌اکبر ناطق‌نوری به عنوان نامزد موردنظر] را می‌دهد. آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. برای افغانستان و کردستان عراق توضیح داد و از بازداشت یک نفر جاسوس خبر داد که گزارش دروغ به سفارت عربستان و کویت، به منظور ایجاد اختلاف می‌داد. در مورد ایجاد مزاحمت از سوی وزارت [اطلاعات]، در موارد مسائل اقتصادی، به منظور شرکت در سود تذکر دادم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۸ آبان ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵: مسعودی خمینی از نحوه برخورد با جامعه مدرسین برای نامزد انتخابات اظهارعدم‌رضایت‌کرد؛ احتمال عدم‌ وجود ۱۴ رأی لازم برای انتخاب ناطق‌نوری به عنوان نامزد موردنظر را می‌دهدخاطرات مرحوم  آیت الله هاشمی رفسنجانی را از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵، هر شب منتشر می‌کند. پیشتر، خاطرات «آیت الله» از سال ۵۸ تا ۷۱ در «انتخاب» منتشر شده بود


به گزارش «انتخاب»؛ متن خاطرات آیت الله هاشمی در روز ۸ آبان 1371 تا 1375 در زیر آمده است

 

سال ۱۳۷۱

 

ساعت ده ونیم برای بدرقه آقای علی عزت بگوویچ، رییس‌جمهور بوسنی به فرودگاه رفتیم. آن‌ها را از مرقد امام با هلی‌کوپتر آوردند. خبرنگاران که همراه او در مرقد بودند، نرسیدند. به خاطر خبر اشغال یکی از شهرهای مرکزی بوسنی توسط صرب‌ها، سراسیمه بودند و عجله داشتند، لذا مصاحبه انجام نشد و با بدرقه رسمی رفتند. ملاقات با رهبری هم انجام نشد، چون فردا وقت داده بودند.

پاویون جمهوری را که در حال بازسازی است، دیدم. خیلی بیشتر از آنچه موافقت کرده بودم، دستکاری کرده‌اند؛ اوقاتم تلخ شد. به خانه آمدم. ظهر بچه‌ها جمع بودند. مهدی مطالبی دربارة لوله‌های نفت و گاز ترکمنستان و قزاقستان داشت که احتمالاً از ایران عبور خواهد کرد.

 

سال ۱۳۷۲

 

ساعت هشت صبح به دفترم رفتم. تا ظهر بخشی از کارهای عقب افتاده را انجام دادم. عصر کمیته [تنظیم بازار] ارز جلسه داشت. مصوباتی برای قیمت و کم‌کردن تقاضای ارز داشتیم.[۱]

 بعد از نماز مغرب، شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة درخواست‌ کمک نظامی از سوی جمهوری آذربایجان مذاکره شد. در مورد کمک‌های آموزشی، تسلیحاتی و سیاسی موافقت شد، اما در مورد همکاری عملی در دفاع مخالفت شد. دربارة معاملات تجاری با عراق و تلاش آمریکا در سازمان ملل برای محکوم کردن ایران، به عنوان ناقض تحریم علیه عراق مذاکره و قرار شد مبادلات را در حد تجویز کمیته تحریم عملی کنیم

 

سال ۱۳۷۳

 

دانشجویان و دانش‌آموزان ممتاز بسیجی آمدند. جوایزشان را دادم و تشویق به جدیت در امر تحصیل دانش کردم.[۱] آقای موحدی سپاه آمد و گفت در مذاکره با کشورهای خارجی، مسئول حفاظت رییس‌جمهور، باید درجه بالای نظامی داشته باشد که بتواند طرف مذاکره با درجات بالای آنها باشد.

ستاد تنظیم بازار جلسه داشت. ضمن ارزیابی اقدامات گذشته، برنامه‌ریزی برای تداوم و توسعه کار شد. بعضی کالاها که در حد وفور نیست، احتمال کمیاب شدن دارند که باید علاج کنیم. عصر در جلسه هیأت دولت، بحث برای لایحه اصلاح بودجه بود که ناتمام ماند و از اقدامات تندی که روابط با فرانسه را تضعیف می‌کند، مثل راهپیمایی برای حمایت از دختران محجبه مسلمان فرانسه ونظایر آن انتقاد شد.

شب میهمان رهبری بودم. دربارة سفرم [به آسیای جنوب‌شرقی] و سفر به مراکش و تبلیغات تند علیه فرانسه -که آیت‌الله خامنه‌ای هم موافق نیستند- و بُردن هدایا به موزه‌های رسمی و کسالت آقای اراکی و درجه برای فرمانده حفاظت رییس‌جمهور صحبت کردیم. به خانه آمدم. عفت بر اثر سرماخوردگی تب دارد.

 

 

سال ۱۳۷۴

 

مرض آقای یلتسین و آتش‏سوزی مهیب در متروی باکو در آذربایجان، مورد توجه است. مدیران معاونت اطلاعات مردمی وزارت اطلاعات آمدند. آقای [محمد] شفیعی گزارش داد و من هم صحبت نصیحت‌ و تقدیرآمیز نمودم[۱]. یک طرح جامع کامپیوتری، برای مسایل امنیتی ارایه دادند.

[آقای محمدعلی مقنیان]، نماینده بیجار آمد. از استانداری کردستان گله داشت، به بیجار که کُردنشین نیست و اکثریت مردمش تُرک‏اند، کم‏توجه است؛ منجمله از بردن طرح ذوب‏آهن از بیجار به قُروه شکایت داشت. دو طومار از مردم آورده بود. تقاضا نمود که در سفر به کردستان، اجازه بدهم، در هر شهرستان، نماینده آنجا هم چنددقیقه‌ای صحبت کند.

[آقای سیدمحمد حسینی]، نماینده تایباد آمد. از اقدامات فرهنگی و آموزشی خودش گفت و از فرماندار گله داشت و خواسته‌های زیادی در مورد منطقه و همچنین صنایع غذایی مطرح کرد؛ رییس انجمن صنایع غذایی است. آقای میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، برای دستور شورای انقلاب فرهنگی و مسأله سینماها آمد. عصر شورای اقتصاد، جلسه با چند مصوبه داشت. [آقای محمدمهدی مفتح]، فرزند شهید مفتح، نماینده رَزَن آمد و برای حوزه انتخابیه‌اش استمداد نمود؛ اصرار دارد که قبل از انتخابات به آنجا بروم. در سفر قبلی به رَزَن نرفتم. شب، بیمارستان اختر رفتم، سعید دندانم را اصلاح کرد.

 

 

سال ۱۳۷۵

 

صبح مسئولان ستاد برگزاری کنگره [بزرگداشت] سرداران شهید استان تهران آمدند. آقایان [یحیی رحیم] صفوی، [قائم‌مقام فرمانده‌کل سپاه] و [حسین] نجات، [دبیرکنگره] توضیحات دادند و من از آثار و فواید بزرگداشت شهدا و ایثارگران گفتم[۱]. آقای [عبدالله] نوروزی، سفیر جدیدمان در سوئد آمد. گذشته زندگی و خدمات خودش، از جمله اینکه فرزند یک قهوه‌چی قبل از انقلاب بوده و با فقر بزرگ شده و خدماتی که در وزارت امورخارجه برای توسعه آموزش‌کرده را گفت. [آقای حسن تاجیک]، سفیر جدیدمان در پرتغال برای کسب نظر و خداحافظی آمد؛ هر دو برای سیاست‌های بعد از دوران مسئولیت من، اظهارنگرانی‌کردند.

آقای [علی‌اکبر] مسعودی [خمینی، تؤلیت آستان حضرت معصومه (س)] از قم آمد. برای اجرای طرح اطراف حرم استمداد کرد. به خاطر مخالفت آیت‌الله [سیدمحمدرضا] گلپایگانی، طرح جدید هم با مشکل مواجه شده است. از نحوه برخورد با جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم]، برای نامزد انتخابات [ریاست‌جمهوری]، اظهارعدم‌رضایت‌کرد و احتمال عدم‌وجود ۱۴ رأی لازم [برای انتخاب آقای علی‌اکبر ناطق‌نوری به عنوان نامزد موردنظر] را می‌دهد.

آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. برای افغانستان و کردستان عراق توضیح داد و از بازداشت یک نفر جاسوس خبر داد که گزارش دروغ به سفارت عربستان و کویت، به منظور ایجاد اختلاف می‌داد. در مورد ایجاد مزاحمت از سوی وزارت [اطلاعات]، در موارد مسائل اقتصادی، به منظور شرکت در سود تذکر دادم.

عصر و شب در جلسه دولت، دربارة لایحه فقرزدایی بحث بود. منابع مالی ۲۶۰ میلیارد تومان برای سال ۱۳۷۶ تعیین شد و بخشی از سازمان اجرایی. آقای [محمدرضا] نعمت‌زاده، [وزیر صنایع] از استقبال خوب مردم در مشارکت با شرکت سرمایه‌گذاری صنعتی گزارش داد؛ ۱۵۰ میلیارد تومان می‌خواسته‌اند، ۲۲۰ میلیارد تومان سهم خریده‌اند و عمدتاً از استان تهران.

نظرات بینندگان