arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۳۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۰

کدام کشور از تحریم نفتی ایران بیشترین سود می برد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه آمریکایی روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا به ضرر اروپا خواهد بود و تنها شرکتهای چینی از آن سود خواهند برد.

به گزارش فارس، روزنامه وال استریت ژورنال افزود اقدام تازه اتحادیه اروپا در تحریم نفت ایران به نفع هیچ یک از طرفین نخواهد بود و تغییر و تحولات بازار جهانی انرژی فقط و فقط به نفع شرکتهای بزرگ نفتی چین خواهد بود.

 بر اساس این گزارش اعمال تحریمهای غرب بر ضد نفت ایران موجب افزایش نفوذ و حضور شرکتهای تجاری فعال چین در زمینه داد و ستد نفت خواهد  شد.

شرکت های چینی می توانند نفت ارزان تری را بدست بیاورند و این در حالی است که هزینه های پالایشگاه های اروپایی افزایش خواهد یافت و بدین ترتیب قدرت رقابت آن ها در برابر پالایشگاه های آسیایی کاهش می یابد. روز گذشته بزرگترین پالایشگاه فرانسه ورشکستگی کرد.
 این گزارش افزود تحریمهای جدید اروپا نیز موجب دستیابی شرکتهای چینی به اهداف بلند پروازانه خود در بازار انرژی خواهد شد . بی شک تحریمهای اروپا و آمریکا عرضه نفت به بازار چین را با کوچکترین خللی روبرو نخواهد کرد و برنده اصلی این تحریمها نه ایران و نه غرب بلکه شرکتهای چینی خواهند بود .

تحریمهای اتحادیه اروپا واردات 450 هزار بشکه نفت در روز از ایران را هدف قرار داده است .

شرکتهای چینی مثل ژوهای ژنرونگ یونی پک، چاینا اویل و سینوپک طی سالهای اخیر نقش مهمتری در بازارهای جهانی انرژی ایفا می کنند . در سال 2010 از هر ده قرارداد بزرگ نفتی منعقد شده در بازارهای جهانی سه قرارداد با حضور شرکتهای بزرگ چینی بوده است . میزان مبادلات نفتی شرکت یونی پک چین در سال 2006 میلادی به 106 میلیون تن نفت خام و 14 میلیون تن فراورده های نفتی بوده است و این رقم در سال 2011 میلادی به بیش از 150 میلیون تن افزایش داشته است .

 این ارقام به خوبی نشانگر افزایش نفوذ و حضور شرکتهای چینی در زمینه داد و ستد نفت و فراورده های انرژی است . آمریکا به تازگی شرکت ژوهای ژنرونگ چین را به اتهام فروش 500 میلیون دلار بنزین به ایران تحریم کرده است .

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و انرژی در صورت تحریم نفت ایران از سوی اروپا ایران می تواند نفت خود را به چین صادر کند ولی نه با قیمت 100 دلاری در هر بشکه بلکه ایران باید قیمت نفت صادراتی خود به چین را به 80 دلار در هر بشکه کاهش دهد که این مساله نیز در نهایت به نفع شرکتهای پالایشگاهی چین خواهد بود .
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
2
5
هدف امریکا از تحریم بانک مرکزی حذف رقبای اقتصادی نظیر اروپا چین و هند است چون نفت خودش وابسته به ایران نیست هر کشور ی که با آمریکا در تحریم همگام شود قدرت رقابت اقتصادی با آمریکا را از دست خواهد داد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
2
6
این وسط فقط روسیه سود میکند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
0
5
هم چین هم عربستان سود میکنند
نظرات بینندگان