arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۳۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۰

بیرنگ: کپی کردن "بفرمایید شام ایرانی" اشکالی ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارگردان مجموعه "بفرمایید شام ایرانی" در پاسخ به سؤالی در مورد کپی غیر مجاز این مجموعه، با بیان اینکه به معنای واقعی نمی‌توان مردم را از کپی کردن آثار منع کرد، گفت: به نظرمن نباید سخت گرفت و اگر کپی هم کنند از نظر من اشکالی ندارد من حاضرم مردم کپی کنند و لذت ببرند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن بیرنگ کارگردان مجموعه "بفرمایید شام ایرانی" که مختص نمایش خانگی ساخته شده است و سری نخست از این مجموعه در دسترس قرار گرفته است ، ضمن بیان این مطلب در نشست رونمایی این مجموعه نمایش خانگی که با حضور حاجی‌بیگی نماینده سینما 24 و تهیه کننده "بفرمایید شام ایرانی" برگزار شد ، با اشاره به کم و کیف ساخت این مجموعه گفت: قرار بود در سال گذشته یک سریال دیگر برای نمیاش خانگی کار کنیم اما پیشنهاد داده شد که این کار را انجام دهیم و خوب در ابتدای آغاز به این کار نظرات متفاوتی در خصوص کم و کیف ساخت این مجموعه وجود داشت و همچنین سئوالات بسیاری درخصوص چرایی ساخت این مجموعه بود؛ اما خوشبختانه این کار انجام شد و تجربه تازه ای در عرصه برنامه سازی خود کسب کردم.

برای دیدن "بفرمایید شام ایرانی" باید پول پرداخت

وی در ادامه با اشاره به ترکیب حضور بازیگران در این مجموعه گفت: قبل از توضیح این مطلب لازم می دانم که به تغییراتی و تفاوت های این برنامه با برنامه "بفرمایید شام" شبکه ماهواره ای اشاره کنم . تفاوت نخست این بود که این مجموعه برای شبکه نمایش خانگی تولید می شد و این درحالی است که تولید "بفرمایید شام" شبکه ماهواره ای با مدیوم تلویزیون ساخته شده است و از افرادی دعوت می شود که برای مخاطب نا آشنا است. همین نا آشنایی از جذابیت های احتمالی است اما "بفرمایید شام ایرانی" از چهره های آشنا و محبوب برای مخاطب استفاده کرده است. از سوی دیگر مخاطب این برنامه در شبکه ماهواره ای بدون هیچ هزینه ای به تماشای مهمانی افراد می نشیند ولی مخاطب برای دیدن این مجموعه باید پول بپردازد.

این برنامه‌ساز در ادامه صحبت های خود به لزوم ایجاد جذابیت در این سریال که برای نمایش خانگی تهیه شده است اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به جذابیت های ویژه در این عرصه در درجه نخست باید از افراد شناخته شده استفاده می شد و خوب در این راستا گفتگوهایی با گزینه های مورد نظر انجام دادیم تا به نقطه نظرهای مشرک با شرکت کنندگان در این برنامه رسیدیم . بنابراین بیان محتوایی کار نیز به شکل دیگری اتفاق افتاد.

بیرنگ در ادامه افزود: فیلمنامه مشخصی برای ساخت این مجموعه وجود نداشت در نتیجه باید از صمیمیت، گرمی و توانمندی بازیگران برای پیشرفت این مجموعه کمک می گرفتیم به همین دلیل سراغ بازیگرانی رفتیم که وقتی کنار هم قرار می گیرند فضای شاد، مفرح ایجاد می کنند در نتیجه مسئله رئال و خود بودن بازیگران اتفاق افتاده است. هیچ یک از بازیگرانی که در این مجموعه حضور دارند شبیه هیچ یک از نقش هایشان نیستند.

در ادامه این نشست حاجی‌بیگی نماینده سینما 24 و تهیه‌کننده بفرمایید شام ایرانی به برنامه‌ریزی برای ادامه تولید این مجموعه در شبکه نمایش خانگی اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی بلند مدتی برای تولید این مجموعه انجام شده است و در حال حاضر چهار قسمت از بفرمایید شام ایرانی مربوط به آقایان اشکان خطیبی، رامبد جوان، مهدی پاکدل و سروش صحت ساخته شده است . همچنین چهار قسمت دیگر از این مجموعه که به خانم های بازیگر بهاره رهنما، شقایق دهقان، سحر زکریا و لادن طباطبایی اختصاص دارد نیز آماده است که در 8 دی وی دی با فاصله زمانی 10 روزه تولید می شود .

وی در ادامه افزود: زمانی که پیشنهاد ساخت این مجموعه را به وزارت ارشاد ارائه دادیم در حد یک طرح بود و با توجهی به سابقه ای که از آقای بی رنگ سراغ داشتند وزارت ارشاد انتظار داشت که یک فعالیت فرهنگی انجام شود اما برای تهیه کننده بخش خصوصی جنبه های تجاری کار نیز مهم بود و اگر می خواستیم که جنبه های فرهنگی کار بیش از گذشته مطرح شود باید بخش دولتی هم به کار اضافه شود ؛ البته تولید این مجموعه خالی از جنبه های فرهنگی نبوده است.

کپی "بفرمایید شام ایرانی" به شرط لذت مردم اشکالی ندارد

حاجی‌بیگی در پاسخ به این سئوال که آیا نگران کپی‌های غیرمجاز از این مجموعه نیست گفت: مسئله مهمی است. متاسفانه یک برنامه محبوب بیش از سه برابر آنچه تولید می‌‌شود، کپی می‌شود و مثلا طبق آمار ارائه شده در شهرهایی مثل یزد، همدان، اصفهان تیراژ آثار سه هزار است که این آمار با توجه به جمعیت این شهرها فاجعه است و در نهایت به تولید لطمه می‌زند.

در ادامه این نشست بیرنگ در پاسخ به کپی غیر مجاز اثر گفت: درباره این سئوال من نظرشخصی خودم را می‌گویم. به اعتقادمن کپی کردن کار درستی نیست و خوب در این هم شکی نیست . اما یک مسئله دیگر وجود دارد که به معنای واقعی نمی‌توان مردم را از کپی کردن آثار منع کرد و خوب این مسئله بستگی به انصاف افراد دارد اما در نهایت به نظرمن نباید سخت گرفت و اگر کپی هم کنند از نظر من اشکالی ندارد من حاضرم مردم کپی کنند و لذت ببرند.

بیرنگ در ادامه به قضاوت‌هایی که برای ساخت این مجموعه در وزارت ارشاد و اهالی هنر صورت گرفته است اشاره کرد وگفت: زمانی که ساخت این مجموعه را آغاز کردم مدام این بحث بود که چرا اصلا این فیلم ساخته شده است و حتی صحبت از تقلید ، کپی برداری و یا تهاجم فرهنگی می کردند بدون اینکه مجموعه را دیده باشند در واقع قضاوت قبل از قصاص جزئی از فرهنگ درونی ما شده است . اما من این صحبت را قبول ندارم چراکه اغلب کارهایی که ساخته می شود در درجه نخست اختراع نیست بلکه یک فرمت است و خوب طبیعی است که هیچ کس فرمت را اختراع نمی کند. بسیاری از مسابقه هایی که در تلویزیون پخش می شود تقلیدی از برنامه های خارجی است.

وی در ادامه گفت: مجموعه نمایش خانگی بفرمایید شام ایرانی برنامه‌ای است که به لحاظ روحی و روانی و حتی اجتماعی مجموع خصلت های انسان را در موقعیتی به نام مهمانی شام بروز می دهد و آنچه که مخاطب می بیند و لذت می برد تنها دیدن یک مسابقه نیست بلکه اصل مطلب این است که آدم ها در مواجه با یکدیگر چگونه برخورد می کنند و خوب از این جهت برنامه ای آموزنده است و حرف برای گفتن بسیار دارد و به معنای واقعی یک سفره ایرانی است. در واقع یک هنرمند زندگی واقعی خودش را در معرض قضاوت مخاطب قرار می‌دهد.

وی در پایان افزود: ساخت این مجموعه بسیار سخت بود و خیلی از هنرمندان حاضر نشدند برای اولین‌بار جلوی دوربین بیایند از همین‌رو معتقدم کسانی که در دوره نخست از این مجموعه حضور داشتند انسان‌هایی شجاع و به گفته بهاره رهنما دیوانه‌های خط شکن هستند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
حکم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
17
67
وقتی کل کار شما کپی هست نبایدم اشکالی داشته باشه...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
13
43
کپی ازکپی جایز است
سیف اله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
7
3
مردمان را ((کپی یشان !!) بر باد داد !!
یاسر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
1
4
بفرمایید شام (شبکه مورد نظر شما) هم خودش کپی از بی بی سی اینترتاینمنت هستش و تمام شبکه های دنیا یه کپی ازش ساختند .
مهسا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
0
1
واقعا براتون متاسفم.........................,,,
سامان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
1
14
من خودم از تقليد بدم مياد ولي اين برنامه که توسط اقاي بيژن بيرنگ ساخته شده اصلا شبيه اونی که از شبکه های ماهواه ای بخش میشه نیست ...
به هر حال خيلي راحت ميشه فهميد که نتيجه بفرماييد شام رو مردم چيه!!!از بسته شدن پيج بفرماييد شام در شبکه ماهواره ای ميشه متوجه شد

این برناهمه اقای بیژن بفرماييد شام از نوع کاملا ايراني که مهربوني رو باب ميکنه تو بين مردم.نه ...........
پاسخ ها
یک ایرانی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
دقیقا این برنامه خیلی فرق داره با اون بفرمایید شام اما متاسفانه تا بحث از تقلید میشه یه عده شروع میکن به دم زدن از تهاجم فرهنگی و جنگ نرم و... اینجور چیزا که هیج ریطی نداره
این برنامه تو کشورهای اروپایی و امریکا پخش شده جذاب هم بوده حالا من میخوام ببینم اگه ما هم بیایم (البته با رعایت فرهنگمون)همچین برنامه ای رو بسازیم اشکالی داره؟اونوقت اعتراض میکنین چرا مردم برنامه های ماهواره رو مبیبنن خوب دلیلش همین کاراتونه دیگه تا یه برنامه جذاب هم میخواد پخش شه اونقدر ازش بد میگین که یا مجوزش لغو شه یا خود عواملش از ساختنش منصرف شن!ببینم برای این یکی چی کار میکنین!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
0
14
حداقل اين كپي بهتر از اصلشه.حداقل 2تا ادم باكلاسن نه ادماي حسود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
1
10
ما که سر قسمت دوم کلی خندیدیم.خیلی عالی بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
4
4
از شبکه تلوزیون بخش کنید
نظرات بینندگان