arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸
روزنامه گردی در «انتخاب»؛

چرا آیت الله هاشمی در انتخابات مجلس ششم شرکت کرد؟ / مصاحبه هاشمی در آذر ۱۳۷۸ را بخوانید

همه زندگی من نشان می‌دهد وقتی تکلیفی را احساس کردم به آن عمل می‌کنم و بقیه‌اش با خداست. / البته اگرچه عضو قوه مجریه نیستم و سازندگی به عهده قوه مجریه است و با این حال همواره آرزو داشته‌ام که بتوانم از طریق مجلس فکر سازندگی را در کشور – که خیال می‌کنم مهم‌ترین نیاز جامعه در آینده است - پشتیبانی بکنم و این به ویژه برای جوان‌ها حائز اهمیت است و در همین امر مسئله اشتغال را داریم که حقیقتا برای همه ما وظیفه‌ای است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فقط برای انجام وظیفه و ادای تکلیف آمده‌ام

سرویس تاریخ «انتخاب»: روز چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۷۸، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجمع تشیخیص مصلحت نظامی، اعلام کرد که به عنوان داوطلب مستقل در شمشمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت خواهد کرد و گروه‌ها می‌توانند نام وی را به عنوان داوطلب در فهرست خود عنوان کنند.

هاشمی رفسنجانی هنگام ثبت‌نام برای ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در فرمانداری تهران گفت، پس از «مذاکرات جدی» و «رایزنی‌های بسیار» و با هدف تحرک در سازندگی و ایجاد اشتغال و فقرزدایی وارد صحنه انتخابات شده است.

اهم سخنان هاشمی رفسنجانی در این باره که در روزنامه همشهری پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۷۸ منتشر شد به این شرح بود:

*من حقیقتا میل داشتم که صحنه انتخابات و همچنین مسائل عمده کشور بدون شرکت من انجام شود، اما بالاخره طی این مدت با بحث‌ها و گاهی هم مجادله‌هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدم که حرف دوستان و کسانی که پیشنهادی را داشتند بپذیرم. استدلال عمده من این بود که خدمت مهم من به انقلاب این است که فضا را برای نیرو‌های جوان‌تر، مستعدتر و باانرژی‌تر خالی کنم برای این‌که انقلاب نهادینه شود و به افراد وابستگی نداشته باشد.

*آقایانی که برای داوطلب شدن من اصرار داشتند، استدلال می‌کردند که تجربه‌های من در مجلس می‌تواند در ایجاد وفاق ملی و نزدیک کردن گروه‌هایی که اکنون در حال معارضه هستند و نیز برای کمک به دولت کارساز باشد. در این زمینه بحث‌های جدی داشتیم و دیروز برای آخرین بار سه جلسه صبح و ظهر و شب داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که پیشنهاد آقایان را قبول بکنیم و آمدیم و ثبت‌نام کردیم.

*من برداشتی از افکار عمومی ندارم و فقط برای انجام وظیفه و ادای تکلیف آمده‌ام.

*من این حرف‌ها و بحث‌هایی را که در مطبوعات است و این‌که از حالا بحث ریاست مجلس را بکنیم واقعا بچگانه می‌دانم و این بستگی به این دارد که کاندیدا‌هایی که پیروز می‌شوند، افکارشان چگونه باشد و با من چه رابطه‌ای داشته باشند و مرا قبول داشته باشند یا نه.

*همه زندگی من نشان می‌دهد وقتی تکلیفی را احساس کردم به آن عمل می‌کنم و بقیه‌اش با خداست.

*البته اگرچه عضو قوه مجریه نیستم و سازندگی به عهده قوه مجریه است و با این حال همواره آرزو داشته‌ام که بتوانم از طریق مجلس فکر سازندگی را در کشور – که خیال می‌کنم مهم‌ترین نیاز جامعه در آینده است - پشتیبانی بکنم و این به ویژه برای جوان‌ها حائز اهمیت است و در همین امر مسئله اشتغال را داریم که حقیقتا برای همه ما وظیفه‌ای است.

*مسئله دوم منطقی کردن و تحکیم توسعه سیاسی است که آسیب‌ناپذیر باشد و «حرکت‌های ناموزون» سبب نشود راهی که هست و شرایطی وجود دارد به شکل نامطلوبی دربیابد و از آفت‌ها جلوگیری کنیم.

*نکته دیگری که مورد توجه است، که خیلی مهم است طرح فقرزدایی است که این طرح را اواخر دومین ریاست‌جمهوری خودم داشتم که خیلی روی آن کار کردیم و می‌توانم دولت را کمک کنم که آن طرح را ادامه دهد و در اظهارات اخیر آقای خاتمی هم بود که آن‌ها هم برای نیازمندان می‌خواهند فکری بکنند که من فکر کردم آن طرح احیا شود.

* اگر بتوانیم وفاق ملی در کشور به وجود بیاوریم و جلوی برخورد‌های غیرمنطقی را بگیریم فکر می‌کنم خدمت بزرگی به انقلاب و رشد افکار مردم کرده‌ایم.

* با ایشان [آیت‌الله خامنه‌ای]هم در جلسات متعددی صحبت کرده‌ام و نظر من و ایشان خیلی شبیه هم بود.

نظرات بینندگان