arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۸۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / دولت روحانی: بحث استعفا مطرح نیست / تکذیب مذاکره ایران و آمریکا در ژاپن / آمریکا: آماده ادامه گفت‌وگوهای کنسولی با ایران هستیم / جهانگیری: صادرات نفت به شدت کاهش یافته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

 

جهانگیری: صادرات نفت به شدت کاهش یافته

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: در دهه نود دو شوک تحریم‌ها در سال ۹۰ و ۹۷ قدرت خرید مردم را کاهش داد. در سال نود گفتند اجازه می‌دهیم یک میلیون بشکه نفت صادرات کنید. درآمد سال ۹۰، ۱۱۸ میلیارد دلار و سال ۹۱، ۶۸ میلیارد دلار بود. در سال ۹۷ گفتند تلاش می‌کنیم که صادرات نفتی ایران به صفر برسد. الان بخاطر گوش‌های نامحرم نمی‌گویم چه میزان صادرات نفت داریم، ولی میزان صادرات نفت به شدت کاهش یافته است. در این شرایط که زندگی مردم در شرایط سخت است، باید در دولت و نظام یک صدا بشنویم، ولی این علیه آن و آن علیه این صحبت می‌کند. مردم متحیر می شوند و می گویند آیا ما فراموش شده ایم؟

آمریکا: آماده ادامه گفت‌وگوهای کنسولی با ایران هستیم

مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که، ایران اقدامات آمریکا را مانور می‌داند، اظهار داشت: آنچه ما انجام می‌دهیم تلاش برای ایجاد تمایل در نظام ایران با هدف نشستن پای میز مذاکره است؛ همانگونه که ترامپ گفت، به دنبال توافقی بهتر با ایران است. به دنبال حل دیپلماتیک اختلافاتمان با ایران هستیم، نه دنبال جنگ... هفته گذشته زمانی که « ژئو وانگ » (از ایران) با موفقیت به آمریکا بازگشت من نیز مانند برایان هوک امیدوار بودم. همانگونه هوک و مایک پمپئو وزیر امور خارجه تصریح کردند ما آماده ادامه گفت‌وگوهای کنسولی با نظام ایران هستیم.

تکذیب مذاکره ایران و آمریکا در ژاپن

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد ایران و آمریکا در ژاپن با یکدیگر مذاکره کنند؟ یادآور شد: خیر؛ چنین برنامه‌ای در سفر رییس جمهور به ژاپن وجود ندارد.
تکذیب جاگذاری ترامادول در کیک ها

کیانوش جهانپور از مقام های وزارت بهداشت موضوع مشاهده کیک های آلوده در تهران را تایید کرد و افزود: گزارش هایی از مشاهده کیک های آلوده در تهران داشته ایم. وی با اشاره به وجود ۲۲ نوع قرص در کیک های آلوده، وجود ترامادول در این کیک ها را رد کرد و گفت: این قرص ها شامل استامینوفن، سرماخوردگی، آنتی هیستامین و...، بوده است اما آزمایش های ما، وجود ترامادول را تایید نکرده است. جهانپور گفت استفاده از قرص ها در ۱۲ نشان تجاری مشاهده شده است.

ایران: اگر آمریکا و سوئیس آماده باشند آماده تبادل زندانی ها هستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه بحث تبادل زندانی با دیگر کشورها گفت: حدود سه هزار نفر از اتباع ایرانی در زندان‌های خارج از کشور هستند و تقریبا به همین میزان زندانیان خارجی در ایران در زندان هستند و تبادلاتی نیز در این زمینه انجام شده است، ولی در بحث گروگان‌ها گفتیم که آماده مبادله هستیم و همانطور که ظریف گفت توپ در زمین آنهاست و اگر آماده باشند و سوئیس هم دوباره قدم پا پیش بگذارد آماده تبادل هستیم.

دولت روحانی: بحث استعفا مطرح نیست

ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران تاکید کرد: استعفا و کنار رفتن در دولت مطرح نیست و آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور هم چنین ایده‌ای ندارد. وی تصریح کرد: دولت تا آخرین لحظه به تعهد خود با مردم پایبند است. پیشتر گفته شده بود گویا اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور با استعفای دولت موافق است.

دادگاه عوامل ناآرامی ها؛ بزودی

دادستان عمومی و انقلاب تهران از تکمیل پرونده برخی از «اغتشاش‌گران» در حوادث اخیر خبر داد و گفت: پرونده برخی از آشوب‌گران به دادسرا ارسال شده است. وی ادامه داد: به زودی دادگاه این افراد برپا خواهد شد. القاصی گفت: قطعاً اولویت ما در برخورد با کسانی است که لیدر اغتشاش بودند و آنهایی که آمدند و بانک‌ها را آتش زدند و اموال عمومی را تخریب کردند و در واقع عناصر اصلی اغتشاشات در اولویت رسیدگی خواهد بود.

اکثر امضا‌کنندگان بیانیه 77 نفر احضار، بازجویی یا بازداشت شده‌اند

کیهان خبر داد: اکثر امضا کنندگان بیانیه 77 نفر احضار، بازجویی یا بازداشت شده‌اند و تنها برخی از این افراد که در کشورهای خارجی بوده‌اند در شمار احضارشدگان نیستند.

چین از مسعود اوزیل انتقام گرفت

یکی از شبکه های تلویزیون مرکزی چین روز یکشنبه پخش یکی از بازی های تیم فوتبال آرسنال را پس از انتقاد مسعود اوزیل، هافبک این تیم از رفتار پکن با اقلیت اویغور لغو کرد. مسعود اوزیل، بازیکن آلمانی و ترک تبار باشگاه آرسنال روز جمعه در صفحه خود در شبکه های اجتماعی توئیتر و اینستاگرام سرکوب اقلیت مسلمان اویغور در چین را محکوم کرد. این فوتبالیست ۳۱ ساله همچنین از کشورهای اسلامی به دلیل عدم واکنش به سرکوب اویغورها در منطقه سین کیانگ در غرب چین انتقاد کرده بود.

وام طرح «مسکن ملی»: ۱۰۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد

تسهیلات سامانه طرح اقدام ملی تامین مسکن برای هر واحد یک میلیارد ریال و با نرخ سود ۱۸ درصد است. وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تامین مسکن، طرح اقدام ملی تامین مسکن را در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی کرده که ساخت واحدهای مسکونی در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار جمعیت نیز برعهده بنیاد مسکن قرار داده شده است.

پیشگویی های امام جمعه بیرجند از روی یک تقویم

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی براساس کتابی از روزگار ایران حدود یک‌ماه بعد از نخستین ماه زمستان می‌گوید. او بهمن را ماه «پرده دری» در ایران توصیف کرده و تاکید می‌کند که «بهمن ماه، ماه کشف استار است. جریانات امروز یک لایه ظاهری دارد که در خیابان‌ها مشخص است ولی لایه پنهانی نیز وجود دارد. استار به معنی نمایش پشت‌پرده است که در آن چه خبر بوده که این فتنه‌ها ایجاد شده و حالا هرکس می‌گوید، که بود که بود، من نبودم!» او در ادامه درباره نتیجه این افشاگری می‌گوید: «کشف توطئه کفار و استار و عزل برخی اربابان مناسب اتفاق می‌افتد یعنی کسانی که دارای مقام و منسبی هستند، در این کتاب خبر می‌دهد که در بهمن ماه بعد از آنکه پشت پرده‌ها ظاهر می‌شود، تاریخ مصرف‌شان تمام خواهد شد.» گویا اشاره تلویحی او به حسن روحانی است که می گوید: «در این ۴۰ سال اخیر آسیب‌هایی زیادی دیدیم که همه از ناحیه افراد منفعل حاصل شده است حتی فتنه اخیر در کشور نیز نتیجه وادادگی عده‌ای است... آسیب‌های ما از خودی‌های ولنگار است نه از بیرون، زیرا امریکا، صهیونیست، انگلیس و فرانسه کاره‌ای نیستند، آنی که کار را بر مسلمانان سخت می‌کنند، سازشگران داخلی هستند.» کتابی که او از روی آن پیشگویی کرده این روزها با قیمت 7 هزار تومان به فراوانی در شهرهای مذهبی ایران به‌ویژه قم در دسترس است و «تقویم سالانه» نام دارد؛ نوشته عباس مصباح‌زاده کرمانی.

زهرا امیرابراهیمی پس از ۱۳ سال صحت فیلم جنجالی را تایید کرد

زهرا امیر ابراهیمی قبلا در ایران بازیگر فیلم‌های تلویزیونی بود. نقطه اوج شهرت او زمانی بود که در سریال «نرگس» به کارگردانی سیروس مقدم یک نقش فرعی برعهده گرفت. مدت کوتاهی بعد از پخش این سریال، وقتی هنوز جامعه در تب و تاب نرگس و کاراکترهایش بود، یک فیلم خصوصی منتشر شد منسوب به زهرا امیر ابراهیمی. این اتفاق زندگی هنری این بازیگر را دستخوش تغییرات بزرگی کرد و او مدتی بعد ایران را برای همیشه ترک کرد. جمعه شب زهرا امیر ابراهیمی مهمان برنامه یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای بود. نکته اول اینکه او برای اولین بار به طور رسمی صحت و سقم این فیلم را تایید کرد چون قبلا در مصاحبه‌های مختلف گفته بود که این فیلم جعلی است. نکته بعدی اینکه او افشا کرد فیلم توسط یکی از بازیگران تئاتر به نام «م.ب» منتشر شده است. طبق ادعای زهرا امیر ابراهیمی، «م.ب» آن زمان به علت انتشار این فیلم در دادگاه به شش ماه زندان محکوم شده و برای جرایم مشابه دیگری هم حکم شش سال حبس داشته. گفتنی است این بازیگر تئاتر در سال ۹۳ به علت بیماری سرطان درگذشت.

ابراز علاقه حیاتی برای بازگشت خوانندگان قبل از انقلاب

محمدرضا حیاتی پنجشنبه شب حیاتی بعد از تماشای فیلم «مطرب» در یک مصاحبه تصویری گفت: «از دیدن این فیلم دلم گرفت، برای اینکه هنرمندانی مثل همین نقشی که آقای پرویز پرستویی بازی کردند، نزدیک ۴۰سال است از کشورشان دور هستند و معلوم نیست به چه جرمی نمی‌توانند به کشورشان بازگردند و برای مردم‌شان بخوانند.مردم هم هنوز آن‌ها را دوست دارند، به صدای آن‌ها گوش می‌دهند، ترانه‌های آن‌ها چه قدیمی و چه جدیدشان را گوش می‌دهند. ان‌شاءالله که بتوانند دوباره بیایند.»

نظرات بینندگان