arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۰

كدام فيلم هاي اسكار2012 از ادبيات اقتباس شده اند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
    اقتباس از آثار ادبي در سال هاي اخير توجه بسياري از دست اندركاران سينما را به خود جلب كرده است. در اسكار امسال شش فيلم از 10 فيلمي كه براي دريافت عنوان بهترين فيلم نامزد شده اند، اقتباسي از آثار ادبيات هستند. در گزارشي كه مي خوانيد به اين فيلم ها اشاره و گفته مي شود كه آنها از چه آثاري اقتباس شده اند.
    
    فرزندان
    
    «فرزندان» به كارگرداني الكساندر پين از رماني به همين نام نوشته كائويي هارت همينگز اقتباس شده است. اين رمان موفق شد عنوان بهترين فيلم كمدي را از گلدن گلوب 2012 دريافت كند و جايزه بهترين بازيگر مرد را براي جورج كلوني به همراه آورد. اين رمان كه در سال 2007 منتشر شد، با روايتي زمخت، بي باك و خنده دار به نقد نابودي سرسبزي هاي هاوايي مي پردازد و گردهم آمدن خانواده يي نامتعارف را بيان مي كند كه براي بازآفريني ميراث گذشته شان تلاش مي كنند. قهرمان اصلي اين رمان 304 صفحه يي، متيو كينگ است.
    
    فوق العاده بلند و بيش از حد نزديك
    «فوق العاده بلند و بيش از حد نزديك» از رماني به همين نام نوشته جاناتان سافران فوئر اقتباس شده است. سافران نويسنده 34 ساله امريكايي كه اين روزها طرفداران زيادي دارد، رماني به همين نام را در سال 2005 منتشر كرد. اين نويسنده كه تاكنون چندين جايزه نويسندگان جوان را از آن خود كرده، در اين رمان 368 صفحه يي داستانش را از زبان يك راوي 9 ساله كه پسري به اسم اسكار شل است، بيان مي كند. جان آپدايك يك سال پيش از درگذشتش در «نيويوركر» اين كتاب را ضعيف تر و احساساتي تر از رمان نخست او ناميده بود. او جديدترين رمانش رابا نام «درخت نمادها» در سال 2010 منتشر كرد. اين فيلم اقتباسي را استفن دالدري كارگرداني كرده است.
    
    كمك
    «كمك» اقتباسي از رمان نخست كاترين استاكت است. رمان «كمك» كه در سال 2009 منتشر شد تقريبا در تمام اين مدت در فهرست پرفروش ها جاي داشته است. داستان اين فيلم درباره خدمتكاران امريكايي- آفريقايي تبار است و در مي سي سي پي اوايل دهه 60 قرن بيستم مي گذرد. استاكت براي نوشتن اين رمان كه نخستين رمان اوست، پنج سال از زندگي خود را صرف كرد. اين رمان پس از موفقيت در امريكا در 35 كشور ديگر منتشر شد و تا تابستان امسال بيش از پنج ميليون نسخه از آن به فروش رسيد. اين رمان 451 صفحه يي را تيت تيلور كارگرداني كرده است.
    
    نوآوري هوگو كابرت
    «هوگو» از كتابي براي نوجوانان با عنوان «نوآوري هوگو كابرت» نوشته برايان سلزنيك اقتباس شده است. مارتين اسكورسيزي اين فيلم را كه نامزد دريافت 11 جايزه اسكار شده، با اقتباس از اين كتاب كودك كه در سال 2005 منتشر شده و درباره يك بچه يتيم در دهه 30 قرن بيستم است كه به صورت پنهاني در پشت ديوارهاي ايستگاه قطار پاريس زندگي مي كند، ساخته است. برايان سلزنيك براي اين كتاب در سال 2007 جايزه «كلدكات» را كه انجمن كتابخانه هاي امريكا به بهترين كتاب تصويري سال اهدا مي كند: به دست آورد.
    
    «ماني بال» نوشته مايكل لويس
    «ماني بال» از كتاب غيرداستاني نوشته مايكل لويس اقتباس شده است. اين كتاب با نام كامل «ماني بال: هنر برنده شدن يك بازي غيرعادلانه» در سال 2003 منتشر شد. اين كتاب درباره تيم بيسبال اوكلند و مدير آن بيلي بين است و بر تحليل اين تيم و شيوه هاي ويژه براي آماده سازي تيم در اين ورزش مي پردازد. اين كتاب 288 صفحه يي بر زندگي شخصيت هاي متعددي نيز تمركز كرده كه بيلي بين از جمله آنهاست. اين فيلم را بنت ميلر كارگرداني كرده است.
    
    اسب جنگ
    «اسب جنگ» با اقتباس از رمان نوجوانانه مايكل مورپورگو به همين نام ساخته شده است. اين فيلم كه استيون اسپيلبرگ آن را كارگرداني كرده، داستان دوستي بين يك پسر و اسبش است كه از ديگران جدا مانده اند اما تلاش مي كنند تا در همه هراس ناشي از جنگ جهاني اول به بقاي خود ادامه دهند. «اسب جنگ» اثر مايكل مورپورگو به وسيله انتشارات اگمونت در سال 1982 منتشر شد و در همان سال جايزه كتاب «وايت برد» را از آن خود كرد. مايكل مورپورگو نويسنده آثار پرفروش بيش از 120 كتاب براي كودكان نوشته كه پادشاهي كنساكي، آرامش شخصي و اسب جنگ از آن جمله اند. جديدترين اثر او با عنوان «راندن وحشي» دو سال پيش منتشر شد.
نظرات بینندگان