arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۵ دی ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / مکانیزم ماشه برجام فعال شد؛ ایران: اتفاق جدید نیفتاده / اولین واکنش مستقیم روحانی به ماجرای هواپیمای اوکراینی / بازداشت افرادی در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراینی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

 

شناسایی ۱۰۰ نفر از قربانیان هواپیما /۳۰ پیکر تحویل خانواده‌ها شد

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از شناسایی ۱۰۰ نفر از قربانیان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین خبر داد. قاضی محمد شهریاری افزود: کار شناسایی هویت سایر جانباختگان ادامه دارد و احتمالا تا پایان هفته به پایان خواهد رسید. سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در خصوص اینکه آیا تاکنون پیکری به خانواده قربانیان تحویل داده شده یا خیر گفت: تا این لحظه ۳۰ پیکر به خانواده‌ها تحویل داده شده است.

مکانیزم ماشه برجام فعال شد

انگلیس، فرانسه و آلمان سازوکار حل اختلاف برجام، معروف به مکانیسم ماشه را فعال کردند. بنا بر بیانیه صادر شده از سوی سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران، این دولت‌ها در هماهنگی با سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا این تصمیم را گرفتند.این مکانیسم در صورت اعتقاد یکی از طرف ها به نقض برجام فعال می شود. بر این اساس، در چند مرحله اختلافات مورد بررسی قرار می گیرد که آخرین آنها شورای امنیت است؛ در صورتی که پرونده به شورای امنیت برود، احتمال بازگشت تحریم های بین المللی زیاد است. در واکنش به این تصمیم، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اقدام سه کشور اروپایی یک اقدام کاملا انفعالی و از موضع ضعف به شمار می رود. فرآیند حل و فصل اختلافات در برجام را جمهوری اسلامی ایران از یکسال و اندی پیش و با ارسال نامه های رسمی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان به هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز کرده و لذا نه به لحاظ فرآیندی و نه به لحاظ عملی اتفاق جدیدی نیافتاده است.

بازداشت افرادی در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراینی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تعدادی از افراد در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی بازداشت شده اند و بازجویی و تحقیقات از افراد مرتبط ادامه دارد. جعبه سیاه هواپیما همراه با تیمهای کارشناسی ایران و اوکراین به فرانسه رفته و پس از بازخوانی جعبه سیاه موضوع روشنتر خواهد شد.

فقط آن کسی که دکمه را فشار داده مقصر نیست

رییس جمهور روحانی درباره حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: من به دلیل کم و بیش آشنایی که با مساله پدافند هوایی دارم، این را می‌گویم که در این داستان نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد. نه اینکه یک نفر که دکمه را فشار داده مقصر بوده است. دیگرانی هم هستند و من می‌خواهم که این مساله با صداقت برای مردم بیان بشود. وی افزود: من از لحظه ای که احتمال دادم سقوط این هواپیما به صورت طبیعی و عادی نباشد، تلاش فراوانی کردم که دوران بررسی و تحقیق کوتاه شود و ما به دقت بدانیم که این هواپیما چگونه سقوط کرده است.

حکم پرونده سکه ثامن صادر شد

سخنگوی قوه قضاییه از محکومیت متهم پرونده سکه ثامن به ۱۵ سال حبس خبر داد. غلامحسین اسماعیلی افزود: متهم اصلی این پرونده که بیش از ۳ هزار شاکی داشت در چند فقره به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است و علاوه بر آن به ۳۶۵۱ میلیارد و ۶۵۴ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۶۸ ریال رد مال در حق شکات محکوم شده است که قبل از این حکم ۷۰۰ میلیارد ریال از اموال به شکات برگشت داده شده بود. وی افزود: حکم قطعی نیست و به همین جهت هویت متهم پرونده را اعلام نکردم. بعد از قطعیت آن را اعلام می‌کنم.

نظرات بینندگان