arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۱۱ بهمن ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵: میرسلیم درمورد لزوم تأسیس دانشگاه برای ایرانیان مقیم قطر صحبت کرد

تا عصر در دفترم کارها را انجام دادم. آقای [مصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] آمد. گزارش سفر به قطر را داد و از حُسن پذیرایی آنها گفت و لزوم تأسیس دانشگاه برای ایرانیان مقیم قطر را تذکر داد. برنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تصویب کردیم. جلسه شورای عالی اداری، به خاطر نیامدن بعضی از وزرا تشکیل نشد. شب زودتر به خانه آمدم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۱۱ بهمن ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵: میرسلیم درمورد لزوم تأسیس دانشگاه برای ایرانیان مقیم قطر صحبت کردخاطرات مرحوم  آیت الله هاشمی رفسنجانی را از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵، هر شب منتشر می‌کند. پیشتر، خاطرات «آیت الله» از سال ۵۸ تا ۷۱ در «انتخاب» منتشر شده بود
 
به گزارش «انتخاب»؛ متن خاطرات آیت الله هاشمی در روز ۱۱ بهمن 1371 تا 1375 در زیر آمده است

 

سال ۱۳۷۱

ساعت نُه صبح برای کنفرانس مطبوعاتی، به سالن جدیدالاحداث آمفی‌تأتر در ساختمان نهاد [ریاست‌جمهوری] رفتم. حدود صد و هشتاد نفر از خبرنگاران داخلی و خارجی آمده بودند. با اینکه ترجمه هم زمان داشتیم، دو ساعت و نیم طول کشید. به همه سئوالات، با حوصله و سعه‌صدر جواب دادم. سئوالات هم جدی و پرمحتوا بود.[۱]

ظهر تلفنی با [آقای علی عزت بگوویچ]، رییس‌جمهور بوسنی و هرزگوین صحبت کردم. نگران بود و گفت توافق آتش‌بس با کروات‌ها هنوز هم اجرا نشده است. خواست که به رییس‌جمهور کرواسی نیز توصیه کنم، مراعات کنند.

عصر پیامی کوتاه برای برنامه زنگ انقلاب که فردا در لحظه ورود امام به کشور پخش می‌شود، ضبط کردیم. در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. بحث بر سر سرمایه گذاری خارجی و جواب به شورای نگهبان بود. این شورا خواسته که بر

ضرورت تسهیلات بانکی که در بودجه ۱۳۷۱ به صورت تکلیف به بانک‌ها آمده است، تأکید کنیم که کردیم. تسهیلاتی را که از طرف مجلس اضافه شده است، حذف کرده‌اند.

شب میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. از مصاحبه امروز من خیلی راضی‌اند. دربارة سرمایه‌گذاری خارجی مذاکره کردیم؛ مخالفتی ندارند. قرار شد بررسی بیشتری بشود. دربارة سفر ایشان و سفر من و همچنین حذف شورا از جهادسازندگی مذاکره کردیم.

 

سال ۱۳۷۳

از منزل برای افتتاح فرهنگسرای خاوران رفتیم. محسن هم آمد. در منطقه جنوب شرقی تهران، بنای عظیمی با بودجه شهرداری تهران ساخته‌اند. حدود بیست هزار متر ساختمان در زمینی وسیع که قبلاً قبرستان بهایی‌ها بوده و متروک شده است. گرچه هنگام شروع اعتراضاتی بود و به رسانه‌های جهانی کشانده شد، ولی زیبایی‌کار، زبان آنها را کوتاه کرد.

 بازار زیبایی برای عرضه کالاهای فرهنگی و قهوه‌خانه زیبای سنتی بود که هنگام حضور ما برنامه‌های سنتی اجرا کردند و به شیوه‌های قدیمی پذیرایی می‌کنند. سالن‌های فراوان برای نمایشگاه‌ها و کتابخانه و برنامه‌های هنری و آموزشی و فضاهای جالب سبز و آب و فضای وسیع روباز برای اجتماعات بزرگ دارد که در همان‌جا برای حضار صحبت کردم[۱]. در آمفی‌تئاتر، برنامه‌ها را تماشا کردیم. جمعی از مهندسان بسیجی محل، متصدی اداره و ساخت بوده و هستند. بیش از دو میلیارد تومان هزینه شده است؛ غیر از ارزش زمین.

تا عصر در دفترم کارها را انجام دادم. آقای [مصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] آمد. گزارش سفر به قطر را داد و از حُسن پذیرایی آنها گفت و لزوم تأسیس دانشگاه برای ایرانیان مقیم قطر را تذکر داد. برنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تصویب کردیم. جلسه شورای عالی اداری، به خاطر نیامدن بعضی از وزرا تشکیل نشد. شب زودتر به خانه آمدم.

 

سال ۱۳۷۴

از منزل به سازمان برنامه و بودجه رفتیم و از نمایشگاه برنامه‌ها بازدید کردیم؛ از مجموعه‌های اسناد و مدارک شش برنامه توسعه مربوط به قبل از انقلاب - از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ - و از کتابخانه جامع اقتصادی و بخش‌های مختلف برنامه، نظارت، انفورماتیک، مرکز کامپیوتر و طرح‌های عمرانی، ماشین‌های حامل جهت‏یاب سیار- برای پیداکردن فرستنده‌های غیرمجاز – دیدن کردیم. بعد از شرکت در مراسم و استماع گزارش آقای میرزاده، [رئیس‏ سازمان برنامه و بودجه]، در مورد مقایسه وضع موجود با وضع قبل از انقلاب -که در همه موارد پیشرفت‌ها قابل توجه است- و من هم در همین زمینه‌ها صحبت کردم[۱] و پیشنهاد نمودم، طرحی برای امحای فقر از جامعه ارایه بدهند.

عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. افطار محافظان و خانواده‌هایشان میهمان‏مان بودند. در آخر صحبت کوتاهی برایشان نمودم[۲]. ساعت هشت‏و نیم شب، برای عیادت آقای [محمد] مؤمن، [عضو فقهای شورای نگهبان]، به بیمارستان خاتم‏ ‏الانبیاء (ص) رفتم؛ خیلی‏آسیب‏دیده است. نمی‌دانم من را شناخت یا نه؛ تأکید بر مراقبت کافی کردم؛ البته کوتاهی نداشته‌اند.

 

سال ۱۳۷۵

در منزل بودم. وقت به استراحت و مطالعه گذشت. افطار بچه‌ها و بستگان جمع شدند. بعضی روزها، هوای تهران ابری می‌شود؛ بدون بارندگی. متأسفانه امسال، در اکثر نقاط کشور باران کمی داریم.

نظرات بینندگان