arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۷ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

چاووش اوغلو: ماجرای ادلب دیپلماتیک حل نشود اقدامات لازم را انجام می دهیم

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (شنبه) اعلام کرد که هیاتی از مقامات این کشور دوشنبه آینده برای تبادل نظر با طرف روسی درخصوص ادلب راهی مسکو شود و چنانچه تفاهمی حاصل نشود، ترکیه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود در حاشیه نشست امنیتی مونیخ خاطرنشان کرد: در گفت و گوها با روسیه از طریق دیپلماسی به دنبال آتش بس در شمال سوریه هستیم ولی چنانچه به تفاهم نرسیم همانطور که «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه پیشتر هم اعلام کرده اقدامات لازم را در دستور کار قرار خواهیم داد.

چاووش اوغلو در حالی که ارتش سوریه مشغول آزادسازی آخرین مناطق تحت کنترل تروریست های مورد حمایت ترکیه است، اعلام کرد که ارتش سوریه در جریان این عملیات برج های دیده بانی ترکیه در داخل خاک سوریه را هم هدف قرار داده و آنکارا هرگز نسبت به این موضوع چشم پوشی نخواهد کرد.

وی همچنین افزود که در خصوص شرایط استان ادلب با همتای آلمانی خود به گفت و گو پرداخته و آنکارا از تلاش های آلمان و اتحادیه اروپا برای برقراری آتش بس در این استان شمال سوریه حمایت می کند.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز در این نشست خبری از روسیه خواست با توجه به روابط محکم خود با دمشق مانع از ادامه عملیات ارتش سوریه در استان ادلب شود.

افزایش تنش ها میان آنکارا و دمشق در پی عملیات آزادسازی استان ادلب

به دنبال عملیات ارتش سوریه در آزادسازی استان ادلب، تنش‌ها میان ترکیه و روسیه از یک طرف و میان دولت آنکارا و دمشق از سوی دیگر شدت گرفته است.

آنکارا به دلیل حضور شبه نظامیان همپیمان خود در شمال غرب سوریه، مخالف آزادسازی مناطق اشغالی است و حتی بر اساس اعلام رسانه های سوریه، برای کمک به این گروه ها به ادلب نیرو اعزام کرده است.

سلسله حوادثی همچون کشته شدن نظامیان ترکیه در خاک سوریه، سقوط بالگرد ارتش سوریه از سوی تروریست های مورد حمایت ترکیه در شرق ادلب تنش ها میان آنکارا و دمشق را به اوج خود رسانده است.

پیشروی سوریه در این مناطق درحالی شدت گرفته که از روز نهم ژانویه (۱۹ دی ماه) با توافق میان «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی، در منطقه ادلب آتش بس اعلام شد؛ اما این آتش بس دو روز بعد با حملات تروریست‌ها نقض شد.

ترکیه دارای ۱۲ برج دیده بانی در ادلب و حلب است که بر فعالیت های تروریست ها نظارت داشته و از نظر سوریه این برج ها بیشتر در خدمت تروریست ها هستند و چهار برج تاکنون به محاصره نیروهای سوری درآمده است.

استان ادلب ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می دهد و نیروهای سوری در ماه های اخیر بخش های زیادی از جنوب آن را آزاد کرده اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان