arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
روزنامه‌گردی در انتخاب؛

آنفولانزایی که سال ۵۶ در تهران همه‌گیر شد (بخش ۵) / ویروسی که بیش‌تر دامان کودکان شمال شهر را گرفت

بیماری آنفولانزا که در میان کودکان به ویژه دانش‌آموزان شیوع بیش‌تری دارد موارد آن در جنوب تهران کمتر به چشم می‌خورد و اکثر مبتلایان ساکنان خردسال شمال شهر تهران هستند چنان‌که تعداد غایبان مدارس نواحی ۲ و ۱۴ و ۱۵ بیش از بیش دیگر نواحی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آنفولانزایی که سال ۵۶ در تهران همه‌گیر شد (بخش ۵) / ویروسی که بیش‌تر دامان کودکان شمال شهر را گرفت

سرویس تاریخ «انتخاب»: نیمه دی ماه ۱۳۵۶ بیماری آنفولانزا گریبان پایتخت‌نشینان را گرفت و مدارس را به تعطیلی کشانید، ماجرا تا آن‌جا جدی شد که اخبارش تا چند روز در صفحه نخست روزنامه‌ها جا خوش کرد. به دنبال صدور بخشنامه وزرات آموزش و پرورش در روز شنبه ۱۷ دی ۵۶ مبنی بر ممانعت خانواده‌ها از فرستادن اطفال بیمارشان به مدرسه که در روزنامه اطاعات منتشر شد، روز یکشنبه ۱۸ دی ۵۶ نیز برخی از کلاس‌های درس مدارس تشکیل نشد. روزنامه اطلاعات دوشنبه ۱۹ دی، اما تیتر یک خود را به پیشنهاد یکی از پزشکان اطفال اختصاص داد که خطاب به مسئولان گفته بود: «برای مقابله با آنفولانزا یک هفته مدارس را تعطیل کنید»، با این حال آموزش و پرورش زیر بار تعطیلی مدارس نرفت، فردای آن روز نیز خبر انتشار این بیماری در شهر‌های دیگر ایران منتشر شد.
روزنامه اطلاعات اطلااعات روز سه‌شنبه ۲۰ دی ماه ۵۶ در ادامه گزارش‌های خود درباره همه‌گیر شدن آنفولانزا در پایتخت چنین نوشت:


نزدیک به نیمی از دانش‌آموزان مدارس تهران امروز [سه‌شنبه ۲۰ دی ۵۶] به علت بیماری آنفولانزا و یا از ترس ابتلا به این بیماری در کلاس‌ها حضور نیافتند. ولی کلاس‌های مدارس تهران با وجود غیبت گروه زیادی از دانش‌آموزان همچنان دایر است و برنامه‌های درسی ادامه دارد.

بر اساس دستوری که چند روز قبل همزمان با شیوع این بیماری در بین دانش‌آموزان از سوی وزارت آموزش و پرورش به واحد‌های آموزشی ابلاغ گردید مدارس با حضور هر تعداد از دانش‌آموزان باید فعالیت خود را ادامه دهند و از تعطیل کلاس‌ها به هر عنوان خودداری کنند.

امروز [سه‌شنبه ۲۰ دی ۵۶] یک مقام آگاه آموزش و پرورش بار دیگر تاکید کرد که مدیران مدارس برای تشکیل کلاس‌ها و ادامه برنامه درسی مسئول هستند و ملزم‌اند به آموزش دانش‌آموزان حاضر در کلاس‌ها بپردازند.

شیوع بیماری آنفولانزا که آغاز این هفته به میزان قابل توجهی افزایش یافت مانع از حضور عده بی‌شماری از دانش‌آموزان در سطوح مختلف آموزشی شد.

همین مقام در مورد روش‌های درمانی و پیش‌گیری از ابتلای بیش‌تر دانش‌آموزان به بیماری آنفولانزا گفت: «وزارت بهداری تمام درمانگاه‌ها را برای درمان کودکان بسیج کرده است و پزشکان برای دانش‌آموزان حق تقدم قائل‌اند و از مدارس نیز بازدید‌های بهداشتی و درمانی به عمل می‌آید و پزشکان سیار این بخش دانش‌آموزان را مورد معاینه قرار می‌دهند.»

خبرنگار ما می‌نویسد: بیماری آنفولانزا که در میان کودکان به ویژه دانش‌آموزان شیوع بیش‌تری دارد موارد آن در جنوب تهران کمتر به چشم می‌خورد و اکثر مبتلایان ساکنان خردسال شمال شهر تهران هستند چنان‌که تعداد غایبان مدارس نواحی ۲ و ۱۴ و ۱۵ بیش از بیش دیگر نواحی است.

در گفتگوی تلفنی با مسئولان مدارس و مدیران واحد‌های آموزشی مختلف اکثر پاسخ‌دهندگان اظهار داشتند که کلاس‌ها تشکیل می‌شود، ولی در دو روز اخیر شمار غایبین افزایش یافته است.

مسئولان مدارس همچنین افزودند که به منظور آگاهی از چگونگی شرایط جسمانی دانش‌آموزان و اطمینان از بهبود کامل آنان هنگام مراجعه کلیه دانش‌آموزان باید گواهینامه درمانی و یا نسخه پزشک خود را ارائه دهند.

خانم بدری پازارگادی، رئیس دبیرستان ژاندارک، به خبرنگار ما گفت: «دیروز ۷۰ درصد از دانش‌آموزان به علت ابتلا به بیماری در کلاس‌های درس حضور نیافتند، ولی مدرسه همچنان به کار خود ادامه داد و به اولیای کودکان که از ما در مورد تعطیلی مدارس سوال می‌کردند توضیح دادیم که مدرسه به هیچ وجه تعطیل نخواهد شد و حتی با حضور ۱۰ دانش‌آموز کلاس‌ها همچنان دایر خواهد بود.» وی همچنین توضیح داد که: «تعداد غایبان مدرسه امروز به ۹۰ درصد رسیده است و به همین علت تصمیم گرفته شد که انجام امتحانات تا اعلام بعدی به تعویق بیفتد.»

خانم روانبخش، مدیر دبستان و دوره راهنمایی نهال آرزو، آمار دانش‌آموزان غایب را دیروز ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: «این شمار دقیق کودکان مبتلا به بیماری آنفولانزا نیست، زیرا متاسفانه عده‌ای از اولیای کودکان مشکوک به بیماری خود را باز به مدرسه می‌فرستند که ما به محض مشاهده علایم بیماری آنان را مجددا به منزل بازمی‌گردانیم.»

خانم منجمی، مدیر مدرسه راهنمایی عسجدی، گفت: «ما همه علایم بیماری آنفولانزا را به بچه‌ها گفته‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم که در صورت مشاهده علایم بیماری به مدرسه نیایند. معهذا هر روز گروهی را که در مدرسه دچار ناراحتی شده و گرفتار تب و لرز و سرفه می‌شوند به خانه می‌فرستیم.» وی گفت: «در صورتی که تعداد دانش‌آموزان یک کلاس کم باشد چند کلاس را در یکدیگر ادغام می‌کنیم تا مدرسه تعطیل نشود.» وی گفت: «امروز حدود ۴۰ درصد از دانش‌آۀموزان در مدرسه حاضر نشدند.»

غیبت کارمندان
شیوع بیماری آنفولانزا علاوه بر مدارس بر کار ادارت دولتی و موسسات خصوصی نیز اثر گذاشته است و به علت غیبت کارمندانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند در پاره‌ای موارد کار‌ها جریان روز‌های عادی را ندارد.

شیوع آنفولانزا در شهرستان‌ها
در حالی که تهرانی‌ها هنوز درگیر مشکلات ناشی از شیوع آنفولانزا هستند، خبرنگار اطلاعات از شهر‌های مختلف خبر از گسترش دامنه این بیماری به بخش وسیعی از کشور می‌دهند.

مشهد
خبرنگار اطلاعات در مشهد گزارش داد که به دنبال تغییر ناگهانی هوا در مشهد و دیگر شهر‌های خراسان، بیماری آنفولانزا در این استان شیوع پیدا کرد و در حال حاضر اکثریت مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و درمانگاه‌ها را افراد مبتلا به بیماری آنفولانزا تشکیل می‌دهند. شیوع آنفولانزا باعث غیبت گروهی از دانش‌آموزان شده است.

همدان
از همدان نیز خبرنگار ما اطلاع داد بیماری آنفولانزا در همدان به شدت شیوع پیدا کرده است و تمام درمانگاه‌ها و مراکز درمانی و مطب‌ها مملو از افراد مبتلا به بیماری آنفولانزا است و به دستور مدیرکل سازمان بهداری و بهزیستی استان همدان، تمام درمانگاه‌ها و مراکز درمانی بسیج شده‌اند و مرکز پزشکی «اکباتان» همدان به صورت شبانه‌روز آماده پذیرایی بیماران شده است.

اهواز
مردم اهواز و چند شهر دیگر خوزستان نیز از چند روز پیش با آنفولانزا درگیرند، اما پزشکان اهواز پیش‌بینی می‌کنند که بر اثر بارندگی دیروز و پریروز قدرت اشاعه بیماری کاهش خواهد یافت. آنفولانزا روز به روز غایبین دبیرستان‌ها و دبستان‌های شهر را رو به فزونی می‌برد.

مازندران
در ساری و دیگر شهر‌های مازندران نیز مواردی از بیماری آنفولانزا دیده شد. اما بر خلاف دیگر مناطق دامنه شیوع آن زیاد نیست.

آذربایجان و کردستان
گزارش خبرنگاران ما از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی – مرکزی و کردستان نیز حاکی از شیوع بیماری آنفولانزا در این مناطق است.

مراغه بر خلاف آن‌چه در شهر‌های دیگر شایع شده که آنفولانزا در مراغه بیداد می‌کند، در این شهر سرماخیز آنفولانزا به صورت خفیف به چشم می‌خورد.

دکتر ایرج وفایی، رئیس بهداری و بهزیستی مراغه، در گفتگویی تلفنی اظهار داشت: «تک و توکی مبتلایان به آنفولانزا در مراغه دیده شده‌اند، که اینان به پزشکان معالج شهر مراجعه می‌نمایند.»

نظرات بینندگان